דמיינו סיור קולינרי מאורגן, אבל פרטי לגמרי, מבלי שאף אחד קובע לכם את הזמנים: בחנוכה הקרוב יתקיים בפעם הראשונה בישראל מיזם "על המפית" - ארבעה סיורים קולינריים עם טוויסט, שיימשכו שישה ימים, במרחבי הר הנגב - מצפה רמון, ירוחם, מדרשת בן גוריון, כפר אריכא, טללים ועוד.
בניגוד לסיור רגיל בו כולם הולכים יחד מנקודה לנקודה, כאן כל אחד מחליט מתי ללכת - ולאן. האם תאכלו במקום, או תיקחו בטייק אווי כדי לאכול בנקודה יפה במדבר? אתם תחליטו; לא מתחשק לכם לתכנן מראש? אפשר גם להיות ספונטניים במהלך ימי האירוע - הכול בקצב שלכם.
"הרעיון נולד מתוך תקופת הקורונה הלא שגרתית. שפגעה קשות בעסקים הקטנים בישראל, ובייחוד בענף המזון, שגם ככה הוא ענף תובעני וקשה, עם עלויות תפעול גבוהות", מספר דוד כהן (40), מי שעומד מאחורי המיזם.
"אוהבי אדם ואוכל יטיילו בצורה עצמאית בזמנם בין מקומות קסומים וטעימים, בעזרת אפליקציה שתוביל אותם מנקודה לנקודה על המפה. הם יוזמנו לעצור ולהתארח, להנות מטעימה נדיבה ומסיפור מקום מרתק"
"מאחורי כל עסק יש סיפור ויש בן אדם, עם היסטוריה תרבות, מורשת, השראה וחלום. אני רוצה להפגיש בין בעלי העסק ללקוח חדש שמגיע, מתייג ברשתות החברתיות ומספר לכל חבריו. כך נוצרת תנופה כלכלית לאותם עסקים, תוך הנאה של הלקוחות החדשים", הוא מסביר.
כהן, תושב מושב עין עירון, עוסק בשלוש וחצי שנים האחרונות בתיירות, כשההתמחות שלו היא סיורים קולינריים: "הסיור הראשון שלי היה בנווה שאנן מתוך עניין אישי של לעשות סיורים בקרב פליטים ומהגרים, ועשיתי את זה דרך אוכל. הבנתי שאוכל מחבר אנשים לסיפור, לתרבות ולמסורת שהיא לא בהכרח שלנו, והבנתי את הפוטנציאל".
"כולם מחפשים את האוכל שנמצא בפינות הנסתרות - במקומות שלא הייתם מאמינים למצוא אוכל משובח ואותנטי"
לעולם האוכל הגיע כהן בגלל אביו. "היה לו מפעל סלטים מאוד גדול ("יד המלך" מ.א) ובתור ילד הסתובבתי סביב סירים ומנגלים וחגגנו סביב המטבח. שם נדלקתי על החיבור בין האוכל והסיפור, כי אוכל מחבר אנשים ונותן השראה והזדהות. אני קורא לזה קשב דו חושי - ברגע שבנאדם משתמש בחוש השמיעה עם חוש הטעם ביחד, נוצרת התרגשות".
מבחינת כהן, אוכל זה החיבור הישיר לאנשים, לתרבות, למסורת ולזיכרונות: "כולם מחפשים את האוכל שנמצא בפינות הנסתרות - במקומות שלא הייתם מאמינים למצוא אוכל משובח ואותנטי".
מסע טעימות מסקרן
22 בתי עסקי מזון במרחבי הנגב נוטלים חלק בסיורים: מבשלת בירת הבוטיק גלֶנץ - ירוחם, לשה אפייה במדבר - מצפה רמון, ה-Food Track של השף ניר אסקלסי - כמהין, יקב רמת נגב - קדש ברנע, טקס תה אנגלי מסורתי בגסט האוס krivin - מדרשת בן גוריון, אירוח בדואי אצל סלמאן - כפר אריכא, המבשלות - ירוחם, המעשנה של הבוטקה - קדש ברנע, כנענייה - שדה בוקר, חומוס אינתי - ירוחם ועוד.
תוכלו לבחור בין מסע טעימות כשר ומלא כבוד למסורות של פעם וליזמות ישראלית מקומית; מסע טעימות חוויתי ומסקרן לאניני הטעם וחובבי היין; מסע טעימות מפתיע, חושני ואותנטי על טהרת הטבעונות; או מסע טעימות מסקרן לכל המשפחה.
איך נולד הרעיון של הסיורים האלה בתקופת הקורונה?
"התחלתי לראות קולגות עם מסעדות וחברים שעבדתי איתם שנים שנאלצים לסגור בגלל הקורונה, ובכל פעם הרגשתי תחושת כאב והחמצה. איך בנאדם שהשקיע את כל האנרגיה ואת כל החלו מות שלו, פתאום חייב לסגור על לא עוול בכפו? נחמץ לי הלב וחשבתי איך אפשר לעצור את הדבר הזה".
"עשיתי מחקר וכיתתי רגליים כדי להרגיש את הוויברציה, ולהבין האם אנשים בעניין או לא. חיפשתי את מה שמיוחד, את הפנינים, ובמקרה הזה - את פניני המדבר"
אבל בפניו עמדה רק בעיה אחת: במגבלות הקורונה, אי אפשר לעשות את הסיורים הקולינריים בפורמט שעשה אותם בעבר, ולכן הוא חיפש כיוון אחר: "החלטתי שאני יוזם מהלך בו אנשים סקרנים, אוהבי אדם ואוכל יטיילו בצורה עצמאית בזמנם, בין אותם מקומות קסומים וטעימים, בעזרת אפליקציה שתוביל אותם מנקודה לנקודה על המפה. בכל נקודה, הם יוזמנו לעצור ולהתארח, להנות מטעימה נדיבה ומסיפור מקום מרתק".
כדי לגרום לרעיון להתרומם כהן חיפש שותפים לדרך, ואז הבין שהרעיון שלו הוא אינטרס של הרשויות והמועצות האזוריות שגם רוצות שהעסקים ישרדו, ישלמו ארנונה וימשיכו לכלכל את העיר והמרחב.
כהן פנה למועצות ולרשויות בכל הארץ עם הרעיון והציע להן לקחת חלק ולסייע עם פרסום בפלטפורמות שלהן: "לשמחתי, בהר הנגב (ירוחם, רמת נגב ומצפה רמון) לקחו את הרעיון בשתי הידיים".
איך נבחרו המקומות?
"עשיתי את מה שאני יודע לעשות הכי טוב - נכנסתי לאוטו ונסעתי לנגב והתחלתי להיפגש עם אנשים, להיכנס למקומות, ולשאול עוברי אורח מה המקום הכי טוב פה. בכל מקום שהגעתי אליו, ובכל מסעדה ביקשתי המלצה על עוד מקום נחמד אפשר לבקר בו. עשיתי מחקר וכיתתי רגליים כדי להרגיש את הוויברציה, ולהבין האם אנשים בעניין או לא. חיפשתי את מה שמיוחד, את הפנינים, ובמקרה הזה - את פניני המדבר".
אתה חושש שרגע לפני חנוכה יכריזו על סגר שלישי?
"חושש מאוד, גם ברמה הכלכלית. כבר עשרה חודשים שאני בלי הכנסה. מהפרויקט הזה אין לי שום הכנסה, נהפוך הוא - אני רק מוציא כסף, אבל חשוב לי מאוד שהוא יצליח כדי שבהמשך אשכפל אותו בעוד מקומות בישראל. אם יהיה סגר, נדחה את הכול או נבטל אם לא תהיה ברירה. במקרה שכזה, מי ששילם יוכל לקבל את כספו בחזרה".
מה מבחינתך יהיה הצלחה?
"אנשים בישראל סקרנים והאוכל מזיז אנשים ומביא אותם להכיר עסקים חדשים ועל הדרך יוצר צמיחה כלכלית לאותו אזור. הרי ברור שבנוסף לטעימות עצמן אנשים הולכים לקנות אוכל, לתייג, לפרסם בכל הרשתות החברתיות, לספר על זה לחברים שלהם, ובפעם הבאה שהם באים לדרום הם יבקרו שוב. מספיק ש-1,000 איש יגיעו לסיורים הקולינריים כדי לייצר את האימפקט הכלכלי והעסקי לבעלי העסקים באזור הר הנגב".
מיזם על המפית יתקיים בתאריכים 10-15/12/20. לפרטים נוספים