כמעט חודשיים עברו מאז הושלם תהליך המכירה של רשת ארומה תל אביב לרשת ארומה ישראל ומיזוג שתי הרשתות לרשת אחת, וכבר מתחילים לראות ניצנים של המהלך בשטח: בתל אביב נספרו בשבוע האחרון לפחות שלושה סניפים של ארומה תל אביב סגורים ובהם סניף הרצל, סניף דרך נמיר (סניף שפעל בתחנת הדלק בצומת סמינר הקיבוצים לכיוון צפון) וסניף בוגרשוב.
6 צפייה בגלריה
ארומה בוגרשוב
ארומה בוגרשוב
ארומה סניף בוגרשוב: נסגר במפתיע בבוקר אחד
(צילום: תיקי גולן)
על חלק מהסניפים הסגורים נתלה שלט שמעדכן כי הסניף סגור לשיפוצים, וחלקם פשוט נטושים ועזובים. ארומה דיזנגוף סנטר, ארומה עזריאלי וארומה קניון רמת אביב נמצאים כרגע במקביל בשיפוצים. נכון להיום ארבעה סניפים של רשת ארומה בתל אביב כבר עברו התאמות למיתוג החדש - הראשון להיפתח בקונספט החדש היה סניף ארומה בחוף גורדון (שפועל במתכונת של טייק אווי בלבד) שנפתח לפני כחודש, ואחריו גם סניף קרליבך, היכל מנורה מבטחים וסניף ארומה במגדלי אלון, שנפתח בשבוע שעבר. סניף ארומה ברחוב הברזל ייפתח בשבועות הקרובים אחרי מיתוג חדש, וסניפי איכלוב, מידטאון, נמל תל אביב והארבעה מתוכננים לעבור בהדרגה ובמספר פעימות התאמות למיתוג החדש.
6 צפייה בגלריה
ארומה מגדלי אלון
ארומה מגדלי אלון
(צילום: יח"צ)
6 צפייה בגלריה
ארומה מגדלי אלון
ארומה מגדלי אלון
סניף ארומה במגדלי אלון שנפתח במיתוג החדש
(צילום: יח"צ)
מקורבים לרשת מסרו כי אחרי שהושלמה הרכישה של שתי הרשתות שהתנהלו בנפרד, עומלים כרגע ברשת לעשות סטנדרטיזציה אחידה של כל הסניפים - בתל אביב - ובסופו של התהליך כל הסניפים יעברו התאמות למיתוג החדש ולשם החדש - ארומה אספרסו בר. ההתאמות יכללו שלטים חדשים, קופה חדשה, אפליקציה חדשה ומערכת הזמנות חדשה. כמו כן, כל הרשת תמכור בדיוק את אותם מוצרים מאותם ספקים, מה שיהפוך אותה לכוח קנייה גדול יותר.
6 צפייה בגלריה
ארומה קרליבך
ארומה קרליבך
סניף קרליבך עם שלט חדש - כבר לא ארומה אלא ארומה אספרסו בר
(צילום: שרון ליפקינד)
אחד הזכיינים, שביקש להישאר בעילום שם, סיפר כי בעלי הרשת החדשה פנו גם אליו בבקשה להעביר את הסניף התאמות אך עשו זאת, כהגדרתו "בצורה אגרסיבית", ואסרו עליו לפתוח עד שלא יערוך במקום שיפוץ על סך 2 מיליון שקל. "הם אמרו שישתתפו איתי בשילוט ובקוסמטיקה", מסר הזכיין, "אבל זה גרוש וחצי לעומת הכסף שהם רוצים שאני אשקיע בסניף. אמרתי להם שאני לא יכול לשלם את זה אז הם אמרו שהם יתנו לי דמי פינוי כי אני שיפצתי את הסניף על חשבוני כשפתחתי אותו, אבל הם הציעו לי סכום מגוחך. אני מרגיש שחונקים אותנו".
6 צפייה בגלריה
ארומה גורדון-דיזנגוף
ארומה גורדון-דיזנגוף
סניף ארומה גורדון-דיזנגוף: בתהליך
(צילום: תיקי גולן)
ההצעה לרכוש את הסניף מהזכיין הגיעה גם לזכיינים אחרים בתל אביב, ובאופן הזה הפכה הרשת גם לבעלים של שלושה סניפים - עזריאלי, דיזנגוף סנטר וקניון רמת אביב. כרגע המטרה של הרשת המאוחדת היא לעשות, כאמור, הסבה לכל הסניפים לאותו מיתוג, לאותם מחירים, לאותם ספקים ולאותו תפריט בדיוק. הליך מקובל במיזוגים מהסוג הזה הוא בדיקת רווחיות של הסניפים וסניפים שלא נמצאו רווחיים מספיק, נסגרו. מקורבים לסניף ארומה בדרך נמיר דיווחו כי השכירות במקום הייתה גבוהה מאוד והזכיין הפסיד כסף ולכן נסגר הסניף.
6 צפייה בגלריה
ארומה חוף גורדון
ארומה חוף גורדון
ארומה חוף גורדון: הסניף הראשון בקונספט החדש
(צילום: תיקי גולן)
"ארומה ישראל קראו לי לשיחה אצלם שמעו מה כואב לי והציעו כל מיני הצעות", סיפר סאמר אבו טאריף, הזכיין מסניף דרך נמיר, שפעל במקום כארבע שנים. "הם הציעו לי כמה הצעות ואחת ההצעות הייתה לתת לי פיצוי כספי ושנסגור את המקום. כיבדתי את ההצעה וסגרתי את הסניף. בסופו של דבר כל זכייין עושה את השיקול העסקי שלו, ואני עשיתי את השיקול שלי וההצעה שהציעו לי הייתה טובה. זה לגבי, אני לא יודע לגבי זכיינים אחרים. גם זה לא היה מובן מאליו כי כל ההסכמים שלנו היו עם ארומה תל אביב ולא עם הבעלים החדשים, אבל הם בכל זאת הציעו סכום יפה שעזר לי".

האיחוד אחרי 22 שנה

רשת ארומה הוקמה בירושלים בשנת 1994 על ידי שני אחים, סהר ויריב שפע. בשנת 1999, בעקבות סכסוך עסקי בין האחים, פוצלה הרשת לשניים - סהר שפע הפך לבעלים של ארומה תל אביב ויריב שפע הפך לבעלים של ארומה ישראל. בשנת 2014 רכש איש העסקים גולן עינת מידי סהר שפע את רשת ארומה תל אביב. בחודש דצמבר האחרון, 22 שנים אחרי הפיצול של ארומה לשתי רשתות שונות, רכש יריב שפע מעינת את הבעלות על רשת ארומה תל אביב, מיזג בין שתי הרשתות, והוא כרגע הבעלים של הרשת הממוזגת. כיום גולן עינת הוא בעל מניות ברשת.
לאורך כל השנים הפיצול בין הרשתות אולי היה ברור לאחים שפע ולשותפים העסקיים שלהם, אבל הוא גרם לבלבול בקרב הצרכנים משום המיתוג הדומה והתפריט הדומה (אם כי לא זהה). לארומה ישראל יש שלושה מפעלים המשמשים לקליית קפה ולאפייה, שלא היו קשורים עד היום לארומה תל אביב. גם המחירים לא היו זהים בכל סניפי הרשת והיו פערים בין תל אביב לשאר חלקי הארץ.
כעת, לאחר שיושלם תהליך המיתוג מחדש של כל סניפי ארומה בתל אביב, רשת ארומה בכל רחבי הארץ תהיה אחידה - בנראות, בטעם ובמחיר, אך התהליך ייקח זמן וכרגע עוד עומדת דרך ארוכה בפני הזכיינים ובעלי הרשת.
רשת ארומה אספרסו בר לא הגיבה לדברים.