מצוקת העובדים בענף המסעדנות בשיאה, והמסעדנים מתנחמים עכשיו בעשרות אלפי בני הנוער בחופש הגדול ומעסיקים אותם בעבודות שונות במסעדות. אבל לפני שאתם קופצים על ההזדמנות ומנצלים את החופש לעבודה, כדאי שתכירו את הסקר החדש של הסתדרות הנוער העובד והלומד, שמגלה נתונים מדאיגים: בני נוער רבים שעובדים בתחום המסעדנות חשופים לא מעט לתנאי העסקה לא חוקיים, מפוטרים שלא כדין ולא מתוגמלים באופן שתואם את חוקי ההעסקה - 50% מהעובדים בתחום המסעדנות לא מקבלים קרן פנסיה וכמעט מחצית מהם (46%) לא מקבלים תלושי שכר התואמים לשכר ולזכויות שהם מקבלים בפועל.
2 צפייה בגלריה
מלצר
מלצר
(צילום: shutterstock)
מלצרות היא אחת העבודות המרכזיות לבני נוער וצעירים אבל בפועל ניכר כי זה תחום פרוץ שבו מלצרים, ברמנים ומארחים רבים לא מקבלים את הזכויות שלהם על פי חוק.
עובדים רבים בתחום מועסקים באופן לא חוקי, כאשר 50% מהעובדים בתחום העידו כי הם עובדים שמונה שעות ויותר במהלך משמרת, וכמעט 40% מהם לא קיבלו או לא חתמו על חוזה המפרט את תנאי העסקתם.
שכר מינימום
הסקר, המתבסס על מדגם מייצג ובוצע על ידי "מאגר המוחות", מגלה כי קרוב למחצית מהעובדים בתחום המסעדנות עובדים בממוצע 15 משמרות בחודש וחלקם אף עובדים 20 משמרות ויותר - וזה בניגוד לחוק העסקת בני נוער וצעירים. בנוסף, 50% מהעובדים במסעדנות עובדים 8 שעות או יותר במשמרת ממוצעת ומעל לשליש מהם (38%) לא קיבלו הסכם מסודר המפרט את תנאי עבודתם.
כיום השכר השעתי הממוצע בתחום המסעדנות הוא 43 שקלים. 41% מהנשאלים העידו כי הסיבות העיקריות לעבודה בתחום המסעדנות הן שמדובר בעבודה שמסתדרת עם הלימודים, וכי מלצרות, אירוח וכיוצ"ב הן עבודות שיש בהן גמישות (40%).
ויש גם את הצד שלנו, הלקוחות - מחצית מהמשיבים (53%) מציינים שקיבלו יחס בלתי הולם מלקוחות או ממישהו בצוות העובדים, וקרוב למחציתם לא קיבלו גיבוי הולם מהאחראים עליהם.
כ-37% מהנשאלים שעובדים בתחום המסעדנות מקבלים את שכרם בשכר בסיס מהמעסיק ועליו מתווספים טיפים, וכ-25% מקבלים את השכר מהמעסיק ללא טיפים. נתון החשוב הוא כי רוב המשיבים (52%) ציינו כי המעסיק מנכה להם חלק מכספי הטיפים - וגם זה בניגוד גמור לחוק.

"סטנד ביי" - בתשלום או לא בתשלום?

ויש גם את השלכות הקורונה: 40% מהצעירים יצאו לחל"ת בתקופת הקורונה ורבים לא חזרו למקום עבודתם גם אחרי שהוסרו ההגבלות. למעשה, כרבע מעובדי המסעדנות פוטרו מעבודתם בשנתיים האחרונות שלא כדין או לא הוחזרו לעבודתם לאחר החל"ת.
2 צפייה בגלריה
מלצר
מלצר
(צילום: shutterstock)
רוב המשיבים (57%) העידו כי לא חזרו למקום עבודתם לאחר הקורונה. הגורם השכיח (49%) בהחלטה לא לחזור לעבוד בתחום המסעדנות בקרב מי שעבד בו תקופת הקורונה, הוא העדפה לעבודה מסודרת עם שכר קבוע וזכויות סוציאליות.
זכויות סוציאליות הן נושא בעייתי בתחום: רק כמחצית מהנשאלים (52%) העידו כי הם מקבלים החזר על הוצאות נסיעה וכן רק כשליש מהם דיווחו כי ניתן להם גמול על שעות נוספות ועבודה בשבת (33%). בנוסף, רוב המשיבים שעובדים בתחום המסעדנות ציינו כי הם נדרשו במהלך עבודתם להיות בהמתנה למשמרת (מה שנקרא בשפה המקצועית "סטנד ביי") ולא קיבלו שכר על השעות האלו.
הקושי המרכזי שעולה מהסקר הוא כי לעובדים רבים יש חוסר וודאות לגבי גובה השכר בגלל הטיפים (23%) שלא בהכרח מגיעים אליהם. בנוסף, 22% מהמשיבים דיווחו על תנאי העסקה לוקים בחסר ומניעה של זכויות סוציאליות.