על רקע האינפלציה ומשבר האנרגיה החמור באירופה, מספר פאבים ברחבי אנגליה מצאו דרך יצירתית להתמודד עם מחירי החשמל והגז שהולכים ועולים - במקום להשתמש בחשמל הם חוזרים אחורה ומשתמשים בנרות.
כמו מדינות רבות אחרות, גם בריטניה נאבקת בימים אלה באינפלציה וחשבונות הגז והחשמל עלו באופן משמעותי. הגרדיאן מדווח כי חשבונות החשמל של עסקים קטנים הוכפלו פי ארבעה ויותר - עלייה של 424% במחירי הגז ו-349% במחירי החשמל מאז פברואר 2021.
3 צפייה בגלריה
פאבים באנגליה לאור נרות
פאבים באנגליה לאור נרות
גם חסכוני וגם רומנטי. אוכלים בפאב אנגלי לאור נרות
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של The Masons arms)
בניסיון להתמודד עם עליות המחירים ולהמשיך להפעיל את העסקים, כמה בעלי פאבים אנגליים החליטו לכבות את האורות במה שמסתמן כמו תופעה שהולכת וצוברת תאוצה - מלונדון ועד כפרים קטנים, פאבים מחשיכים את האורות וחוזרים לבילוי לאור נרות. חסכוני, ועל הדרך גם חמים ורומנטי.
כמה בעלי פאבים אנגליים החליטו לכבות את האורות במה שמסתמן כמו תופעה שהולכת וצוברת תאוצה - מלונדון ועד כפרים קטנים, פאבים מחשיכים את האורות וחוזרים לבילוי לאור נרות
קייט צ'אונר-וודס, שמנהלת את הפאב The Masons Arms בקורנוול, הרגישה שדוחקים אותה לקצה כשראתה את החשבונות של המקום מזנקים - מ-700 ליש"ט ב-2018 ליותר מ-3,000 ליש"ט השנה. "כשפתחתי את חשבון החשמל שאלתי את עצמי איך נתמודד עם זה, סיפרה ל-Mail Online. "זה היה ממש מפחיד ודאגנו איך החורף הזה הולך להתפתח - זו עלייה מסיבית, חשבון החשמל שלנו מגיע כמעט לגובה השכירות שלנו עכשיו".
"כשקיבלתי את החשבון כעסתי וקיללתי ואחד הלקוחות אמר לי פשוט לכבות את האורות, לחזור להיות כמו פעם. זה גרם לי לחשוב ועכשיו חזרנו להשתמש בנרות כפי שהיה נהוג כשהפאב נפתח ב-1753".
3 צפייה בגלריה
פאבים אנגליה לאור נרות
פאבים אנגליה לאור נרות
אתגר כלכלי גדול: בירה לאור נרות
(צילום: Shutterstock)
באופן מפתיע, המהלך התגלה גם כגימיק שיווקי ומשך יותר לקוחות אל המקום. "בשעה 18:00 כיבינו את כל האורות ואנשים אהבו את זה מאוד. היתה לנו תפוסה גבוהה הרבה יותר ממה שהיה בדרך כלל בימי שני בחודש אוקטובר. האווירה נהדרת וכולם אוהבים את זה - זה רומנטי ונראה שאנשים מדברים אחד עם השני הרבה יותר, זה ממש מקסים".
מוקדם מדי לומר כמה כסף המעבר לאור נרות יחסוך בהוצאות, אבל צ'אונר-וודס צופה שהחשבון הבא יהיה נמוך ב-4%. אמצעים נוספים שנקטו במקום כוללים את החלפת כל הנורות לנורות לד, צמצום השימוש במקררים ובמקפיאים והשבתה של תנורי החימום החשמליים בחודשי החורף.
כרגע הפאב פועל לאור נרות רק בימי שני, אולם אם הביקוש ימשיך זה יתרחב לימים נוספים. "ההגעה לפאב היא חלק חשוב מאוד מחיי חלק מהתושבים המקומיים שלנו", מספרת צ'אונר-וודס, "לכולם קשה כרגע, לא רק לעסקים - כולם סובלים. אנחנו רוצים שאנשים יוכלו לבוא לפאב ולבלות קצת זמן בחמימות".
3 צפייה בגלריה
פאבים אנגליה לאור נרות
פאבים אנגליה לאור נרות
בילוי נחשב עכשיו למותרות: פאב באנגליה
(צילום: Shutterstock)
גם בלונדון המצב דומה, והבעלים והמנהלת של הפאב The Angel and Crown בדרום מערב לונדון, האנה לוסון, סיפרה כי המקום עומד בפני האתגר הכלכלי הגדול ביותר שידע במהלך 400 השנים בהן הוא קיים. גם שם החליטו להשתמש באור נרות ולהדליק את האח במקום את החימום.
לוסון משתפת כי "הנרות יצרו אווירה נחמדה, אבל הלקוחות שמו לב שלא הצלחנו להדליק את האור. אנשים לא בהכרח יכולים להרשות לעצמם לצאת עכשיו ולצאת לבילוי נתפס כמותרות. זה חבל כי אנשים צריכים להיות מסוגלים ליהנות, לצאת ולעשות דברים נחמדים מבלי לדאוג אם הם יכולים לאכול. אנשים עובדים כל כך קשה ועברו כמה שנים נוראיות".
על מנת להישאר פתוחים, הפאב העלה את מחירי המזון והשתייה ונאלץ גם לסגור מוקדם בערבים חלשים ולשנות את שעות הפתיחה. "זה יגיע לנקודה שבה נצטרך להמשיך להעלות את המחירים שלנו עד שזה לא יהיה סביר", משתפת לוסון. "חלק מהלקוחות הקבועים כבר הפסיקו להגיע כי הם פשוט לא יכולים להרשות את זה לעצמם יותר. אני מקווה בשביל כולם שהפאבים ישרדו, כי עבור אנשים מסוימים השיחה בבר היא השיחה היחידה שהם מנהלים. זה לא רק לצאת לשתות חצי ליטר בירה, זה הרבה יותר מזה".