צפו: האנשים שמשוגעים לפלפל חריף
הפלפל הוא אחד הירקות הטעימים והבריאים. מוצאם של הפלפלים ביבשת אמריקה, והם הגיעו לאירופה ולאסיה יחד עם העגבנייה, התירס ותפוח האדמה, על-ידי לא אחר מאשר - קולומבוס. הפלפלים הם שלוחה ענפה של משפחת הסולניים, ואין להם קשר לתבלין השחור ששמו פלפל (שחור או לבן).
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
בתחילת ההבשלה, צבעו של הפרי ירוק ובהמשך הוא הולך ומאדים. יש סוגים מסוימים שהופכים מירוק לצהוב ויש גם סגולים כהים, כמעט שחורים. כשהפלפלים הגיעו לאירופה, גידלו אותם בעיקר באזורים חמים, ולכן הם השתלבו בעיקר במטבחי ארצות הים-התיכון. למטבחי צפון אירופה ומרכזה הם החלו לחדור רק במאה ה-19. בהונגריה התאקלם והתאזרח אחד הזנים המתייבש על הצמח ונכתש לתבלין - הפפריקה. כיום מייצאים פלפלים חריפים מהערבה התיכונה להונגריה, לטובת תבלין הפפריקה - התבלין המזוהה עם המטבח ההונגרי.
6 צפייה בגלריה
פלפלים: בריאים וטעימים
פלפלים: בריאים וטעימים
פלפלים: בריאים וטעימים
(צילום: ירון ברנר)
מיני הפלפלים שונים זה מזה בצורתם, בגודלם, בעובי ציפתם וקליפתם, בכמות הזרעים שבהם, בצבע, ובעיקר במידת החריפות. הפלפלים הקטנים חריפים ומשמשים בעיקר לתיבול, ואילו הפלפלים המתוקים הם ירקות לכל דבר: בשרניים וגדולים, צורתם כעין הפעמון, אך יש ביניהם גם מוארכים, הדומים בצורתם לפלפלים החריפים.
קטיף הפלפלים בערבה נמצא עכשיו בשיאו. חוקרי תחנת יאיר – מו"פ (מחקר ופיתוח) הערבה התיכונה, מספרים כי שטחי גידול הפלפל בערבה משתרעים על למעלה מ-10,000 דונם, וכאשר החורף מבקר באירופה ונשארים שם וללא תוצרת חקלאית טרייה, חקלאי הערבה מנצלים את אורך שעות האור וחום השמש, בלב המדבר, ומייצאים פלפלים לכל העולם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
עשרות זנים של פלפלים מגדלים ב- בעלי צורות, צבעים וטעמים שונים. חלקם מתוקים, חלקם חריפים, חלקם עגולים וחלקם מאורכים. הם גדלים בחממות ענק וזוכים לתנאי גידול אופטימליים.
עוד מימי קדם פלפלים שימשו כירק מרפא ברפואה העממית שייחסה לפלפל שלל תכונות, אבל אותנו מעניינות כרגע שתיים מהן: הפלפלים דלים בקלוריות ועשירים בסיבים תזונתיים, לכן מיותר לחשב את הקלוריות שבפלפל - כ-20 קלוריות ב-100 גרם. חוץ מזה יש לנו חדשה מרעישה - בפלפל אדום יש פי שלושה ויטמין C מאשר בתפוז, ולכן הפלפלים גם טובים למניעת צינון ולשפעת.
פנינו לארבעה בשלנים וטבחים מהערבה, וכל אחד מהם חלק איתנו את המתכון המושלם שלו עם פלפלים, וקיבלנו ארבעה מתכונים מושלמים לימות החורף הקרים.
ביניים
שף יריב איתן, המעדנייה כביש 90, צוקים
המצרכים: 4 פלפלים אדומים ובשרניים 2 שיני שום 50 גר' אגוזי פקאן או מלך מלח, פלפל 1/2 כוס שמן זית מעט אורגנו 1 כפית מייפל מעט מיץ לימון
6 צפייה בגלריה
ממרח פלפלים - יריב איתני
ממרח פלפלים - יריב איתני
ממרח פלפלים
(צילום: יריב איתני)
אופן ההכנה:
  1. חוצים את הפלפלים לחצי.
  2. מוציאים את כל הגרעינים, ומניחים בתבנית עם נייר אפייה.
  3. קולים בתנור בטמפרטורה של 180 מעלות את תבנית הפלפלים במשך חצי שעה. מכבים את התנור כשמתחילים להריח ניחוח קלוי וקליפת הפלפלים משחימה מעט.
  4. מכסים בקערה עם ניילון נצמד עד שיצטננו. אחרי כעשרים דקות מקלפים את הפלפלים, עד שנשאר רק החלק הבשרני של הפלפלים.
  5. מערבבים את הפלפל בבלנדר או מעבד מזון יחד עם כל התבלינים, עד לקבלת מרקם של קרם חלק.
  6. מורחים על חלה חמה או מגישים כמטבל לצד לביבות.
ביניים
ינון בארי, פארן
המצרכים: 1 פלפל אדום, חתוך לרצועות דקות 1 פלפל צהוב, חתוך לרצועות דקות 1 עגבנייה, חתוכה לרצועות דקות 1 גזר קטן או חצי סלק קטן, חתוך למקלונים דקיקים 1 בצל סגול, חתוך לרצועות דקות 1 שן שום, כתושה 1 כף שמן צ'ילי, לפי הטעם 1 כף דבש או מייפל מלח לפי הטעם מיץ לימון לפי הטעם חופן בצל ירוק, חתוך לטבעות חופן עלי כוסברה (אם לא אוהבים ניתן להחליף בבזיליקום) 1 ספל גדוש דבאייל (חטיף חומוס מטוגן)
6 צפייה בגלריה
סלט פלפלים - שף ינון בארי
סלט פלפלים - שף ינון בארי
סלט פלפלים
(צילום: ינון בארי)
אופן ההכנה:
  1. מכינים שמן צ'ילי - מחממים כ-2/3 כוס שמן קנולה עד לחום בינוני במחבת. מוסיפים שתי כפות צ'ילי גרוס. כשהתערובת מתחילה לתסוס, מנמיכים מיד את הלהבה, עד שכמעט ואין בעבוע. אחרי כחצי דקה, כאשר השמן צבוע אדום, מורידים מהלהבה, מקררים ומעבירים לצנצנת.
  2. מערבבים את כל מרכיבי הסלט, למעט הדבאייל. לאחר הערבוב מוסיפים את הדבאייל ומערבבים.
  3. טועמים ומתקנים תיבול, מעטרים בעוד עלי כוסברה ובצל ירוק, ומגישים.
ביניים
שף רועי בניטה, מסעדת פרם אורסולה, צוקים
המצרכים: פילה סלמון גדול נקי מעצמות, פרוס לנתחים של כ-5 ס"מ רוחב (אפשר להשאיר את הנתחים שלמים או לחתוך לקוביות גדולות של 5X5 ס"מ)
לרוטב המרוקאי - 12-13 פלפלים אדומים (רצוי לשלב גם פלפל "שושקה"), חתוכים לפרוסות רחבות ונקיים מגרעינים ומהחלק הלבן 2-3 פלפלים חריפים טריים, חצויים לאורכם 2 חופנים שום, קלוף 2 שום, פרוס צרור כוסברה, קצוצה 6 עגבניות בשלות, פרוסות לעיגולים בעובי 1.5 ס"מ 300 מ"ל מים 1/2 ליטר שמן קנולה 1/2 ליטר גרגרי חומוס, מבושלים (אך לא מתפרקים)
לתיבול - פפריקה מתוקה, כורכום, מלח, סוכר. מי שאוהב חריף יכול להוסיף פלפל שאטה
6 צפייה בגלריה
דג מרוקאי בפלפלים - שף רועי בניטה
דג מרוקאי בפלפלים - שף רועי בניטה
דג מרוקאי בפלפלים
(צילום: רועי בניטה)
אופן ההכנה:
  1. הכנת הרוטב - בסיר רחב מטגנים על להבה בינונית את הפלפלים האדומים בשמן, כרבע שעה עד לריכוך.
  2. מוסיפים את הפלפלים החריפים ואת שיני השום השלמות, ומטגנים עוד כמה דקות.
  3. מורידים מהלהבה (למניעת שריפת התבלינים) ומוסיפים פפריקה וכורכום, ומערבבים.
  4. מחזירים ללהבה ומוסיפים את העגבניות בשכבה מסודרת מעל הפלפלים. מוסיפים מלח, שום פרוס וכוסברה קצוצה.
  5. מוסיפים מים בדפנות הסיר, מנמיכים ללהבה קטנה, ומכסים את הסיר. מבשלים כ-40 דקות, ומידי פעם פותחים ומערבבים. אפשר להוסיף גם קמצוץ סוכר על מנת להקפיץ את הטעם.
  6. כשהרוטב מוכן מכניסים פנימה את נתחי הדג. זמן הבישול ברוטב הוא 8-10 דקות, לקבלת דג מבושל ועסיסי.
ביניים
אוסי וינטר, צוקים
המצרכים: 10–12 פלפלים אדומים בשרניים 2 בטטה 1 תפוח אדמה 1 שמנת מתוקה 4 שיני שום, קצוצים 2 כפות דבש מלח, פלפל, פפריקה מתוקה או חריפה לפי הטעם
6 צפייה בגלריה
מרק פלפלים של אובי
מרק פלפלים של אובי
מרק פלפלים
(צילום: יעל שביט)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את הפלפלים, תפוח האדמה והבטטות על תבנית, ומכניסים לתנור לטמפרטורה של 180 מעלות, עד שהם מתרככים.
  2. מקלפים ומנקים את הפלפלים. מעבירים למסננת להגרת הנוזלים.
  3. מעבדים בבלנדר את הפלפלים, תפוח האדמה, הבטטה, והשמנת המתוקה - עד לקבלת מרקם קרמי אחיד.
  4. מתבלים לפי הטעם.
  5. לפני ההגשה אפשר להוסיף פטרוזיליה או כוסברה טריים קצוצים לקישוט, שקדים לבנים קלויים. מגישים חם עם פרוסת לחם וחמאה.