צפו: יצאנו לסיור קולינרי ברומא
(צילום: לין לוי)
שכונת טרסטוורה (Trastevere) היא אחת השכונות העתיקות, הציוריות והטעימות ברומא. מיקומה המרכזי והקרבה שלה לנהר - לצד העובדה שיש בה לא מעט כנסיות, כיכרות ובניינים צבעוניים שקירותיהם מחופים בצמחייה ירוקה - הפכו אותה ליעד תיירותי מבוקש, ותיירים פוקדים אותה לאורך כל שעות היום ובשעות הערב בפרט, אז הסמטאות הציוריות תוססות והנוף הנשקף מהגשרים המובילים אליה עוצר נשימה.
עוד כתבות שיכולות לעניין אותך בערוץ האוכל:
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
טעים כאן: שכונת טרסטוורה, רומא
(צילום: shutterstock)
וכמו כל אזור תיירותי בעולם, גם כאן יש היצע קולינרי מרגש וטעים במיוחד שעלול לבלבל את מי שאינו מקומי. אך איך תדעו איפה נמצאת הפיצה הטובה ביותר, איפה אפשר להשיג את היין המקומי המצטיין ובאיזו מסעדה מגישים את הפסטה המושלמת?
אז נכון שאפשר פשוט להסתובב בשכונה המתוירת ולסמוך על האינטואיציה שלכם שתוביל אתכם למקום המושלם, אבל אם אתם פחות ספונטניים וזקוקים להכוונה ממוקדת יותר - עשינו בשבילכם את העבודה, ואספנו המלצות קולינריות שיעשו לכם סדר כשתגיעו לביקור בשכונה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
והיא גם יפה מאוד
(צילום: shutterstock)

ברומא תאכלו כמו רומאים

אתם בעניין של מנות מעניינות מהמטבח האיטלקי שהן לא פסטה ופיצה, ונחשבות גם למועדפות על המקומיים? אז כדאי לכם להיות בעניין, שכן המקומיים מבינים דבר או שניים במטבח שלהם.
מסעדת Trapizzino Ponte Sisto היא חלק מרשת של כמה סניפים הפועלים בערים גדולות באיטליה ונמצאת בכניסה לשכונה, בסמוך לאחד הגשרים המובילים אליה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
אוכל איטלקי קלאסי: מאפי "כיס" ממולאים ב-Trapizzino Ponte Sisto
(צילום: לין לוי)
האווירה במקום מרגשת וכוללת מוזיקת רוק איטלקי שמתנגנת כל העת ברקע ובר מושקע ובו המון יינות, חלקם מקומיים. בתפריט יש מנות איטלקיות אותנטיות דוגמת מאפה "כיס" העשוי מבצק פיצה וממולא בתבשילים טעימים כמו עוף ביין, תבשיל לשון ברוטב פסטו, כדורי בשר, תבשיל צמחוני של חציל ופרמזן וגם גבינת בורטה ואנשובי. מחיר המנה הזו הוא ארבעה אירו, והאמת שהיא לגמרי שווה את זה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
מהמטבח הרומאי: Supli - כדורי אורז מטוגנים במילוי גבינה
(צילום: לין לוי)
המאפים הממולאים מופיעים בתפריט באופן קבוע, ולצידם ישנן מנות ספיישל מתחלפות ששוות גם הן טעימה, כמו למשל מנת ה-Supli. מדובר במאכל רומאי קלאסי של כדור אורז מטוגן ומצופה בפירורי לחם - שמזכיר את כדורי הריזוטו (המוכרים גם כ"ארנצ'יני"), אבל גדול ממנו פי כמה - וממולא באורז עם רוטב משתנה (בולונז, למשל) ופרוסת גבינה שנמסה בעת הטיגון.

טעימות יין וגבינה

שכונת טרסטוורה ידועה כאזור בו פועלים לא מעט ברי יין, רובם פשוטים למראה ונטולי מיתוג או עיצוב מפואר. אחד מהמעניינים שבהם הוא ה-Essenza, המציע יין איטלקי ביולוגי המיוצר על ידי שיטות גידול וייצור ברי קיימא, תוך שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה וללא שימוש בחומרים כימיים. הייחודיות של היין הזה - בנוסף לאופן הייצור הייחודי שלו - הוא בכך שעל מנת להכין אותו, משתמשים הייננים בזני ענבים שהיו בשימוש בעת העתיקה וזוכים כעת מחדש לכבוד הראוי להם.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
יין ביולוגי כבר טעמתם פעם?
(צילום: לין לוי)
את המקום מנהלות ביד רמה שלוש אחיות איטלקיות, שבחרו להשאיר את החלל כמות שהוא: עם קירות אבן עתיקים, מראה אפלולי ואור של נרות שתורם לאווירה האפלולית.
בגזרת האוכל, מציעות האחיות כמה מסלולי טעימות של גבינות מקומיות נדירות המוגשות על פלטות קטנות, לצד מיני ריבות שמכינים במקום ושוקולד שחור המוגש עם גבינת גורגונזולה חריפה מגורדת מעל, בתוספת המלצה לסדר הטעימות וסיפור מעניין על כל גבינה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
כל גבינה והסיפור שלה: Essenza
(צילום: לין לוי)
את המסלול ירכיבו עבורכם במקום בהתאם לסוג היין שבחרתם ועל פי טעמכם האישי והעדפותיכם הקולינריות, והוא יעלה לכם כ-50 אירו לאדם.

איפה יש מנות פסטה טעימות ואיך נמנעים ממלכודות התיירים?

ברחבי רומא, וכן בשכונת טרסטוורה, ישנן לא מעט מסעדות שעונות להגדרה המפוקפקת משהו - "מלכודת תיירים". אפשר לזהות אותן לפי הבחור האיטלקי הנאה הלבוש במדי מלצר מעומלנים שעומד בכניסה אליהן, ויעשה כמעט הכל בשביל לגרום לתיירים מבולבלים להיכנס לתוך המסעדה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
ללא יחסי ציבור ובלי פוזה: מסעדת Grazia & Graziella
(צילום: יח"צ)
מלבד אותו מלצר כובש, מאובזרת הכניסה בתפריט מפתה ולעיתים גם בוויטרינה ובה תצוגת תכלית של כמה מהמנות המוגשות במקום. כמה פסיעות משם, יש שולחנות קטנים ועליהם מפות משובצות, כיאה למסעדות האיטלקיות (כן כן, כמו בסרטים). המראה מושך ומפתה, אבל האוכל - איך לומר זאת בעדינות - מוצלח פחות, ויקר יותר ביחס למסעדות המקומיות נטולות יחסי ציבור ומלצר מעומלן בכניסה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
פשוט לאכול אוכל טוב: מסעדת Tonnarello
(צילום: יח"צ)
בטרסטוורה פועלות לא מעט מלכודות כאלה, אבל לצידן יש גם שתי מסעדות שונות באופיין, אותן אפשר לזהות באמצעות התור הארוך של המקומיים המשתרך בכניסה, ולא בכדי: הן מסעדת Grazia & Graziella והן Tonnarello, נחשבות לדבר החם ביותר בשכונה בימים אלו, ולמרות התור הארוך - זמן ההמתנה אינו מייגע, הודות לשירות המהיר והיעיל של צוות העובדים שם. המחירים בשתי המסעדות דומים - מנות ראשונות עולות כאן בין 12-6 אירו, ועל מנות פסטה תשלמו בין 12.5-8.5 אירו.

מסעדת שף לא שגרתית וטירמיסו מהדור החדש

יש תיירים שתמיד יחפשו בעיר זרה אחר האוכל המוכר והידוע ויסרבו לנסות טעמים חדשים ומוכרים, ויש את אלה שלא ימצאו מנוחה עד שלא יטעמו מהאוכל המקומי אותו, סביר להניח, לא יצליחו למצוא באף מקום אחר.
אם אתם נמנים על האסכולה השנייה, מסעדת Eggs היא מקום שכדאי לכם להכיר. המסעדה, שהוקמה על ידי שפית איטלקייה פורצת דרך בשם ברברה אגוסטי (Barbara Agosti), מציעה אוכל המיוצר כולו מחומרי גלם איטלקיים-מקומיים. התפריט כאן כולל מנות כמו אווז, קוויאר וברווז, ומעניק מקום של כבוד לביצי חופש אורגניות המגיעות מחוות קטנות ברחבי איטליה.
ומה לגבי המחירים? המנות הראשונות עולות כאן בין 16-4 אירו וכוללות פלאן ירקות אורגניים וכדורי ביצים ופיקורינו. ארוחת טעימות המורכבות משש מנות ביצים תעלה לכם 20 אירו, ובתפריט עצמו תוכלו למצוא מגוון מנות ביצים בצורות הכנה שונות ומרתקות.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
בגרסה המודרנית: הטירמיסו של Zum
(צילום: לין לוי)
ואם אחרי כל הארוחה הזו יתחשק לכם לנשנש גם משהו מתוק, לאותה אגוסטי יש בשכונה מקום נוסף בשם Zum המציע טירמיסו, אבל כזה שסביר להניח שטרם טעמתם. בדומה למנות אותן היא מגישה במסעדה שלה, גם כאן היא משתמשת אך ורק בביצי חופש אורגניות אותן היא רוכשת מחוות חופש קטנות הפועלות ברחבי איטליה.
אל תצפו כאן לטירמיסו האיטלקי הקלאסי בעל המרקם הנוזלי מעט, אלא לגרסה המודרנית שלו שמזכירה גבינת שמנת קרמית ומוקצפת אותה יגישו לכם בכוסות פלסטיק שקופות, על מקל או בצורת עוגה. בין היתר, תוכלו לבחור כאן בין טירמיסו קלאסי לטירמיסו בטעם פיסטוק, בטעם אגוזים, עם רום או עם פירות ויש גם טירמיסו ללא גלוטן. המנות כאן גדולות במיוחד, והמחיר עבור מנה אחת הוא 5 אירו.

עצירות חובה במרחק נגיעה מטרסטוורה:

הרבה לפני שמישהו בכלל ידע אצלנו מה משמעות המושג "סלואו פוד", האיטלקים השתמשו בו על בסיס יום-יומי ומלבד להכיר את כל חומרי הגלם ואת שמותיהם בעל פה, מרביתם יודעים גם את המיקום המדויק ממנו הגיעו ומי המשפחה שמייצרת אותם.
אם גם אתם, כמונו, רוכשים כבוד רב לחומרי הגלם ומעריכים תוצרת קולינרית שנעשתה באמצעות בני אדם ולא באמצעות מכונות משוכללות, כדאי לכם לקפוץ לביקור במעדניית Norcineria Viola שבכיכר קמפו די פיורי (Piazza Campo de' Fiori), הממוקמת במרחק של עשר דקות הליכה משכונת טרסטוורה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
מעדניית Norcineria Viola
(צילום: לין לוי)
מדובר בחנות נקניקים הפועלת משנת 1890 שבה כל המוצרים מגיעים מאומבריה, מחוז בצפון איטליה, ואם אתם חובבי ברזאולה ופרשוטו - סביר להניח שגם אתם תסתחררו כאן, כפי שקרה לנו. השירות כאן אדיב, סבלני ונעים במיוחד ואם תרצו, ישמחו לתת לכם כאן טעימה מפרשוטו קרודו (כ-3 אירו ל-100 גרם), מברזאולה או מסלמי עם כמהין אומברי. ואל דאגה, את כל הנקניקים הנמכרים כאן אפשר לארוז בוואקום ולקחת הביתה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
אוהבים נקניקים? זה המקום בשבילכם: Norcineria Viola
(צילום: לין לוי)
באותה הכיכר, מול Norcineria Viola, פועלת מעדנייה נוספת בת 100 שנה ששווה גם היא ביקור קצר. ב-Salsamenteria Ruggeri - מעדנייה משפחתית שמנוהלת כיום על ידי הדור השלישי והרביעי של משפחת רוג'רי, יש מיני דליקטסים מלוחים, גבינות, פסטות ונקניקים.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
מעדניית Salsamenteria Rugger
(צילום: לין לוי)
בחלק האחורי של המקום יש חדר טעימות עם כמה שולחנות, סביבם אפשר לנשנש כל מה שנמצא בוויטרינה: פלפל ממולא בטונה, חציל מגולגל וממולא בעגבנייה מיובשת ובחומץ וצלפים וארטישוק א-לה רומנה.
ומהמעדניות בחזרה למסעדות: כמה מטרים בודדים משם, באחת הסמטאות היוצאות מהכיכר, מסתתרת מסעדת Osteria da Fortunata, שבה הפסטות מיוצרות במקום בעבודת יד. ההתמחות שם היא בהכנת סטרוצפרטי - פסטה מעט עבה יותר מספגטי, המזכירה בצורתה ובאורכה שעועית ירוקה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
אוכל טעים ונטול חיוכים: Osteria da Fortunata
(צילום: Rome's Roads)
מנת הדגל המהוללת במקום היא פסטה קרבונרה, שעטופה ברוטב קרמי ומוגשת עם בייקון קריספי מעל. יש סיכוי שלחלקכם היא תהיה מעט מלוחה (בגלל הבייקון), אבל למי שלא חושש ממליחות - שווה לטעום ממנה. אגב, אל תצפו כאן לשירות חייכני ומלוקק כמו זה שסביר שתקבלו במסעדות אחרות באזור, בכל זאת מדובר במסעדה מקומית קלאסית.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
פסטות טריות המיוצרות במקום: Osteria da Fortunata
(צילום: Rome's Roads)

אל תעזבו את רומא מבלי להכיר את המקומות הבאים:

איטליה בכלל ורומא בפרט, ידועות כמוקד המרכז בתוכו שלל גלידריות, כולן טובות ובכולן תרגישו שהגלידה שטעמתם היא הטובה ביותר שנתקלתם בה בחייכם. למרות זאת - ועם כל הכבוד (ויש כבוד) שאנחנו רוכשים לגלידריות האיטלקיות - יש מותג גלידה אחד מפורסם במיוחד - "ונקי" (Venchi), שהתחיל את דרכו בכלל בייצור של שוקולד ורק בהמשך עבר גם לייצור גלידות. מהסיבה הזו, אגב, עד היום בכל גלידריות ״ונקי״ ישנה גם תצוגה מרשימה של שוקולדים, שיש הטוענים שהם טעימים אפילו יותר מהגלידה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
שווה עצירה: גלידריית Venchi
(צילום: לין לוי)
קחו בחשבון כי הגלידות של המותג מתוקות יותר מהגלידות האחרות ברומא, ויש הטוענים כי לאחרונה המותג התמסחר והאיכות אינה אותה איכות כשהייתה בעבר. ובכל זאת, אם אתם עוברים ליד סניף של "ונקי" (שבכניסה אליו לא משתרך תור ארוך מדי) שווה לעצור שם לטעימה, ולא משנה של מה.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
רומא
(צילום: לין לוי)
גם טירמיסו, כמו גלידה, לא חסר ברומא. אמנם המלצנו קודם על הטירמיסו של Zum, אבל אם חשקה נפשכם בדבר האמיתי והקלאסי - ישנו מקום אחד ברומא בו שווה לעמוד בתור בשביל טירמיסו: "פומפי" (Pompi), שלמרות שיש הטוענים כי בשנים האחרונות הוא הפך לפופולרי מדי - הוא עדיין הטירמיסו הטוב ביותר ברומא.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
הטירמיסו הטוב ברומא: Pompi
(צילום: לין לוי)
מדובר בעסק משפחתי שייסד ג'וליאנו פומפי לפני 60 שנה, ומלבד הטירמיסו האלוהי שארוז בקופסאות קרטון המזכירות קופסאות תכשיטים יוקרתיות, יש שם גם גלידה. אבל כאמור, כאן עוצרים בגלל הטירמיסו בעל המרקם העדין, כמעט נוזלי, ושכבות דקיקות של ביסקוויטים הנמסים כבר בביס הראשון. פומפי מציע כמה טעמים שונים של טירמיסו, ומכיוון שקופסה אחת ממילא לא מספיקה - כדאי מראש לבחור יותר מטירמיסו אחד בטעמים שונים, ביניהם: פינה קולדה, פיסטוק , אגוזים, בננה ושוקולד ופירות. מנה אחת עולה שם ארבעה אירו.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
(צילום: לין לוי)
וכמובן, אי אפשר לעזוב את רומא מבלי לאכול מנה אחת (לפחות) של פסטה טרייה, אבל לא כזו שמגישים במסעדה, אלא פסטה שמוכרים ברחוב ומוגשת בצלחת פלסטיק או בכלי של "טייק אווי". איפה תוכלו למצוא אותה? למשל, ב-Pastificio Guerra שפועלת בעיר משנת 1918.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
מה שרואים מבחוץ - לא רואים מבפנים: Pastificio Guerra
(צילום: Rome's Roads)
אם תציצו על המקום מבחוץ, כנראה שתניחו שמדובר בחנות פסטה רגילה, כמוה אפשר למצוא בלא מעט מקומות בעיר, עם מדפים עמוסים בפסטות יבשות וארוזות בצורות שונות ומשונות. אבל כשתיכנסו פנימה, תתגלה בפניכם ויטרינה ובה מוצגות לראווה פסטות טריות שאפשר לאכול בעמידה במקום או לקחת לדרך, תמורת ארבעה אירו. המים והיין, אגב, הם ללא תשלום.
20 צפייה בגלריה
רומא
רומא
בכל הצורות, בכל הגדלים: הפסטות של Pastificio Guerr
(צילום: לין לוי)

סיורי אוכל

על פניו, האוכל איטלקי הוא אוכל פשוט שאינו דורש תיווך רב. אבל כל זה רק למראית עין, שכן מאחורי כל חומר גלם איטלקי - מסתתר סיפור אישי על מקום, על תרבות ולעיתים גם על משפחה שלמה.
מי מכם המעוניינים להיחשף לסיפורים האישיים שמאחורי המטבח האיטלקי, יכולים לעשות זאת באמצעות סיורי האוכל והתיירות המודרכים בעיר שמעבירים מירי דור ונתי חמווי, המנהל יחד עם זוגתו, חני, את חברת התיירות Rome's Roads.
המחיר עבור סיור (המתבצע כולו בעברית, ונערך הן בשעות היום והן בלילה) הוא 75 אירו למשתתף, והוא כולל אינסוף עצירות לטעימות במגוון אזורים בעיר עם נגיעה בהיסטוריה ובתרבות הקולינרית הענפה של רומא.
כתובות של בתי האוכל המופיעים בכתבה:
  • Trapizzino - Piazza trilussa 46
  • Essenza - Via della Scala 27
  • Grazia & Graziella - Largo M.D. Fumasoni Biondi 5
  • Tonnarello - Via della Paglia 1
  • ZUM - Piazza del Teatro di Pompeo 20
  • Norcineria Viola - Piazza Campo de' Fiori 43
  • Salsamenteria Ruggeri - Piazza Campo de' Fiori 1
  • Osteria da Fortunata - Via del Pellegrino 11/12
  • Pompi - Via Santa Maria in Via 17
  • Pastificio Guerra - Via della Croce 8
פורסם לראשונה: 17:09, 18.09.19