כבר יותר מ-270 ימים, ארבעת האחים לבית משפחת דן מקיבוץ חמדיה נמצאים במילואים – שלושה מהם ביחידת דובדבן ואחד בנח"ל.
"אמא שלי לא ישנה כבר 24 שנים, מהיום שהתגייסתי לצבא", מספר נעם דן (43), האח הבכור במשפחה. לדבריו, "ארבעתנו עושים מילואים לאורך השנים, בערך 60-30 ימים בשנה רגילה. עדי (33) משרת בעזה. בן (31) יצא עכשיו להפסקה ויחזור באוגוסט למילואים – ועד אז הוא צריך להספיק לצאת לירח דבש. אלון (42) משרת בתפקיד ביטחוני והוא גם היה בקבע הרבה שנים, אז אמא כבר עברה לא מעט את החוויה של ילדים בצבא, אבל עכשיו, כשכל הארבעה במילואים, זה הופך את זה למסובך יותר עבורה. אבא היה מ"מ של בני גנץ בגדוד 50 של הנח"ל אז הוא יודע מה זה צבא. לא הייתה איתו דרמה בחודשים האלה". אבל יש גם צד חיובי: העובדה שכמה מהם מאותה יחידה. "אלון ואני משרתים יחד בעזה כבר תשעה חודשים", אומר נעם, "אנחנו נמצאים הרבה יחד ואני רואה את זה כיתרון. אין מישהו שאני סומך עליו יותר בעולם. ואם כבר להיות בשטח, במקום המורכב הזה – אז זה רק איתו".
1 צפייה בגלריה
yk13996374
yk13996374
האחים דן. "אנחנו עוטף ישראל"
(צילום: ערן אהרונסון "טל שמשון – מאסטרים בניהול")
בימים של שגרה, כל ארבעת האחים מנהלים את העסק המשפחתי, "משק דן", חוות בקר וקצבייה בקיבוץ שבעמק המעיינות. במשק שלהם יש כ-900 ראשי בקר, ושטחי המרעה שלהם נמצאים מטרים ספורים מהגבול. "העסק נפגע בצורה משמעותית", מספר נעם, "מפעל הבשר נסגר למשך שבעה חודשים כי יצאנו יחד למילואים. היו לנו אפס הכנסות כי לא היינו פה. זו מכה כלכלית קשה.
"בשבועות הראשונים פשוט נעלמנו, והמזל היה שהגיעו מתנדבים מהקיבוץ ועוד פנסיונר שהציל אותנו. גם חברים שלנו מארצות הברית ומהולנד התייצבו במשק תוך כמה ימים מפרוץ המלחמה, וגם טל שמשון ממאסטרים בניהול, שעוזר בהתנדבות למילואימניקים, סייע. ארבע הנשים של האחים ואימא שלי, נשות החווה, נשארו מאחור עם כל הילדים והתנהגו כמו לביאות. זה אתגר גדול".
הקשר לאדמה ולמשק עובר במשפחה. סבא וסבתא של האחים לבית דן היו ניצולי שואה וממקימי חמדיה. אביהם, עמרי, נהג ללכת אחרי עדר הבקר של הקיבוץ עוד כשהיה פעוט. אחרי שהשתחרר משירות קבע, ניהל את משק הבקר, וב-2015 המשפחה רכשה אותו מהקיבוץ. עכשיו, כאמור, המשק ספג הפסדים, אבל בני משפחת דן שומרים על חוסן. "הלכנו עשר שנים אחורה, אבל נתאושש, אנחנו אנשים חזקים ולא מסכנים", אומר נעם. "עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה. צריך להבין שאנחנו עוטף ישראל. אם צרה תגיע גם מירדן, הם יגיעו קודם אלינו כי אנחנו קו ראשון. גם כאן החקלאים שומרים על גבולות המדינה, כמו בעוטף עזה".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.07.24