מסעדת "צ'יוויטו" הממוקמת בעיר התחתית של חיפה, ופועלת שם כבר שש שנים, תיסגר בסוף חודש נובמבר. אהרון גולדצוויג, בעל המקום, כבר מיואש ועייף: "עם כל הבלאגן שיש במדינה אי אפשר להחזיק מסעדה כזאת", סיפר ל-ynet. "זה התחיל עם המהפכה המשפטית, וכבר יותר משנתיים שאנחנו בבעיות בארץ. עד אז הכול היה מעולה, גם בקורונה. אבל עכשיו הכול קרה ביחד, הריבית עלתה, לאנשים נשאר פחות כסף בכיס, ואז הגיע שבעה באוקטובר".
ואיך מתמודדים עם ההסלמה בצפון? "כשיש אזעקה אנחנו יוצאים החוצה למקלט וחוזרים. המקלט נמצא במרחק של 30 מטר מאיתנו. גם ככה אין הרבה לקוחות, אנשים לא מסתובבים ברחוב. אם תגיעי עכשיו לעיר התחתית, תראי שהיא ריקה. כרגע 99 אחוזים מההזמנות שלנו זה משלוחים. חשוב להבין שכולם בבעיה, אבל אני לא רוצה להגיע לנקודה שבה יהיו לי הפסדים גדולים מדי.
"אני לא מכיר מישהו שלא משלם היום תוספת של 1,500-1,000 שקלים על המשכנתה שלו, וזה לא שהמשכורת עלתה בהתאם לזה. הכול עלה בטירוף ויש גבול לכמה את יכולה לגבות על מנה. אם פעם אנשים יצאו פעמיים בשבוע - היום יוצאים בקושי פעם בחודש. הגענו למסקנה שזה כבר לא שווה, ובסוף החודש הבא נסגור".
2 צפייה בגלריה
צ'יוויטו
צ'יוויטו
צ'יוויטו. "יש גבול כמה אפשר לגבות על כל מנה"
(מתוך אלבום פרטי)
"צ'יוויטו" לא לבד: שלוש מסעדות נוספות שהיו בשכנות אליו, נסגרו במהלך החודשיים האחרונים - "הקובה של אפי", "שולה מטבח טברייני" וגם ההמבורגרייה הסמוכה – כולן נסגרו לצמיתות. החמארה הבלקנית "הבולגרי", שגם היא ממוקמת בעיר התחתית, תיסגר בעוד שבועיים אחרי חמש שנים של פעילות. המקום, שנפתח במהלך תקופת הקורונה, ייסגר גם הוא בשל בעיות כלכליות: "אני עצוב מאוד שזה נגמר", כתב ג'קי רזון, בעל המקום, בחשבון הפייסבוק שלו, "אבל המצב כרגע לא מאפשר יותר למקום להתקיים כלכלית".
2 צפייה בגלריה
גיא רוזמרין מסעדת בעתו חיפה
גיא רוזמרין מסעדת בעתו חיפה
מסעדת בעתו. תיסגר בסוף החודש
(צילום: נחום סגל)
גם השף גיא רוזמרין ("משחקי השף"), יסגור בסוף אוקטובר את "בעתו", המסעדה שלו בשוק תלפיות בחיפה, שנפתחה רק לפני שנתיים וחצי והייתה הבטחה גדולה. בשנתיים שבהן פעלה המסעדה של רוזמרין, היא הצליחה לעורר סביבה הייפ, אבל המלחמה והטילים שהגיעו עד לחיפה, הכריעו גם אותה.