מיקום אסטרגי, מטבח ערבי אסלי ושירות אדיב הפכו את מסעדת אל־באבור בואדי ערה לאחת המסעדות הערביות הפופולריות בישראל. עכשיו, 25 שנה לאחר שנוסדה, תיסגר המסעדה הראשונה בוואדי ערה - ולא בגלל הקורונה.
הסוגיה נדונה תקופה ארוכה, ואתמול קבע בית המשפט המחוזי בחיפה כי צו איסור השימוש שהוצא נגד המסעדה, השוכנת בצומת אום אל־פאחם, ייכנס לתוקפו לאלתר בגלל עבירות בנייה. בית המשפט קבע כי המסעדה פעלה במשך שנים בניגוד לחוק, במבנה היסטורי מוכרז לשימור. מדובר במבנה שחלקו נבנה במאה ה־19 ושימש בעבר כטחנת קמח (ומכאן גם שמה). עוד נאמר כי צווי איסור שימוש והריסת תוספות הבנייה הלא חוקיות שהוצאו כבר ב־2018 לא בוצעו. המשמעות: המסעדה תיסגר כבר בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
חוסאם עבאס
חוסאם עבאס
חוסאם עבאס
(צילום: אנטולי מיכאלו)
השופט נאסר ג'השאן ציין בהחלטה: "למבקשים ניתנו מספר ארכות, וחרף הצהרותיהם כי קיימו תנאים מקדימים הסתבר שלא עשו כן. חוששני שהמבקשים ניצלו ארכות אלה לרעה, שכן פעם אחר פעם אינם מקיימים את התנאים המקדימים שיאפשרו דיון בבקשה לשימוש חורג".
מסעדת אל-באבור הוקמה על ידי חוסאם עבאס (62), אב לחמישה וסב ל־15, ועל ידי אחיו נשאת עבאס (50), נשוי ואב לחמישה – שניהם מכפר כנא. עד לא מזמן היו בבעלות האחים שלושה סניפים - בוודאי ערה, ביקנעם ובעכו. הסניף בוואדי ערה, הפועל גם בימים אלה, מעסיק כ־40 עובדים. "אני לא מפסיק לבכות מרגע שקיבלתי את הבשורה המרה", מספר האח חוסאם. "זו טרגדיה משפחתית גם לעשרות עובדי המסעדה".
2 צפייה בגלריה
אוכל ערבי אותנטי
אוכל ערבי אותנטי
אוכל ערבי אותנטי
(צילום: בועז לביא)
חוסאם מספר כי בגלל משבר הקורונה סגרה המשפחה את סניף המסעדה ביקנעם: "שלחנו את העובדים הביתה בלב כואב. חטפנו ביקנעם מכת ברק וכעת נחתה עלינו פצצת אטום. ועל מה? התבקשנו להוריד שני קירות במסעדה ועשינו זאת. לא עשינו רע לאף אחד. רק בגלל שאנחנו מהמגזר הערבי מתייחסים אלינו בצורה כזו אכזרית ולא אנושית. בתקופת הקורונה השקענו בסניף בוואדי ערה 300 אלף שקלים כדי להפוך את המקום לעוד יותר יפה, בסגנון לשימור, כיאה למקום היסטורי ומיוחד. אז למה לחסל אותנו בצורה כזו? תראו לי מסעדה של יהודים שעושים לה לינץ' כזה. אני גמור ומחוסל".
האח נשאת הוסיף: "הוציאו למסעדה שלנו גזר דין מוות ונשארנו רק עם סניף אל־באבור בעכו. הסניף באום אל־פאחם זה לא רק מסעדה, זה מוסד. לא מספיק שהמדינה לא פיצתה אותנו בשקל על משבר הקורונה, אז כעת מנחיתים עלינו מכת מוות".