צפו: הקרב על הקוסקוס מגיע לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)
לתשומת לב המרוקאים, הטוניסאים, הטריפוליטאים והאלג'יראים: כאן בארץ, כבר הרבה לפני ארגון אונסק"ו, האמינו שהקוסקוס שלכם זאת אחת המנות המושלמות בתבל. אבל עכשיו, השיטה ודרך ההכנה הן חלק מהמסורת הקולינרית והתרבותית של העולם, כך לפחות על-פי אונסק"ו.
מתכונים נוספים שיכולים לעניין אותך:
אז מה זה בכלל קוסקוס? המרכיב העיקרי והאחיד בכל סוגי הקוסקוס זה הסולת, המעובדת לגרגירים קטנים בעזרת תוספת קטנה של מים ושמן, וקימוח קל לשמירת המרקם. מי שמחליט להכין לבד קוסקוס בבית יודע שמדובר בהשקעה לא קטנה, אבל כזאת ששווה את הטעם. לעצלנים יש גרסת אינסטנט שאפשר למצוא בכל מכולת, והיא תחליף נוח לשימוש ביתי ומהיר.
6 צפייה בגלריה
רפי כהן קוסקוס ותבשיל כבש
רפי כהן קוסקוס ותבשיל כבש
הקוסקוס של רפי כהן
(צילום: ירון ברנר)
אז נכון שלא מסובך להכין קוסקוס בבית אבל אם אתם מכירים מישהו שיודע להכין את זה, רצוי ללכת לראות אצלו קודם את התהליך לפני שמנסים לבד. לבישול צריך להצטייד בסיר לקוסקוס שנראה כמו סיר רגיל שעליו מונח עוד סיר עם תחתית מחוררת, ובו מאדים את גרגירי הסולת.
התוספת לקוסקוס משתנה מארץ לארץ: המרוקאים נוהגים להגיש עם הקוסקוס מרק ירקות וגרגרי חומוס, ולעיתים מעשירים אותו בזעפרן; באלג'יריה אוהבים את הרוטב סמיך יותר ומעבים אותו בעזרת רסק עגבניות; והטוניסאים אוכלים את הקוסקוס עם מפרום חריף ועשיר
"איך שהיפנים מתייחסים לטופו, כך אנחנו מתייחסים לקוסקוס", אמר מיקו ברק, הבעלים של המסעדה המרוקאית אווה סאפי בתל אביב, שהתארח הבוקר באולפן ynet. "על הקוסקוס בונים את הטעמים של המנה כולה. מבחינת הגרגיר - יש אחד דק ואחד עבה, אחד אוורירי ואחר יותר דחוס, אחד גדול ואחד יותר קטן. על הגרגיר אי אפשר להתווכח, אבל אפשר להתווכח על הטעמים שבונים את הביס".
התוספת לקוסקוס משתנה מארץ לארץ: המרוקאים נוהגים להגיש עם הקוסקוס מרק ירקות וגרגרי חומוס, ולעיתים מעשירים אותו בזעפרן; באלג'יריה אוהבים את הרוטב סמיך יותר ומעבים אותו בעזרת רסק עגבניות; והטוניסאים אוכלים את הקוסקוס עם מפרום חריף ועשיר.
ישנן גרסאות רבות לקוסקוס כולל קוסקוס חלבי מתוק, או קוסקוס עם טאג'ין, עם כבש, דג או עוף. בניגוד למאכלים אתניים אחרים, הקוסקוס פרץ את גבולות המטבח הצפון אפריקני: הוא פופולרי מאוד במטבח הקליפורני החדש, בצורות הכנה שונות ובצירופים חדשניים. במערב סיציליה יש קוסקוס המוגש בלוויית מרק דגים מדגת האזור. יש גם קוסקוס לבנוני, וישנו גם קוסקוס ארמני, שהרוטב הנלווה אליו עשוי מירקות וכבש. הקוסקוס נפוץ גם בצרפת, ששלטה בצפון אפריקה שנים רבות, וברובע הלטיני בפריז מצויות מסעדות קוסקוס רבות.
ביניים
רפי כהן
המצרכים:
4-4.5 כוסות סולת (1 ק"ג) 3 כפות קמח לבן 3 כפיות מחוקות מלח 3+4 כפות שמן ניטרלי (לא שמן זית) 600+900 מ"ל מים
אופן ההכנה:
  1. מערבבים כף קמח, כף שמן, כפית מלח וכוס וחצי סולת בידיים תוך שיוצקים פנימה, לאט מאד, כוס מים (200 מ"ל) רק עד שמתקבלת תערובת גושית ולא אחידה. מפוררים בין כפות הידיים את הגושים ומעבירים במסננת מתכת דקה. את הגושים שלא עברו בסינון – זורקים.
  2. חוזרים על הפעולה בעוד שני סבבים בחלקים שווים עם שאר הסולת, השמן, המלח והקמח - ועם כוס מים בכל סיבוב (סה"כ 3 כוסות מים).
  3. מביאים מרק או תבשיל לרתיחה בחלקו התחתון של סיר אידוי כפול. מנמיכים את הלהבה ומסדרים את הקומה השנייה והמיובשת היטב של סיר האידוי מעל לסיר. מעבירים את הקוסקוס בהדרגה לקומה השנייה תוך שממפוררים בכל פעם חופן בין הידיים. מבשלים כשעה עד שעה וחצי ומעבירים לקערה גדולה.
  4. טורפים את הקוסקוס החם במטרפה ויוצקים פנימה בהדרגה 4.5 כוסות מים (900 מ"ל). מקררים כרבע שעה בטמפרטורת החדר.
  5. מייבשים את סיר האידוי היטב ומחזירים חזרה, בהדרגה (כלומר - חופן שמפוררים בידיים בכל פעם) את תערובת הסולת. מאדים חצי שעה נוספת.
  6. מעבירים את תערובת הסולת לקערה ומערבבים שוב, בעוד הגרגירים עדיין חמים מאד, בעזרת מטרפה. מקררים בטמפרטורת החדר כחצי שעה.
  7. מוסיפים לתערובת 4 כפות שמן ומערבבים. מגישים לצד מרק או תבשיל (ר' מתכון לעיל). שומרים יומיים בטמפרטורת החדר או במקרר כ-5 ימים.
ביניים
רפי כהן
המצרכים:
1 ק"ג קוסקוס מוכן - ראו מתכון למעלה. ניתן גם לקנות מוכן במסעדות טריפוליטאיות ביפו, נתניה ואשדוד 1.5 ק"ג בשר כבש או טלה - כתף, חזה או שוק, חתוכים לקוביות גדולות 3-2 בצלים לבנים קלופים, חצויים ופרוסים 1/2 כוס שמן זית 10 ראשי ארטישוק מנוקים וחצויים – מומלץ 20 ננסיים במידת האפשר 4 גבעולי סלרי ירוק, חתוכים גס 3 כוסות פול ירוק – רצוי טרי 3 כוסות אפונת גינה – רצוי טרייה 1/2 כף זרעי קימל כתושים 1/2 כף פלפל שחור גרוס 2 כפות פפריקה מתוקה 1 כפית מחוקה פלפל סודני גרוס 1/2 כף כורכום 1 כף סוכר 1 כף מלח
6 צפייה בגלריה
רפי כהן קוסקוס ותבשיל כבש
רפי כהן קוסקוס ותבשיל כבש
תבשיל חגיגי של קוסקוס כבש
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים בסיר רחב ושטוח (סוטז) שמן זית. מוסיפים בצל, מטגנים עד להזהבה ומוסיפים את נתחי הבשר. צולים מכל הצדדים במשך 4-5 דקות.
  2. מוסיפים את התבלינים, מערבבים ומכסים במים עד ל-5 ס"מ מעל לגובה הבשר. מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים עד לריכוך הבשר - כשעתיים וחצי.
  3. מוסיפים את הארטישוקים, גרגירי הפול, גרגירי האפונה והסלרי ומבשלים 15 דקות נוספות. יוצקים לקערה גדולה שבתחתיתה הקוסקוס המוכן. מגישים לצד אריסה.
ביניים
נופר זוהר
המצרכים:
1 ק"ג סולת 1,350 מ"ל מים מהברז 250 מ"ל שמן קנולה 1 כף מלח
כלים - מסננת עבה קערה עמוקה סיר עמוק כף עץ
6 צפייה בגלריה
קוסקוס נופר זוהר
קוסקוס נופר זוהר
קוסקוס סולת בעבודת יד
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. שמים מים בסיר, ומוסיפים שמן ומלח. מביאים לרתיחה. לאחר מכן, שופכים את הסולת, וטורפים היטב בכף עץ על להבה בינונית, לפחות 5 דקות, עד שהסולת סופחת את כל המים.
  2. מכבים את הלהבה ומשאירים את הסיר "לנוח" בצד במשך רבע שעה במכסה סגור (המכסה הוא חובה בתהליך האידוי).
  3. מניחים את המסננת על הקערה, שופכים את הסולת, ומתחילים להעביר אותה דרך המסננת עד שהיא הופכת לפירורים.
  4. אפשר לשמור במקרר עד ארבעה ימים ובמקפיא עד חודש.
ביניים
רותי קינן
המצרכים (ל-6 מנות):
1 שקית פתיתי קוסקוס ישראלי מהיר הכנה 2 כפות שמן לטיגון 500 גרם כבדי עוף מנוקים 2 בצלים גדולים קלופים ופרוסים דק 1/2 כוס יין מתוק או ורמוט 1/4-1/2 כוס ציר מרק עוף (אפשר מאבקת מרק) מלח ופלפל שחור גרוס טרי חומרים נוספים (לא חובה): 1/4 כוס צימוקים כ-10 תמרים פרוסים לרצועות כוכב אניס מקל קינמון
לקישוט - גרגרי רימון טריים כוסברה או פטרוזיליה קצוצה
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקוסקוס לפי ההוראות שעל האריזה. מניחים בקערה רחבה ושומרים חם.
  2. מטגנים את הכבדים ב-1 כף שמן במחבת טפלון על אש בינונית-נמוכה כ-2 דקות מכל צד.
  3. במחבת אחרת מחממים את השמן ומטגנים את טבעות הבצל כ-5 דקות עד שמזהיבות מעט. מוסיפים את היין, המרק, התבלינים והתוספות (לא הכרחי), מביאים לרתיחה ומצמצמים כ-4 דקות.
  4. מוסיפים הכבדים וממשיכים לבשל עוד כ-4 דקות.
  5. עורמים את הכבדים על הקוסקוס, מקשטים בגרגרי רימון וכוסברה ומגישים חם.
ביניים
רפי כהן
המצרכים:
4 ראשי ארטישוק נקיים ופרוסים לרבעים 2 כוסות אפונה טרייה נקייה 1 בצל לבן קטן קצוץ דק 1/2 כפית עלי תימין טרי מעט פלפל שחור גרוס מלח 2 כוסות מים 1/4 כוס שמן זית 50 גרם חמאה קרה חתיכה לקוביות 2-3 ענפים פנימיים וקטנים (הבהירים) של סלרי ירוק קצוץ גס 500 גרם קוסקוס מאודה
6 צפייה בגלריה
קוסקוס רפי כהן
קוסקוס רפי כהן
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים בסיר רחב ועמוק את שמן הזית ומוסיפים את הבצל, עלי תימין והפלפל השחור ומאדים כדקה תוך כדי ערבוב.
  2. מוסיפים את רבעי הארטישוקים, מלח ו-2 כוסות מים ומביאים לרתיחה, מבשלים כ 7-10 דקות, עד לריכוך.
  3. מוסיפים את האפונה ומביאים לרתיחה חזקה כ-5 דקות ומוסיפים את החמאה וממשיכים לצמצם עד אשר מתקבל רוטב סמיך מאוד. טועמים ומוסיפים מלח אם צריך. מוסיפים את עלי הסלרי הקצוץ ומבליעים פנימה.
  4. מוזגים קוסקוס חם לצלחת הגשה ומוסיפים מעל את הארטישוקים והאפונה, בוזקים שמן זית ומגישים.
ביניים
מאיר אדוני
המצרכים:
500 גרם סולת 1+1.5+0.5 כוסות ציר עוף או ציר ירקות - 3 בסך הכל 130 מ"ל שמן קנולה 1 כף כורכום טחון טרי 1 כפית מלח 1 כפית סוכר
6 צפייה בגלריה
מאיר אדוני קוסקוס כורכום
מאיר אדוני קוסקוס כורכום
קוסקוס כורכום צהוב
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מעבירים את הסולת לקערה רחבה. מוסיפים כוס ציר בהדרגה תוך כדי שמוללים את הסולת בידיים בכדי למנוע גושים ולייצר ספיחה אחידה של הנוזל.
  2. מעבירים את הסולת בנפת קוסקוס ומוסיפים שמן ותבלינים. מערבבים היטב ומעבירים לסיר אידוי לשעה.
  3. מעבירים את הסולת מהסיר חזרה לקערה ומוסיפים את הכוס וחצי ציר שנותרה בהדרגה שוב תוך כדי עיבוד הסולת למניעת גושים וספיחת נוזלים אחידה. מחזירים לסיר האידוי לשעה נוספת.
  4. מעבירים לקערה ומוסיפים את יתרת הציר החם. מערבבים היטב. מאחסנים בקירור עד להגשה.
ביניים
רותי קינן
המצרכים:
3 דלוריות קטנות 2 כפות שמן זית מלח גס - לפי הטעם פלפל טחון טרי - לפי הטעם 1 שקית קוסקוס מהיר הכנה
למרק - 3 כפות שמן 1 בצל קצוץ 3 שיני שום פרוסות 2 עגבניות, קלופות וקצוצות 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית כורכום 2 קישואים, חתוכים לפרוסות עבות 2 גזרים, קלופים וחתוכים 1 לפת קלופה, חתוכה לחתיכות גדולות 3 גבעולי סלרי, חתוכים לקטעים 2 כוסות גרגרי חומוס מבושלים 6 כוסות ציר עוף או מים מלח - לפי הטעם פלפל - לפי הטעם 1 צרור כוסברה או פטרוזיליה
6 צפייה בגלריה
קוסקוס בדלורית אפויה
קוסקוס בדלורית אפויה
קוסקוס בדלורית אפויה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מקרצפים היטב את קליפת הדלוריות, חוצים אותן לאורך, מוציאים את הגרעינים והסיבים ומניחים את החצאים על תבנית. מזלפים מעט שמן זית ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-40 דקות או עד שהדלוריות רכות.
  2. מכינים את המרק: מטגנים את הבצל בשמן בסיר גדול עד שנעשה שקוף. מוסיפים את השום, העגבניות הפפריקה והכורכום ומבשלים תוך בחישה עוד כמה דקות. מוסיפים את החומוס המבושל, את כל הירקות ואת הציר ומביאים לרתיחה. מתבלים במלח ובפלפל ומניחים למעלה את הכוסברה או הפטרוזיליה.
  3. מבשלים את המרק כ-30 דקות או עד שכל הירקות רכים מאוד.
  4. הגשה: מכינים את הקוסקוס לפי ההוראות שעל האריזה. מוציאים את הדלוריות מהתנור, מצננים מעט ומוציאים בכף חלק מהבשר, כך שנשארת קונכייה עם דפנות בעובי 1 ס"מ בערך. מוסיפים את בשר הדלורית למרק ומתבלים את הקונכיות במלח גס ובפלפל טחון. מניחים כל חצי דלורית בצלחת עמוקה רחבה. ממלאים בקוסקוס ויוצקים מעל מהמרק.
ביניים
המצרכים:
קוסקוס על פי הוראות היצרן 1/2 שקית ברוקולי (קפוא או מוכן בשקית) 1 גזר, חתוך לקוביות 1 פלפל אדום, חתוך לג'וליאנין 2 כפות רוטב סויה 2 כפות שמן זית
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקוסקוס על פי הוראות היצרן ומניחים בצד.
  2. מחממים במחבת עמוקה את שמן הזית ומכניסים את הכרוב הפרוס. מטגנים את הכרוב תוך כדי בחישה עד שהוא הופך שקוף. מוסיפים את הגזרים ומטגנים למשך כ-2-3 דקות. מוסיפים את הפלפל האדום וממשיכים לטגן עוד 2 דקות.
  3. מוסיפים את רוטב הסויה ומערבבים היטב את כל הירקות.
  4. מניחים בקערה גדולה את הקוסקוס ומפזרים מעל את הירקות המוקפצים.
ביניים
איילת בן-יוסף
המצרכים:
1 חבילה (350 גרם) קוסקוס אינסטנט בגודל בינוני 2 בטטות קטנות (או 1 גדולה), קלופות וחתוכות לקוביות בגודל 1X1 ס"מ 2 זוקיני (קישוא ירוק), חתוך לקוביות, כמו הבטטה כ- 10 עגבניות שרי חתוכות לרבעים (אם עגבניות קטנות מאוד מוסיפים עגבניות וחותכים לחצאים) 1/2 צרור עירית קצוצה 1 חבילה (כ-250 גרם) גבינת חלומי, חתוכה לקוביות שמן זית לטיגון ותיבול 1 כף חומץ בלסמי 1 כפית אורגנו יבש או תערובת עשבים יבשים (פרובאנס, טוסקנה) מלח ופלפל שחור, טחון טרי
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן במחבת ומטגנים את הבטטה והקישואים. שומרים על אש בינונית (שלא ישרף), ממליחים, מפלפלים ומתבלים באורגנו/עשבים יבשים אחרים. מטגנים ומערבבים מדי פעם במשך כ-15 דקות, עד שהבטטות מתרככות. הן עדיין צריכות להישאר נגיסות ולא מעוכות.
  2. בזמן שהירקות במחבת מכינים את הקוסקוס לפי הוראות היצרן – משמיטים את אבקת מרק העוף שהיצרנים ממליצים להוסיף.
  3. כשהירקות מוכנים מעבירים אותם לכלי עם הקוסקוס המוכן. באותה מחבת (לא צריך לשטוף) מטגנים את קוביות החלומי. בזמן שהקוביות מיטגנות מערבבים את הסלט: לקוסקוס עם הירקות מוסיפים עגבנית, עירית, חומץ, מלח ופלפל ומערבבים היטב, אם צריך מוסיפים עוד קצת שמן זית.
  4. כשהגבינה מוכנה (פריכה ושחומה) – מוסיפים גם אותה לסלט, שומרים בערך שליש בצד, מערבבים עירבוב אחרון, מפזרים למעלה את הגבינה ששמרנו בצד ומגישים.
ביניים
רותי קינן
המצרכים:
1 שקית (350 גרם) קוסקוס מהיר הכנה 4 כפות שמן זית 1 בצל גדול קלוף וחתוך גס 4 גזרים קלופים וחתוכים גס 2 קישואים חתוכים גס 500 גרם דלעת קלופה וחתוכה לקוביות 1/2 כרוב לבן חתוך גס 1 כפית כורכום מעט פפריקה מלח, פלפל 2 כפות אבקת מרק עוף (או פרווה) 1/2 1 כוסות גרגרי חומוס מבושלים (אפשר מקופסה או מוקפאים)
אופן ההכנה:
  1. מקפיצים את הירקות בשמן זית כ-4 דקות, מתבלים במלח, פלפל שחור, פפריקה ומעט כורכום, מכסים במים ומביאים לרתיחה.
  2. מוסיפים את אבקת המרק והפטרוזיליה ומכסים. מנמיכים את הלהבה ומבשלים עד שהירקות רכים (כ-45 דקות). מוסיפים את החומוס וממשיכים לבשל מספר דקות נוספות.
  3. מכינים את הקוסקוס לפי ההוראות שעל האריזה. מניחים בקערה רחבה ויוצקים מעליו את תבשיל הירקות, כולל הנוזלים.
כשאתם מכינים את זה בבית, תייגו @ynet_food בתמונה שלכם כדי שנוכל לראות