"את החמין הבא אכין כשאלון יחזור", הבטיחה דקלה שמריז, אמו, אחרי שנחטף. אבל לפני שבועיים הוא נהרג מאש צה"ל, רגע לפני שנגע בחופש. החמין של שמריז תפס אותנו, כמו את רבים אחרים. שמענו עליו דרך החבורה הצעירה של כפר עזה, קבוצת אשל היא נקראת, שסיפרה באריכות ובחיוך על מסורת החמין־של־שמריז בפרק של "אוטו אוכל צו 8" (זמין לצפייה ברשת 13) ששודר לפני כמה שבועות. דקלה, אמא של אלון שמריז ז"ל, חצבה את המסורת הזו בסלע במשך 21 שנה. עזבו מסורת, החמין של שמריז זה מוסד. אין שבת בלי חמין, אומרים כולם.
החברים של משפחת שמריז הגיעו כל שבוע מכל חלקי הארץ. וכולם היו יושבים בבית או בגינה, משוחחים, צוחקים, פותחים כפתור ולוקחים עוד צלחת, נרדמים על ספה או על הדשא. אין שולחן ערוך ואין גינונים. דקלה תספר בחיוך שהמדיח יטפל בערימות הכלים המלוכלכים. "אנחנו מפעילים אותו שלוש פעמים כל שבת" - תבינו כמה אנשים באים.
שבועיים עברו מאז האירוע הקשה שבו נהרגו שלושה חטופים מאש צה"ל. הגענו לאירוע הזה בזחילה כואבת אחרי 7 באוקטובר ואחרי חודשיים של מלחמה. הלב המרוסק שלנו מלכתחילה לא עמד בידיעה הנוראית הזאת. התפרקנו שתינו, ביחד ובנפרד. ובכל פעם שקמנו התפרקנו שוב.
שמריז החכם, היפה, המצחיק, החבר הטוב שמדביק את החבורה שלו כל שבוע, דואג לכולם, אוכל חמש צלחות חמין ויודע לתכנן בריחה משבי חמאס אחרי 70 יום בגיהינום - לא יחזור. בלתי נתפס.
2 צפייה בגלריה
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
(צילום: מתוך האלבום הפרטי)
את החמין המסורתי הראשון, לפי כללי הטקס, הכינה דקלה לפני 21 שנה, כשהמשפחה עברה לבית החדש שלה בכפר עזה: "חברה קנתה לי סיר ענק לחמין וגם צירפה מתכון. אני לא מבשלת בכלל, אבל את המתכון הזה אימצתי, והכנתי אותו כל שבת. לאט־לאט הוא עבר אבולוציה לדברים שאנחנו אוהבים. הוספתי בטטה כי יונתן אוהב. ואסאדו כי אני ארגנטינאית. בסוף הכל נזרק פנימה כמו שהוא. בלי יותר מדי הכנה. אבל אין שבת בלי חמין. אם אני בחו"ל אני משאירה את כל החומרים מאורגנים. המשפחות של החברים יודעות שאין טעם לקבוע משהו לשבת כי כולם יבריזו ויבואו אלינו. ואני לא מגישה ולא מארחת. כל אחד לוקח צלחת מהמגירה ומוזג לעצמו".
רק לנו תיאור השבת אצל שמריז נשמע כמו אי של שפיות ורעות? והסיר הזה כמו תמצית של קהילה ושבט וכל מה שטוב פה? כששאלנו את דקלה מתי הכינה חמין בפעם האחרונה היא ענתה שב־6 באוקטובר. התופת של שבת תפסה את החמין על הפלטה. הוא נאכל בממ"ד. כשפינו את המשפחה היא עוד הספיקה להכניס את כולו למקרר. בינתיים הסיר הלך. כנראה פונה על ידי צה"ל עם יתר הדברים מהמקרר. המשפחה נמצאת בשפיים, ודקלה לא מבשלת. כשהמלחמה התחילה ואלון נחטף, היא הבטיחה שאת סיר החמין הבא תכין כשאלון יחזור.
מה יהיה עכשיו? מוקדם מדי לענות על זה. אבל כשיגיע הרגע שהיא תרצה לחזור למסורת החמין החשובה שלה, כותבות מדור זה ידאגו לה לסיר חדש וראוי.
שתינו התפרקנו עם משפחת שמריז, עם האחים של אלון, עם ההורים שלו והחברים שלו, ופתאום ברגע של צלילות הבנו שאם יש משהו שאלון שמריז, החבר היפה של כולם, לא היה יכול לסבול, זה העצב המקריס של הסוף הטרגי הזה. שהדבר הנכון היחיד שאפשר לעשות לזכרו זה לקום, לפגוש חברים, להילחם על הרעות והסולידריות בינינו ולשמוח בהן.
2 צפייה בגלריה
yk13733246
yk13733246
החמין האחרון. מה יהיה עכשיו? מוקדם לענות
(צילום וסטיילינג: רותי רוסו)
אבל איך נקום? החלטנו לקום עם חמין, עם החמין של שמריז. בשבת (מחר) כולנו כולל כולנו, כן, גם אתם, נשב ביחד עם חברים ומשפחה על סיר חמין גדול, פשוט או מורכב, צמחוני או עמוס בשר ועצמות, מרוקאי או אשכנזי או סתם ישראלי שיש בו הכל, ונחשוב על אלון שמריז ועל משפחת שמריז ונרים לכבודו ולכבודם חמינדוס ונבטיח להם, ואחד לשני וקודם כל לעצמנו, שלא נישבר ולא נתפרק. וכמו סיר חמין עמוס כל טוב חלקיו, אנחנו ביחד בקלחת הישראלית הזאת שלנו, וכוחנו באחדותנו.

החמין של שמריז

יש בו מעט בשר, בעיקר כתבלין, והרבה קטניות. הכל נזרק לסיר ענק עם מים ותבלינים, וכמה ביצים מלמעלה, שמתבשלות ומשתזפות. בצד יש סיר עם ג'חנון ומישהו מכין סלט טרי וזהו. הסיר נשאר על הפלטה לכל השבת ומי שרוצה מעמיס. שימו לב שמדובר בכמות גדולה.
החומרים (לסיר של 12 ליטר):
1 כוס שעועית לבנה 1 כוס שעועית אדומה 1 כוס חומוס *אפשר להמיר את כל זה ב-500 גרם לקט קטניות לחמין 500 גרם גריסי פנינה 2 כרעיים 3־4 קוביות גדולות אסאדו עם עצם 1 בטטה 4־5 תפוחי אדמה 12 ביצים
לתערובת התיבול - 3 כפות סוכר חום 2 כפות מלח 2 כפות אבקת מרק עוף 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית כמון 2 כפיות פלפל שחור 1/2 כפית פלפל לבן
אופן ההכנה:
  1. משרים את כל הקטניות בהרבה מאוד מים לפחות ללילה שלם.
  2. מסדרים בשכבות בסיר: קטניות מושרות מסוננות מלמטה, בשר, עוף, בטטה ותפוחי אדמה מעל.
  3. מכסים בליטר מים רותחים את כל התבלינים ויוצקים על הכל.
  4. מוסיפים מים כמעט עד שפת הסיר.
  5. מבשלים את הביצים בנפרד 30 דקות.
  6. מבשלים את החמין על להבה גבוהה עד רתיחה, מנמיכים להבה, מוסיפים את הביצים השלוקות ומניחים למעלה על כל רכיבי החמין, ומבשלים עוד 3־4 שעות על הכיריים.
  7. מכסים ומעבירים לתנור בחום נמוך (120 מעלות) או לפלטה ללילה ושומרים בתנור או על הפלטה לאורך היום.

חמין צמחוני

כמה פעמים נדרשנו לסוגיה המורכבת הזאת של חמין צמחוני, ותהינו לא אחת מה הופך חמין צמחוני לחמין ולא לקדירה של קטניות. המסקנה שלנו היא שחמין צריך טעם עמוק, צבע עמוק וגם שומן ומתיקות, ועדיף גם פחמימות.
החומרים (לסיר של 6 ליטר):
6 ביצים 4 בצלים גדולים 1/4 כוס שמן 1/2 כוס שעועית לבנה 1/2 כוס שעועית אדומה 1 כוס חומוס 1/2 כוס גריסי פנינה 1/2 כוס חיטה 5 תפוחי אדמה קטנים קלופים 2 בטטות קלופות חתוכות גס 1/2 ראש שום מפורק (לא חובה)
לתיבול - 6 כוסות מים 1 כפית פלפל שחור 2 כפיות מלח 1 כף פפריקה מתוקה 2 כפות סילאן
  • המלצה של צמחונים שדיברנו איתם - 2 כפות אבקת מרק עוף פרווה
  • תוספת: כופתאות לחם וקישקע טבעוני - מתכונים בהמשך
אופן ההכנה:
  1. משרים את הקטניות ללילה שלם לפחות.
  2. שמים את הביצים בסיר ומכסים במים. מוסיפים לסיר את קליפות הבצלים אחרי שנשטפו היטב. מבשלים 30 דקות.
  3. בינתיים מטגנים את הבצלים בשמן עד שהם מקורמלים ממש. 25 דקות לפחות. משתמשים בחצי מהכמות לחמין ובחצי השני לקישקע או לכופתאות. אפשר להוסיף עוד שני בצלים ולהכין גם קישקע וגם כופתאות.
  4. מרתיחים את המים עם התבלינים.
  5. שמים את הקטניות בתחתית הסיר עם שיני השום והבצל המטוגן, מעליהן את תפוחי האדמה והבטטות. ומעל הכל את כופתאות הלחם, הקישקע והביצים.
  6. יוצקים את המים המתובלים.
  7. מביאים לרתיחה, מנמיכים להבה ומבשלים שעה על הכיריים. מעבירים לתנור או לפלטה ללילה שלם.

קישקע צמחוני

(תודה ליגאל גואטה על הטיפים)
החומרים:
1 ו־1/2 כוסות פנקו או פירורי לחם לא מתובלים 2 בצלים מטוגנים (מהמתכון עצמו, כבר הכנתם) 1 ו־1/2 כפות אבקת מרק עוף 1 שקית אבקת אפייה 1 כפית פלפל שחור 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כף סילאן 1/2 כוס שמן (אל תברחו. חייבים) 1/4 כוס מים
אופן ההכנה:
  1. שמים בקערה את כל החומרים למעט המים.
  2. מוסיפים את המים בהדרגה עד שמתקבל בצק שאפשר ללוש.
  3. עוטפים את הבצק בשקית קוקי או בנייר אלומיניום ונותנים לו צורה נקניקית.
  4. מניחים בסיר החמין מלמעלה.

כופתאות לחם

אופציה טבעונית נוספת, דומה במהותה אבל לא בצורתה, לקישקע הצמחוני: מחליפים במתכון הקישקע הצמחוני 1/2 כוס פירורי לחם ב־3 פרוסות לחם רטוב וסחוט + 4 כפות גדושות קמח. ואת הבצק מכדררים לכדורים במקום לגלגל לנקניק, ומניחים מעל החמין לפני הבישול.
אף אחד לא התלונן מעולם על עודף כופתאות, בצקים, קיגלים, קישקעס בחמין. תעשו גם וגם.