אחרי שהתמודד בשנתיים וחצי האחרונות עם מחלת הסרטן, הלך לעולמו אריה חבשוש, מי שהיה הבעלים של "חבשוש" - חנות התבלינים הראשונה בשוק לוינסקי. חבשוש, שהיה בן 77 במותו, נפטר אתמול (שני) והשאיר אחריו אישה, ארבעה ילדים ותשעה נכדים.
הוריו של אריה, עזר (אליעזר) וברכה חבשוש, עלו מתימן בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ובשנת 1931 פתחו את חנות התבלינים שלהם בנמל יפו. בשנת 1948, בזמן הפרעות ביפו, נשרפה חנות התבלינים של הזוג בנמל, והם עזבו את יפו ופתחו אותה מחדש בשוק של הסלוניקאים ברחוב לוינסקי בתל אביב, ושם היא נמצאת מאז ועד היום.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: איתמר, אריה ואורי חבשוש
מימין לשמאל: איתמר, אריה ואורי חבשוש
עסק משפחתי. מימין: איתמר, אריה ואורי חבשוש
(צילום: אסף קרלה)
לאורך השנים נשארה החנות בבעלות משפחתית. כיום מנהלים את החנות בניו של אריה – אורי, איתמר ושרון. הבת הרביעית, לין, אינה פעילה בעסק. בחנות עובדות גם רייצ'ל, כלתו של אריה, וגם אשתו, דליה. הדור הרביעי התחיל גם הוא לעשות את הצעדים הראשונים בחנות.
"לפני שנתיים וחצי גילו לאבא סרטן. הגילוי היה מאוחר. אם היו מגלים אותו קודם התוצאה הייתה שונה לגמרי. מהר מאוד הסרטן התפשט לכיוון העצמות והכבד", אמר ל-ynet אורי בנו.
הלקוחות מספרים שעד לפני שלושה חודשים חבשוש עוד היה מגיע לחנות וממשיך כרגיל בעבודתו מול הקופה.
2 צפייה בגלריה
אריה חבשוש
אריה חבשוש
עבד בקופה כמעט עד הסוף. אריה חבשוש
(מתוך אלבום פרטי)
"חבשוש" משמשת שפים רבים, שמעריכים את הידע של הבעלים. "העסק הזה קיים כאן כמה עשרות שנים, אבל הוא מתבסס על ידע של 400-300 שנה", הסביר אורי. "חבשוש זאת משפחה גדולה בתימן, וגם שם המשפחה עסקה בתבלינים ובחומרי גלם. מכאן נולד הידע והבחירה הנכונה של התבלינים. מתוך שפע הידע העצום נוצרו שיתופי פעולה בין אבא לבין שפים. הוא חשף אותם לחומרי גלם ולאיכויות אחרות שהם לא הכירו. הם מוקירים לו תודה ואנחנו מוקירים להם. לאורך השנים הייתה הפריה הדדית בין הרצונות שלהם לבין היכולות שלנו להביא דברים מעניינים. ההפריה הזאת עשתה הרבה טוב לשפים ולאנשים שבאו לאכול במסעדות שלהם. אבא היה בקשר הדוק עם שפים עוד לפני איל שני ו'מאסטר שף'. העסק הזה שירת הרבה שפים ומסעדות, מהשפים הכי ותיקים ועד לשפים הכי צעירים. הם למדו מאיתנו ואנחנו מהם. היינו גם יוצרים להם תערובות ייעודיות. לאבא הייתה המון סבלנות, לב גדול והרבה אהבה למקצוע".
בין אותם שפים שלמדו מחבשוש היה גם רפי כהן. "לא ראיתי איש כזה בחיים שלי", אמר, "היה לו אור בפנים. קיבלתי ממנו הרבה ידע, הוא היה אנציקלופדיה מהלכת לכל מה שקשור בתבלינים. במשך תקופה ארוכה הייתי מגיע כל בוקר לחנות, היינו יושבים ומדברים ולמדתי מהאיש הזה מה שלא למדתי בשום מסעדת מישלן בעולם. בתקופות הקשות הוא עזר לי והוא היה איש טוב לב, ישר וצנוע מאוד. בפעם האחרונה ראיתי אותו לפני חודשיים. הוא חיבק אותי ואמר לי שהוא בסיבוב השישי של הכימותרפיה והחליט שהוא לא רוצה יותר".
הלווייתו של חבשוש תיערך הערב בבית העלמין בחולון, והחנות בשוק לוינסקי תהיה סגורה עד תום השבעה.