פותנה ג'באר עונה לאחמד טיבי
(צילום: שמוליק דודפור)
סערת מקור הפתיתים נמשכת: אחרי שחבר הכנסת אחמד טיבי יצא נגד הפתיתים הישראלים המכונים "אורז בן גוריון" וטען כי פתיתים הם בעצם מפתול פלסטיני ואינם מאכל ישראלי מקורי, הגיע זמן התגובות. בעוד השף חוסאם עבאס ממסעדת אלבאבור בואדי ערה תמך בדבריו של טיבי, השפית והמסעדנית פותנה ג'אבר, מחומוס אכרם בשינקין, שגדלה עם טיבי באותו הכפר, מבקשת להעמיד את חבר הכנסת על טעותו.
2 צפייה בגלריה
פתיתים: כל הכדורים דומים זה לזה
פתיתים: כל הכדורים דומים זה לזה
פתיתים: כל הכדורים דומים זה לזה
(צילום: מיכל וקסמן)
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
"אני מעריכה מאוד את אחמד טיבי ואני גאה בו בהרבה פעילויות שלו כחבר כנסת וכבן אדם, וגם כי גדלנו באותו כפר, אבל פה בעניין של המפתול והפתיתים אני חייבת להגיד שפתיתים זה ממש לא דומה למפתול", אמרה הבוקר ג'אבר באולפן ynet. "אני רוצה להגיד לידידי אחמד שבמצב הזה הוא העליב את המפתול, כי שני המאכלים האלה בכלל לא דומים אחד לשני, זה ממש העלבה, אין מה להשוות".
בואי נגיד את זה ככה, במפתול זה בורגול וקמח ופתיתים זה בכלל ביצים וקמח? "נכון, אפילו הצורה שלהם לא כל כך דומה, כי הפתיתים עשויים אותו דבר, כל פתית דומה ושווה לשני מבחינה הנדסית, כל הגדלים של הפתיתים דומים אחד לשני. מפתול נקרא מפתול כי מסובבים אותו בתוך מסננת, והגרגרים של הבורגול מתכנסים להם בתוך הקמח, וכל אחד יוצא בצורה שונה. מכינים את זה מקמח ופעמים רבות מקמח חיטה מלאה. מכינים את זה ביד ולא במכונה תעשייתית, והם אף פעם לא יוצאים שווים. המפתול, בלי שום קשר, כבודו במקומו מונח, זה אחד המאכלים הפלסטינים הכי טעימים והוא שונה שנות אור מפתיתים, זה לא אותו דבר. אז אחמד, זו העלבה למפתול, המפתול הפלסטיני נעלב".
2 צפייה בגלריה
פתיתים. אחמד, העלבת את המפתול
פתיתים. אחמד, העלבת את המפתול
פתיתים. אחמד, העלבת את המפתול
(צילום: מיכל וקסמן)
אנחנו מקווים שתסכימי לבוא אלינו לאולפן עם פתיתים ומפתול, ואנחנו נראה מה ההבדלים ביניהם ומה דומה. אולי מפתול יהיה לי יותר טעים מפתיתים, כי אני לא אוהבת פתיתים. "את מיד תוכלי לראות את ההבדל ביניהם, וגם לזהות את ההבדל בטעם. גם מבחינת ההכנה זה לא דומה, אלה שני מאכלים שונים לחלוטין, אני פשוט לא מסכימה עם דעתו של אחמד".
את יכולה לאשר שהפתיתים הם המצאה ישראלית? אולי ראינו דברים דומים ואולי היה ניסיון לחקות אורז על הדרך, אבל האם זה שלנו? "אני לא יכולה לשייך את זה למישהו ספציפי, יכול להיות שזה סוג של העתקה או העתקה לא מוצלחת, אי אפשר לדעת מאיפה זה הגיע. אולי זה משהו שהביא בן גוריון בזמנו, אולי הוא עבר דרך איטליה וראה שם את הריזוטו והאורז ואולי זה משם, אולי זה באמת מהמטבח הפלסטיני".
פתיתים, או בשמם הישראלי ההיסטורי, "אורז בן גוריון", הומצאו בארץ בשנות הצנע, אחרי שדוד בן גוריון פנה בשנות ה-50 לחברת "אסם" וביקש לייצר תחליף זול וזמין לאורז. לנגד עיניו של בן גוריון עמד המאכל שהכיר עוד מאירופה - פֿאַרפֿלעך. אחרי שיצא המוצר לשוק והפך למוצר תעשייתי, הוא קיבל את שמו של בן גוריון.
במשך שנים אפשר היה למצוא את הפרפלעך בכל רשתות השיווק, ושמם הגנרי היה "פתיתים אפויים". אלא שישנם כמה סוגים של פתיתים אפויים, כמו הפתיתים שמוכרים גם כ"אורז בן-גוריון". כיום כמעט שלא מייצרים את הפֿאַרפֿלעך, ואפשר להשיגם רק ברשתות המזון החרדיות. "פתיתים", בצורה כזו או אחרת, נמצאים בעוד מטבחים כמו ברקוקש מהמטבח הצפון אפריקאי, פסטה אורזו (פתיתים בצורת אורז) או פסטינה (ופרגולה) מהמטבח האיטלקי.