חגיגת סופגניות באולפן לקראת חנוכה
(צילום: שמוליק דודפור)
הן נמצאות בכל פינה, חלקן צבעוניות, חלקן גדולות, חלקן קטנות, חלקן ממולאות וחלקן ריקות. יש כאלה שאוהבים את הטעם הקלאסי ויש כאלה שבכל שנה רק מחכים לראות אילו טעמים חדשים ומשוגעים מכינים לנו בקונדיטוריות ובמאפיות ברחבי הארץ.
אבל רגע לפני שאתם מכינים סופגניות עם הילדים ושואלים את עצמכם מה השתבש הפעם, הכנו לכם טיפים להכנת סופגניות ומתכון לסופגניה המושלמת.
4 צפייה בגלריה
סופגניות של מאפה נאמן
סופגניות של מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)

טיפים לסופגניה המושלמת

הכנה מראש של ציוד וחומרים - כדי להכין סופגניה טובה לא צריך יותר מידי מרכיבים אבל חשוב שהן יהיו איכותיים, וציוד טוב. סופגניה טובה דורשת דיוק של המתכון ותהליך ההכנה. כל סטייה מהדרך עלולה להפוך את הסופגניה שלכם לכדור דחוס ועצוב. על המרכיבים להיות איכותיים - שמן, קמח, ריבה, שמרים ועד לציוד הנלווה - סיר איכותי, מד טמפרטורה (לא מומלץ לבדוק עם האצבע), מזרק, ניר אפייה - כל אלה כבר מעלים אתכם על המסלול לספוגניה המושלמת.
תפיחה נכונה - חשוב להקפיד על תהליך ההתפחה של הבצק. כדי לקבל סופגניה אוורירית ונימוחה חשוב להתפיח את הבצק פעמיים, ופעם נוספת אחרי שחילקנו ויצרנו כדורים (או רידדנו וקרצנו עיגולים – לפי הדרך שאתם אוהבים). התפיחה הכפולה של הבצק עוזרת לייצוב הבצק והופכת את הנקבוביות שבו לאחידות וקטנות יותר. כדי להתפיח בצורה הנכונה ביותר, יש להוציא את האוויר מהבצק לאחר התפיחה הראשונה, לקפל את הבצק פעם אחת (או ללוש במשך דקה) ואז להניח לתפיחה נוספת במקום חמים ויבש.
4 צפייה בגלריה
סופגניות של מאפה נאמן
סופגניות של מאפה נאמן
ריבת תות זה החיים, מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)
אחידות הסופגניות - הגודל האידיאלי לסופגנייה הוא 40 גר', מ-1 ק"ג בצק יצאו כ-24 סופגניות. חשוב שהסופגניות יהיו אחידות בגודל כדי שבזמן הטיגון הן יטוגנו באופן שווה. משך הטיגון יושפע מגודל הסופגניה. הדרך הפשוטה ליצירת סופגניות אחידות ויפות היא לחלק את הבצק לכדורים ולגלגל אותם ביד ליצירת כדורים עגולים, חלקים ואחידים.
טעם לוואי של קמח - לאחר גלגול הסופגניות, רצוי להניח אותן לתפיחה אחרונה על משטח משומן ולא מקומח (גם אם מניחים על ריבועי נייר אפייה, לא לקמח את הנייר). הסיבה לכך היא כדי למנוע נפילה של קמח לתוך השמן החם. קמח בשמן יגרום לשריפה מהירה יותר של השמן וגם יגרום לטעם לוואי בסופגניות.
השמן - מומלץ להשתמש בשמן קנולה לטיגון ולא בשמן סויה או בשמן חמניות, מאחר ולשמן קנולה יש נקודת שריפה גבוהה יותר, כלומר ייקח יותר זמן לשמן להישרף לפני שנצטרך להחליפו. טמפ' השמן המומלצת לטיגון הסופגניות היא 160 מעלות. רצוי להיעזר במד טמפרטורה כדי לשלוט בחום השמן, אם אין ניתן לבדוק בעזרת כף עץ: טובלים את כף העץ בשמן החם, אם מופיעות בועות קטנות, השמן התחמם והגיע לטמפרטורה הנכונה. אם מופיעות בועות גדולות, השמן חם מדי. חשוב מאוד לטגן בשמן עמוק.
4 צפייה בגלריה
סופגניות של מאפה נאמן
סופגניות של מאפה נאמן
סופגניות חגיגיות, מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)
גזר - שימו גזר. בתהליך הטיגון נוצרים רדיקלים חופשיים המקושרים עם מחלות רבות, הוספת חתיכת גזר טרי העשיר בבטא קרוטן בתחילת הטיגון, תאפשר תגובת נגד שלהם כלפי הרדיקלים החופשיים ותאט את פעולתם וכך תקטין את חמצונו הלא רצוי של השמן. מומלץ להחליף את הגזר מדי פעם במהלך הטיגון.
המבחן הגדול - הפס הלבן סביב הסופגניה. סוד הפס הבהיר: כדורי הבצק מלאים באוויר ולכן צפים על השמן, כשקצת פחות ממחציתם טובלים בשמן. הפס הבהיר בהיקף הסופגניה הוא האזור שלא בא במגע עם השמן במהלך הטיגון, וזו גם ההוכחה, שלפניכם סופגניה מוצלחת.

מתכון לסופגניה קלאסית מנצחת

מימי נאמן שייך, מאפה נאמן
המצרכים: 1 ק"ג קמח מנופה 1/2 כוס סוכר 2 כפות שמרים יבשים 1/4 כוס שמן קנולה 2 ביצים גדולות קורט מלח 2 כוסות מים פושרים 1 בקבוק שמן לטיגון אבקת סוכר לפיזור מלמעלה 1/2 צנצנת ריבת תות למילוי נייר אפייה
4 צפייה בגלריה
סופגניות מאפה נאמן
סופגניות מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)
אופן ההכנה:
  1. בקערת המיקסר עם וו לישה מערבבים חצי מכמות הקמח יחד עם השמרים. מוסיפים תוך כדי ערבוב את הסוכר,
  2. הביצים, מים ושמן ברגע שמתקבלת תערובת אחידה ומעט נוזלית מוסיפים את שארית הקמח בהדרגה וממשיכים ללוש עוד כ-5 דקות בערך. מכסים את הקערה של המיקסר בניילון נצמד היטב ומניחים בצד לתפיחה עד להכפלת הנפח של הבצק.
  3. בינתיים לוקחים נייר אפייה וגוזרים אותו לריבועים שעליהם ישב כל כדור בצק .
  4. לאחר שהבצק תפח, מחלקים אותו לבערך 12 כדורים בגודל של ביצה וכל כדור בצק מניחים על ריבוע נפרד של נייר אפייהבתבנית. משמנים מלמעלה את כל כדורי הבצק ומכסים את כל התבנית בניילון נצמד. מניחים לכדורי הבצק לתפוח שוב עדלהכפלת הנפח.
  5. מחממים שמן לטיגון עמוק ומכניסים לסיר את הסופגניה יחד עם הריבוע של נייר האפייה, כך הסופגניה נשארת יפה ועגולה. תוך בערך 3 שניות הנייר אפייה נפרד מהבצק בתוך השמן ואפשר להוציא אותו.
  6. מטגנים בערך 2-3 דקות מכל צד, עד שהסופגניה זהובה ויפה. מעבירים את הסופגניות לנייר סופג ומניחים להן להתקרר מעט.
  7. מפזרים מעל כל סופגניה אבקת סוכר בנדיבות ומזריקים לתוכה ריבת תות כמה שאוהבים.
המתכון באדיבות מימי נאמן שייך מבעלי רשת מאפה נאמן