תבשיל במיה ברוטב עגבניות

חיים כהן
המצרכים: 1/2 ק"ג במיה 2 ק"ג עגבניות שרי מסוג תמר 1/4 כוס שמן זית
7 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
7 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מסדרים את העגבניות בתבנית אפייה, ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה של 220 מעלות. יוצקים מעל שמן זית, ומערבבים כך שכל עגבניה תתעטף בשמן. צולים בתנור במשך כ-1/2 שעה או עד לריכוך מוחלט (גם קצת צבע שרוף קל יתקבל בברכה).
  2. מרסקים את העגבניות במעבד מזון, ומסננים דרך מסננת לסיר.
  3. קוטמים מעט את הצ'ופצ'יק של הבמיה, ומטגנים בשמן עמוק במשך כ-3 דקות (חשוב מאוד לא לפצוע את הבמיה, כדי שכל הריר הנפלא הזה ישאר בתוכה ואז כל הנפש של הבמיה, שהיא עולם ומלואו, תימס בפה. הריר יתפזר בתוך הרוטב, ונרגיש תחושה מופלאה של ריבה, ממש כמו השוקולדים במילוי ליקר בבובוניירה).
  4. מוציאים את הבמיה מהשמן, ומעבירים לתוך הרוטב. הטיגון גם אוטם אותה וגם מרכך אותה (ממש כמו העוף של הסופריטו שעובר תהליך של טיגון ובישול, ונושר מהעצם מרוב שהוא רך). מבשלים בסיר סגור במשך כ-1/2 שעה.
  5. מדי פעם פותחים את הסיר, מנערים קלות ונזהרים לא להכניס כף או כל כלי ערבוב אחר כדי לא לפצוע את הבמיה. אפשר להשאיר חלק מהעגבניות שיצאו מהתנור, ולהוסיף לתבשיל. אני מוסיף גם 6-5 שיני שום שלמות, ומתאפק מלהוסיף פלפל חריף. עושה לי סיר אורז, ומתענג על זה בעיניים עצומות.

במיה ממולאת בשר

נופר זוהר
המצרכים: 500 גר׳ במיה הודית גדולה (זן של במיה שנמצא כמעט בכל שוק וסופר) - חשוב לבחור את הבמיה הרכה ולא את זאת עם הסיבים 350 גר׳ בשר בקר טחון (צלעות או צוואר) עם קצת שומן 5 שיני שום 1/4 צרור כוסברה, קצוצה 10 ענפים של פטרוזיליה (רק עלים), קצוצים 6 גבעולים של שמיר (רק העלים), קצוצים קורט משייה 1/4 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 3 כפות שמן זית שנכנסים למסת הבשר 1/4 כוס מים קרים שנכנסים למסת הבשר
לרוטב - 7-8 עגבניות מגי סחוטות 1/2 פלפל צ'ילי פרוס 2 שיני שום פרוסות מלח ים אטלנטי
7 צפייה בגלריה
זיכרונותיה של במיה
זיכרונותיה של במיה
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. שמים את הבשר הטחון בקערה.
  2. קוצצים במעבד מזון כוסברה, פטרוזיליה, שמיר ושום.
  3. מוסיפים משייה, פלפל, מלח, שמן זית, רבע כוס מים קרים מאוד ואת תערובת העשבים עם השום.
  4. לשים בקערה את תערובת הבשר, ומניחים במקרר למשך 30 דקות לצורך התגבשות.
  5. מורידים מהבמיה את העוקץ וחולטים אותה במים רותחים למשך 2 דקות.
  6. מוציאים מהמים הרותחים לתוך מים קרים עם קרח, כדי לעצור את הבישול ל-2 דקות נוספות.
  7. בינתיים חותכים כל במיה באמצע, לא עד הסוף, וכך נוצר כיס למילוי. מוציאים את הבשר מהמקרר וממלאים את הבמיה.
  8. מניחים את כל הבמיות הממולאות בתבנית שמתאימה לתנור אפייה, מפזרים מעל את המיץ של העגבניות, את הצ'ילי הפרוס, את השום ואת המלח ואופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך 15 דקות.

במיה עם כרישה ברוטב עגבניות

רפי כהן
המצרכים ל־6 מנות: 2 ק"ג במיה טרייה 1 כרישה צעירה, חצויה לשניים ופרוסה לאורכה 6 שיני שום, קצוצים 1 בצל לבן, קצוץ דק 6 עגבניות בשלות, קלופות וחתוכות לקוביות 1 כוס עגבניות מרוסקות 1/2 כוס נענע מיובשת מסוננת 1/2 כף פלפל שחור גרוס 1 פלפל סודני גרוס 2 כפות סוכר 1 כוס מיץ לימון סחוט טרי 1/2 כוס שמן זית עדין 1 כף מלח צרור נענע טרייה 1/2 ליטר שמן זית או תירס לטיגון
7 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. חותכים את הגבעול העליון של הבמיה מעל כיפת התרמיל (כך שיישאר מעט מהגבעול אך ללא חיתוך ראש התרמיל) שוטפים ומנגבים מנוזלים.
  2. מחממים בסיר קטן ועמוק את השמן ומטגנים את הבמיה כ-4 דקות ומעבירים לנייר סופג.
  3. מחממים שמן זית בסיר רחב ושטוח ומוסיפים את הכרישה והבצל ומטגנים תוך כדי ערבוב כשתי דקות עד להזהבה. מוסיפים את השום ואת העגבניות החתוכות והמרוסקות, ממשיכים לאדות תוך כדי ערבוב כ-4 דקות נוספות. מוסיפים את שאר המרכיבים, מביאים לרתיחה, מנמיכים להבה, מכסים ומבשלים כ-20 דקות.
  4. מוסיפים את הבמיה לסיר, מביאים לרתיחה, מנמיכים להבה ומבשלים כחצי שעה. מגישים עם אורז לבן.

שיפודי במיה על מקל רוזמרין

שאול בן אדרת
המצרכים (ל-4 מנות): 8 ענפי רוזמרין עבים, ללא העלים 1/2 ק"ג במיה טרייה וקטנה 2 כפות שמן זית 2 שיני שום קצוצות מלח, פלפל
אופן ההכנה:
  1. מתבלים את הבמיה עם מלח, פלפל, שמן זית ושום.
  2. משפדים את הבמיה על מקלות רוזמרין, ומטגנים במחבת חמה במשך כ-4 דקות מכל צד.
  3. אופציה נוספת היא להניח את שיפודי הבמיה בתבנית מרופדת בנייר אפייה, ולאפות בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך כ-10 דקות.

קציצות ברוטב עגבניות ובמיה

נופר זוהר
המצרכים:
לקציצות - 1 ק"ג בשר טחון 1/4 צרור כוסברה, קצוץ במעבד מזון 1/4 צרור פטרוזיליה, קצוץ במעבד מזון 1/4 צרור שמיר, קצוץ במעבד מזון 1/2 כפית אגוז מוסקט 1/4 כפית קינמון 1/4 כפית כורכום 1/2 כפית פלפל אנגלי טחון 1 כף פלפל שחור 1 כף מלח דק 1 כף סוכר דמררה 6 כפות שמן קנולה 1/4 כוס מים
לרוטב - 350 גר' במיה מעט שמן זית 2 בצלים בינוניים חתוכים לקוביות קטנטנות (150 גר׳) 6-7 שיני שום, כתושות 5 עגבניות טריות, קצוצות או מגוררות על פומפייה (עדיף עגבניות מזן מגי) 2 כוסות מים 3 כפות רסק עגבניות 1 כף פפריקה מתוקה 1/4 צרור כוסברה
לתערובת בהארט (אפשר לרכוש בהראט מוכן בכל חנות תבלינים) - 1/4 כפית פלפל שחור גרוס 1/2 כפית פלפל אנגלי 1/4 כפית קינמון 1/4 כפית אגוז מוסקט, טחון 1/4 כפית ג'ינג'ר, טחון 1 כף מלח ים אטלנטי 1/4 כפית פלפל שאטה, טחון 1/2 כפית זרעי כוסברה, טחונים
7 צפייה בגלריה
(צילום: יאיר שגיא)
אופן ההכנה:
  1. להכנת הבשר - שמים בקערה את הבשר הטחון, הבצל הקצוץ, העשבים הקצוצים והתבלינים, המים והשמן ומעבדים בצורת לישה עד שהמים והשמן נטמעים. שמים למנוחה של חצי שעה במקרר, לאחר כחצי שעה יוצרים קציצות עגולות וקטנות.
  2. להכנת הרוטב - קולים את הבמיה על מחבת ללא שמן, במשך דקה וקצת ואז מוסיפים 3 כפות שמן זית, משקשקים מעט את המחבת ומכבים את האש. פעולה זו נועדה "לסגור" את הבמיה שלא תיפתח בעת הבישול.
  3. שמים במחבת 5 כפות שמן זית. קוצצים בצל לקוביות קטנטנות ומטגנים על להבה בינונית עד צבע זהוב, מוסיפים את העגבניות המגוררות.
  4. אחרי שהעגבניות נמסות מוסיפים את הרסק, סוכר דמררה, כורכום, מלח, פלפל, קינמון, אגוז מוסקט וציר עוף, מוסיפים את הבמיה ונותנים לרוטב לבעבע היטב על להבה בינונית עם מכסה.
  5. מוסיפים את הקציצות בצורה מסודרת בסיר, מבשלים 30-25 דקות על להבה בינונית עם מכסה. תוך כדי הבישול יש לנענע את הסיר מצד לצד ולא לערבב עם כף.

במיה עם פלפלים קלויים

רפי כהן
המצרכים (ל-6 סועדים): 1 ק"ג במיה, שטופה ונקייה מהגבעול העליון 3 כוסות שמן תירס לטיגון
לרוטב – 5 פלפלים אדומים, קלויים בתנור או שרופים על אש גלויה, קלופים ונקיים מזרעים 8 שיני שום קצוצות 3/4 כוס מיץ לימון סחוט טרי 1/2 כף מלח 1 כפית פלפל שחור גרוס 2 כפות סוכר 1/2 כוס שמן זית 1 כף פפריקה מתוקה 2 כוסות עגבניות מגוררות מרוסוקות 4 כוסות מים
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את הבמיה, מייבשים אותה מעט ומטגנים בשמן עמוק כשלוש דקות. מעבירים לנייר סופג.
  2. להכנת הרוטב – מחממים שמן זית בסיר רחב ושטוח, חותכים לקוביות בינוניות את הפלפלים הקלויים.
  3. מוסיפים את הפלפלים לסיר ביחד עם השום, מאדים כשתי דקות.
  4. מוסיפים פפריקה, מים, ואת שאר המרכיבים של הרוטב. מאדים כדקה נוספת תוך כדי ערבוב.
  5. מוסיפים את הבמיה, מכסים את הסיר, ומבשלים על להבה בינונית כחצי שעה.

במיה בעלי גפן ולימונים כבושים

מיכל וקסמן
במיה אוהבת חמיצות. גם חריפות עושה לה טוב. עלי גפן צעירים, חלקים, רכים וטריים מאוד קרועים ביד לגזרים, בחברת לימונים כבושים ומיצי עגבניות יתנו גוונים של חמיצות. אריסה ופלפל ירוק חריף, שהוא עכשיו במופע קיץ לוהט, ייתנו גוונים של חריפות. זה שילוב שנולד בהשראת צלחת נפלאה של מסעדת הבסטה, התפתח והתאזרח אצלי במטבח.
המצרכים: 1/2 ק"ג במיה צעירה וטרייה מאוד, שטופה, מיובשת וקטומת קצוות 1 פלפל ירוק חריף, פרוס דק 3-4 כפות שמן זית 1 כף גדושה אריסה 5 פרוסות לימון כבוש כ-30 עלי גפן קטנים, חלקים, צעירים וטריים מאוד, קרועים ביד לפיסות לא גדולות 2 עגבניות בשלות, חצויות 1 כוס מים מלח, אם צריך
7 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. בקערית מערבבים מים ואריסה, עד שמתקבלת תמיסה אחידה.
  2. במחבת רחבה מחממים שמן זית מעל להבה חזקה ביותר. מוסיפים את הבמיה ופרוסות הפלפל החריף, ומקפיצים תוך ערבוב במשך כ-5 דקות, עד שהבמיה מחליפה צבעה לירוק זרחני ומתחילה להזהיב. מוסיפים עלי גפן ולימונים כבושים, ומערבבים.
  3. סוחטים את מיצי העגבניות לתוך המחבת, ומערבבים. יוצקים את המים עם האריסה למחבת, ומערבבים. מוסיפים מלח אם צריך, ומערבבים.
  4. מכסים את המחבת, ומבשלים ברתיחה חזקה במשך 7-10 דקות, עד שהרוטב מצטמצם ומסמיך והבמיה רכה אך אינה מתפרקת.