אם אתם מתכננים בקרוב טיול ליפן ובמקרה תגיעו למסעדה האיטלקית E Vino Spaghetti בטוקיו ותרצו להחליף מילה עם השף, עדיף שתוותרו - כל המנות במסעדה מבושלות על ידי שף שהוא רובוט. הרובוט-שף, שנקרא P-Robo, הוא לא סתם שף אלא כזה שגם יודע לא רק לבשל אלא גם לנקות אחריו.
3 צפייה בגלריה
ספגטי
ספגטי
ספגטי ב-45 שניות
(צילום: Shutterstock)
ה-P-Robo מצויד בארבע מחבתות שמאפשרות לו לבשל את המנות במקביל ובמהירות, כך כפי שפורסם השבוע במגזין Food & Wine. התהליך מתחיל בפסטה קפואה שמופשרת על ידי הרובוט תוך 10 שניות תוך כדי בישול עם הרוטב, וזמן ההכנה הכולל של הארוחה לוקח 75 שניות. אבל אם זה נשמע לכם זמן רב מידי בשביל לחכות לאוכל שלכם, אל דאגה, הרובוט משפר את הזמנים במנות הבאות - לאחר המנה הראשונה שאר המנות יכולות להיות מוכנות כבר תוך 45 שניות. בסך הכל, הרובוט יכול לבשל כ-90 ארוחות בשעה.
"הרובוט הוא שילוב של חומרה ותוכנה והמטרה היא להצליח לשחזר את היכולות של שף מיומן", מספר יוג'י שיראקי, מנכ"ל TechMagic, אחת מהחברות השותפות בפיתוח הרובוט, בריאיון ל-Impress Watch. "בתחום המכוניות האוטומטיות, ארה"ב וסין מובילות את התעשייה, אבל בעולם הרובוטים לבישול, יפן יכולה להתחרות בהן על ידי שילוב בין יכולות הייצור ותרבות האוכל שלה".
תהליך הפיתוח של הרובוט הזה התחיל עוד לפני הקורונה ונמשך ארבע שנים, והרובוט-שף הנוכחי הוא דור רביעי. למרות שהרובוט נוצר כדי לתת מענה לבעיות כוח אדם בתחום המסעדנות, הוא עדיין לא מאפשר תפעול אוטומטי לחלוטין של המסעדה, והקולגות האנושיים שלו עדיין צריכים לעזור לו לצלחת את המנות ולהגיש אותן ללקוחות - ולא רק את זה - מנות אחרות בתפריט, כמו סלטים, עדיין צריכות להיעשות על-ידי שף אמיתי בשר ודם.
3 צפייה בגלריה
רובוט שף
רובוט שף
שף שהוא רובוט - בקרוב גם בתוכניות ריאליטי?
(צילום: Shutterstock)
החברה הצהירה שהשאיפה שלה היא להכניס את הרובוט לשימוש ב-50 מסעדות במשך חמש השנים הקרובות כדי לסייע בפתרון בעיות כוח אדם בתחום. "עם עליית מחירי המזון וכוח האדם, יש סיכוי גבוה יותר שמסעדות שנאבקות עם שולי רווח נמוכים ייסגרו", נכתב באתר החברה. "בעוד שבזבוז מזון הוא גורם שמשפיע על עלויות המזון, יש גבול למה שבני האדם יכולים לעשות כדי לפתור את הבעיה הזו. אנחנו בחברה מעצבים פתרונות שלוקחים בחשבון את הנושאים האלה".
גם אצלנו קמה לפני פחות משנה מסעדת פיצה, הראשונה בעולם מסוגה, המופעלת על ידי רובוט. את כל הפעולות במסעדה הזאת מבצעים רובוטים - החל מטעינת חומרי הגלם, הוספת הרוטב, הגבינה, שאר התוספות, האפייה והאריזה. בחנות האוטונומית, שנפתחה בצומת בני דרור, מותקנות כעשרים מצלמות ו-120 סנסורים שאחראיים על השליטה והבקרה במכונות, ושתי זרועות רובוטיות עובדות באופן סימולטני ויוצרות את המוצר.
בחודשים האחרונים פועלים בארץ גם כמה מיזמי אוכל שבהם רובוטים מחליפים מלצרים - בסניפי רשת יומנגס, בנדיקט, סניפי רשת גרג וגם ברשת ביגה.
3 צפייה בגלריה
מלצר, אפשר חשבון בבקשה?
מלצר, אפשר חשבון בבקשה?
מלצר, אפשר חשבון בבקשה?
(צילום: עוזי לוי)
בין אם הרובוטים יחליפו בקרוב את השפים או שנמשיך להשתוקק לטביעת האצבע של השפים האנושיים, מדובר בפתרון מסקרן שהופך להיות מקובל יותר ויותר ככל שהזמן עובר ומצוקת כוח האדם במסעדות נמשכת. אבל אנחנו בעיקר סקרנים לדעת - מתי נוכל לראות את הרובוטים-שפים מתחרים בשפים אנושיים בתוכניות הריאליטי בטלוויזיה?