אחרי 15 שנים של פעילות, יסגור בסוף החודש השף אבי קונפורטי, את מסעדת צפרה האסייתית. השף קונפורטי דיווח על הסגירה בחשבון האינסטגרם שלו, ולא פירט את הסיבות לסגירה.
קונפורטי מעולם לא למד בישול, וברשותו תואר בלימודי מנהל בתי מלון מאוניברסיטת נבאדה בלאס וגאס. בשנת 1997 הוא פתח יחד עם האחים ארי ויורם ירזין את המסעדה המקסיקנית "צ'ימיצ'נגה" בתל אביב (במיקום שבו שוכנת כיום מסעדת "קפה איטליה"). בהמשך הם הקימו יחד את רשת מסעדות "זוזוברה" ו"מוזס".
1 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם)
בשנת 2007 יצא קונפורטי מהשותפות ב"צ'ימיצ'נגה", וחודשים ספורים לאחר מכן היא נשרפה. באותה שנה הוא גם פתח יחד עם יעל אורי ארנשטיין וענת בן-טובים לאופר, את מסעדת "צפרה". השלושה שותפים במסעדה עד היום.
בשנת 2008 מסעדת "צפרה" נבחרה על ידי מגזין העיצוב והלייף סטייל Wallpaper כאחת משלוש המסעדות היפות ביותר בעולם.
"צפרה זו מסעדה של 15 שנה", אמר הערב (ד') קונפורטי ל-ynet, "החוזים במקומות האלה נחתמים מראש לתקופות ארוכות ואין לנו עניין, בתקופה הזאת, לחדש את החוזה, על אף שהשקענו במסעדה והיא יכולה להיכנס להרפתקאה כזאת".
אז למה בכל זאת אתם סוגרים? "אנחנו רוצים לסגור יפה כשהמקום עובד ומלא והלקוחות שמחים והשפה הקולינרית בשיאה. צריך לדעת מתי לפרוש ואנחנו סוגרים בשיא. הייתה לי ישיבה עם יעל וענת השותפות שלי, וברגע שהחלטנו לא לחדש את החוזה הודענו על הסגירה".
ומה בנוגע לטופולופומפו? "טופולופומפו סגורה כבר שנה. המסעדה הזאת היא עסק מורכב שעובדים בה קרוב ל-120 עובדים. את רוב האוכל מגדלים במיוחד בשבילנו, ולהניע מחדש מסעדה כזאת בתקופה כזאת זה מסובך. באווירה שהייתה בקורונה לא ניתן היה לפתוח אותה, והיא לא נפתחה מאז אותו יום שהחליטו לפתוח את המסעדות בארץ ואז לסגור ואז שוב לפתוח".
אתה ממתכוון לפתוח את צפרה במקום אחר? "אין לי מושג. אני לא מחדש את החוזה מקום הזה, אני מיציתי את עצמי בצפרה, זאת מסעדה של 15 שנים, אני אחראי על האושר שלי ועל הבעיות שלי, ולא על הבעיות של כל העולם. צפרה עובדת נפלא והיא נסגרת אחרי 15 שנה".
ומה התוכניות לעתיד? "יש לנו הצעות לפתיחה של מקומות בחו"ל, ואולי עכשיו יהיה לנו זמן להתבונן ולבחון את הדברים. אנחנו רוצים להיפרד בצורה מנומסת ויפה מהלקוחות החוזרים שלנו שצפרה הייתה להם בית".
מסעדת צפרה עלתה לכותרות כשבשנת 2013 טענה סועדת שסעדה במסעדה שמכרו לה בשר חזיר במסווה של בשר בקר, ובשנת 2017 אושרה תביעה ייצוגית בעניין.
עניינה של התביעה הייצוגית היה כי במסעדה נהגו להציע לסועדים ארבע מנות המכילות בשר עגל, בעוד שבפועל המנות האלה הכילו בשר חזיר - "לומפיה עגל", "ויל לוק לק", "יונאן" ו"סופר P".
לפי כתב התביעה הגיעה התובעת המייצגת, נטלי סווירי, למסעדה והזמינה מנה בשם "לומפיה עגל", שמחירה בתפריט 135 שקלים. ללקוחה נודע כי המנה מכילה בשר חזיר ולא עגל, והיא הגיעה שוב למסעדה, רק שהפעם התלווה אליה חוקר פרטי. השניים הזמינו שוב את אותה המנה ולקחו אותה לבדיקות מעבדה, שבהן התגלה כי המנה אכן מכילה בשר חזיר ולא בשר עגל. בדיקות מעבדה נוספות שעשו השניים גילו ממצאים דומים.
בינואר 2018 הגיעו הצדדים לפשרה בנושא, במסגרתה אמורה הייתה המסעדה לתת ללקוחותיה הטבות שונות בשווי של למעלה משני מיליון שקל, אך בסופו של דבר הפשרה נדחתה בבית המשפט. לטענת השופט שדן בעניין הסכם הפשרה שהוצע נראה יותר כמו "מבצע קידום מכירות" למסעדה, מאשר פיצוי, והוא דחה את ההצעה.