עוגת אפרסקים ואגוזי לוז

אורי שפט
המצרכים (ל-2 תבנית אינגלישקייק): 160 גר' חמאה קרה 1 כוס (120 גר') קמח לבן מנופה 2 ביצים בגודל L 1 ו-1/4 כוסות (140 גר') סוכר 1/2 שקית אבקת אפייה 2 כוסות (200 גר') אגוזי לוז, קצוצים גס 5-6 אפרסקים צהובים בגודל בינוני
לעיטור - אבקת סוכר
7 צפייה בגלריה
עוגת אפרסקים
עוגת אפרסקים
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מניחים חמאה וסוכר בקערת המיקסר ומערבבים בעזרת וו גיטרה במהירות בינונית כ-4 דקות, עד קבלת תערובת תפוחה ובהירה.
  2. מוסיפים את הביצים בזרם דק תוך ערבול, עד שהן נבלעות בתערובת.
  3. מנמיכים את מהירות המיקסר ומוסיפים את הקמח ואת אבקת האפייה.
  4. מוסיפים את אגוזי הלוז מערבבים עד קבלת תערובת אחידה. מחלקים את העיסה בין התבניות.
  5. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  6. מגלענים את האפרסקים וחותכים אותם לרבעים.
  7. מסדרים בתבניות שורות של אפרסקים כשהם עומדים בתוך העיסה.
  8. מכניסים את העוגות לתנור, מנמיכים את הטמפרטורה ל-160 מעלות ואופים 25-30 דקות, עד שקיסם המוחדר למרכז העוגה יוצא יבש.
  9. מוציאים את העוגות מהתנור ומצננים לטמפ' החדר. מפדרים מעל כל עוגה אבקת סוכר.
טיפים:
  • אפשר להקפיא את התערובת ללא הפירות, להפשיר מעט כשרוצים, לסדר את הפירות ולאפות.
  • אפשר להחליף את האפרסקים בשזיפים, נקטרינות או משמשים.

עוגת השזיפים של אימא

ארז קומרובסקי
המצרכים: 3/4 1 כוסות קמח תופח קורט מלח ים קליפה מגוררת מ-2 לימונים 175 גר' חמאה רכה 1/2 כוס סוכר 3 ביצים, בטמפרטורת החדר 1 כוס יוגורט, 4.5% שומן 1 ק"ג שזיפים בשלים, מגולענים אבקת סוכר, לפיזור מעל העוגה
7 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. משמנים בחמאה תבנית מלבנית בגודל 25*35 או סיר פלא "של פעם" (תבנית עם שקע באמצע).
  2. מערבבים בקערה גדולה את הקמח, המלח וקליפת הלימון המגורדת. בקערה נוספת מקציפים את החמאה והסוכר לתערובת קרמית (אפשר גם במיקסר). מוסיפים את הביצים, אחת אחרי השניה, ומערבלים היטב בין ביצה לביצה. מוסיפים את היוגורט ואת תערובת הקמח, ומערבבים בעדינות עד לקבלת בצק רך ולח.
  3. מעבירים את הבצק לתבנית ומשטחים מעט. מסדרים על הבצק את חצאי וחתיכות השזיפים, כשצידם הפנימי פונה כלפי מעלה ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך כ-40 דקות.
  4. מכבים את התנור, ומשאירים את העוגה בתנור הכבוי במשך 10 דקות.
  5. בוזקים אבקת סוכר על העוגה החמה, וזוללים.

עוגה בחושה עם ענבים

אולגה טוכשר
עוגה בחושה מיוחדת במינה, עם מרקם חמאתי עדין וטעם מתקתק של ענבי קיץ. הזיגוג הלבן מוסיף לה טעם של ילדות.
המצרכים (תבנית בקוטר 20 ס"מ או תבנית אינגלישקייק): 2 ביצים 150 גר' (3/4 כוס) סוכר 150 גר' חמאה בטמפרטורת החדר 75 מ"ל (1/3 כוס) חלב בטמפרטורת חדר 1 כפית תמצית וניל 210 גר' (1/2 1 כוסות) קמח 1 כפית אבקת אפייה אפשרות: קליפה מגוררת מ-1/2 לימון כ-250 גר' ענבים ללא חרצנים, שטופים ויבשים
לזיגוג - 4 כפות אבקת סוכר 2 כפיות מיץ ענבים (או מיץ פירות אחר)
7 צפייה בגלריה
עוגת ענבים
עוגת ענבים
(צילום: אולגה טוכשר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים היטב את תחתית ודפנות התבנית, מפזרים קמח ומנערים את העודפים.
  2. מקציפים יחד את הביצים והסוכר במהירות גבוהה במשך 5 דקות לפחות, עד שמתקבלת תערובת בהירה ותפוחה מאוד.
  3. ממשיכים להקציף ומוסיפים בהדרגה את החמאה. לאחר שהחמאה נטמעה בתערובת מוסיפים את החלב ותמצית הווניל ומקציפים עוד כדקה. מפסיקים את פעולת המיקסר.
  4. מוסיפים את הקמח, אבקת האפייה וקליפת הלימון ומערבבים בעדינות בעזרת מרית עד לקבלת בלילה אחידה וסמיכה (חשוב לא לערבב יותר מדי, כדי לא לפגוע במרקם העוגה).
  5. מוסיפים לבלילה 2/3 מכמות הענבים ומערבבים קלות.
  6. יוצקים את הבלילה לתבנית ואופים במשך 10 דקות. מוציאים מהתנור, מפזרים את יתרת הענבים ומחזירים לתנור. אופים 40-30 דקות נוספות, עד שהעוגה מזהיבה וקיסם שננעץ במרכזה יוצא יבש וללא פירורים (אם העוגה משחימה מדי אך עדיין לא מוכנה, אפשר לכסות את התבנית בנייר אלומיניום).
  7. מצננים את העוגה ורק אז מחלצים מהתבנית.
  8. הזיגוג: מערבבים את אבקת הסוכר והמיץ עד לקבלת בלילה סמיכה, ויוצקים על העוגה.
שימו לב:
  • אפשר לשמור את העוגה בכלי אטום במקרר ארבעה ימים.
  • כך תגוונו: אפשר להכין את העוגה עם פירות חתוכים אחרים כמו משמשים, נקטרינות, שזיפים, אפרסקים, תפוחים, אגסים, תותים או פירות יער.
  • לפני שמוסיפים את הפרי לבלילה מומלץ לערבב אותם עם כמות קטנה של קמח, כדי למנוע את שקיעתן לתחתית.

עוגת קוקוס אננס

מיקי שמו
המצרכים (לתבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ): 1 כוס חלב קוקוס (240 מ"ל) 1/2 1 כוס סוכר (300 גר') 1/2 כוס (120 מ"ל) שמן "אפיולה" 4 ביצים גדולות (L) 200 גר' (1/3 1 כוסות) קמח רגיל 150 גר' (1/2 1 כוסות) קוקוס טחון 1 כפית אבקת אפייה 1/2 כפית מלח 1 כוס קוביות אננס, חתוכות לגודל 2 ס"מ (טרי או משומר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים טופי: מביאים סוכר לרתיחה בסיר עד לקבל קרמל בהיר. מוסיפים חלב קוקוס, מערבבים עד לקבלת טופי אחיד ומוסיפים את השמן. יוצקים את התערובת לקערת מיקסר עם וו מטרפה ומערבבים היטב על מהירות בינונית במשך 5 דקות
  2. מוסיפים את הביצים לקערת המיקסר ומערבלים עם וו גיטרה במשך 2 דקות עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים קמח, קוקוס, אבקת אפייה ומלח ומערבלים עוד כ-2 דקות עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה, על מהירות בינונית. מוסיפים קוביות אננס ומערבלים עד לפיזורן בתערובת. יוצקים לתבנית משומנת ומסדרים את התערובת באופן אחיד.
  3. אופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות במשך 30 דקות, עד שהקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא יבש עם פירורים לחים.
  4. מאחסנים מכוסה מחוץ למקרר עד 4 ימים.
גיוונים: במקום אננס ניתן להשתמש בצימוקים בהירים. מוסיפים 1/2 כוס שקדים קצוצים גס או בוטנים מלוחים וקלופים קצוצים גס.

עוגת מנגו

רוני ונציה
המצרכים: 2 תפוזים 175 גר' חמאה רכה 1 כוס ‭200)‬ גר') סוכר 1/2 1 כפיות תמצית וניל טהור 2 ביצים 1/4 2 (315 גר') כוסות קמח ‭1/3‬ כפית מלח 1/2 1 כפיות אבקת סודה 5 כפות שבבי קוקוס או קוקוס טחון 350 גר' מנגו קלוף, חתוך לקוביות בגודל 1 ס"מ (כ‭2-‬ מנגו)
7 צפייה בגלריה
עוגת תפוז מנגו
עוגת תפוז מנגו
(צילום: גיא בלומנשטיין)
אופן ההכנה:
  1. מחממים מראש תנור ל‭170-‬ מעלות.
  2. מגרדים את הקליפה מ‭2-‬ התפוזים ומניחים בצד. קולפים את התפוזים, נפטרים מהקליפה, חותכים לרבעים ומסירים את הגזע הקשה והחרצנים. מכניסים למעבד מזון, טוחנים למחית חלקה ומעבירים לכלי עם פייה. כעת אמורים להתקבל ‭3/4‬ כוס נוזל. אם התקבל פחות, משלימים עם מים לכמות הרצויה. ‭
  3. מקציפים בקערת מיקסר את החמאה, הסוכר, הווניל וגרידת התפוז במהירות בינונית, עד לקבלת תערובת תפוחה ובהירה. מוסיפים בזו אחר זו את הביצים ומקציפים היטב לאחר כל הוספה. מוסיפים לאט ובהדרגה את הקמח והמלח ומערבלים עד שהתערובת הופכת אחידה.
  4. מפזרים את אבקת הסודה מעל למחית התפוזים. כשהסודה מתחילה לבעבע, מוסיפים את המחית לתערובת ומערבלים במהירות נמוכה עד לקבלת תערובת אחידה. ‭
  5. משמנים ומרפדים בנייר אפייה תבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ. שופכים לתוכה את התערובת, מפזרים את שבבי הקוקוס מעל, ומעליהם מניחים את קוביות המנגו. ‭
  6. אופים את העוגה במשך כשעה וחצי או עד שהשוליים נפרדים מהתבנית וכשקיסם המוחדר למרכז העוגה נשלף כמעט נקי. אם היא משחימה מדי במהלך האפייה, ניתן לכסות בנייר אלומיניום כדי להגן עליה. ‭
  7. מניחים את העוגה על רשת לצינון ומעבירים סכין מסביב לשוליים לשחרור. משאירים בתבנית עד לצינון מלא.

טארט נקטרינות ושוקולד לבן

מורן גיל
המצרכים (לתבנית בגודל 24 ס״מ):
לבצק הפריך - 150 גר' קמח 50 גר' אבקת סוכר 100 גר' חמאה 1 חלמון מביצה L
לקרם שקדים ונקטרינות - 100 גר' אבקת שקדים (קמח שקדים, כלומר - שקדים מולבנים טחונים למרקם של קמח) 100 גר' חמאה מומסת 50 גר' אבקת סוכר 1 ביצה 75 גר' שוקולד לבן 50 מ"ל שמנת מתוקה 6-7 נקטרינות, חתוכות לפסים
להגשה - 1 כף גדושה אבקת סוכר
7 צפייה בגלריה
טארט נקטרינה, מורן גיל
טארט נקטרינה, מורן גיל
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק הפריך - מחממים את התנור ל-170 מעלות. במעבד מזון או במיקסר עם וו גיטרה מעבדים קמח, אבקת סוכר וחמאה עד לקבלת פירורים דקים. מוסיפים את החלמון ומערבבים רק עד שנוצר בצק.
  2. מרדדים את הבצק לעובי 2-3 מ"מ, לקוטר שיהיה גדול ב-4-5 ס״מ מקוטר התבנית, ומכניסים למקרר לשעה (כדי שיהיה נוח לעבוד עם הבצק).
  3. משמנים את התבנית בחמאה, ומעבירים את הבצק לתבנית הטארט. מצמידים את הבצק לשולי התבנית ובעזרת סכין חותכים את שאריות הבצק הבולטות החוצה מדפנות התבנית.
  4. מכניסים את הטארט לאפייה של 10 דקות בתנור החם, ובזמן הזה מכינים את המלית.
  5. מכינים את קרם השקדים והנקטרינות - מחממים את החמאה במיקרו ולאחר שנמס מערבבים אותה היטב עם אבקת השקדים ואבקת הסוכר. מומלץ לערבב בעזרת מטרפה כדי להיפטר מכל הגושים.
  6. מוסיפים את הביצה ומערבבים היטב עד להטמעתה בתערובת.
  7. מחממים את השמנת המתוקה והשוקולד הלבן בקערה במיקרו, עד שהשוקולד נמס ונוצר גנאש שוקולד לבן. שימו לב - חשוב לחמם בפולסים קצרים כדי שהשוקולד הלבן לא יישרף.
  8. מערבבים את השמנת והשוקולד הלבן לגנאש חלק ולאחר מכן מערבבים עם קרם השקדים.
  9. מפזרים את קרם השקדים והשוקולד הלבן על הטארט האפוי למחצה.
  10. חותכים את הנקטרינות לרצועות ומניחים אותן בתוך הטארט יחד עם השקדים, כך שהחלק העליון שלהן בולט מעל קרם השקדים והשוקולד הלבן.
  11. מכניסים את הטארט לאפייה מלאה בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות למשך 30-35 דקות, עד שקצוות הטארט שזופים וקרם השקדים אפוי.
  12. מקררים את הטארט בטמפרטורת החדר כשעה, מפזרים ם אבקת סוכר מעל בעזרת מסננת, ומגישים.

עוגת ליצ'י עם טופי

תומר כבירי
המצרכים: 60 גר' ליצ'י משומר (כ-6 ליצ'י) 110 גר' אבקת שקדים (1 כוס + 1 כף) 80 גר' אבקת סוכר (4 כפות) 65 גר' קמח (3 כפות) 130 גר' חמאה רכה 50 גר' חלמון (1/2 2 חלמונים) 1 כף חלב 2 חלבונים 30 גר' סוכר (2 כפות)
לקרמל - 35 גר' סוכר (2 כפות) 1 כפית גלוקוזה 8 גר' חמאה (1 כפית) 3 כפות שמנת 42%
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקרמל - מבשלים סוכר וגלוקוזה עד לקבלת גוון חום בהיר. עוצרים את הבישול עם החמאה ויוצקים את השמנת. מביאים לרתיחה, ומקררים בצד.
  2. מכינים את העוגה - קוצצים את הליצ'י. מערבבים יחד את אבקת הסוכר ואבקת השקדים. מקרימים את החמאה, אבקת השקדים, אבקת הסוכר והקרמל בעזרת וו גיטרה. מחליפים את הגיטרה במקצף ומוסיפים את החלמונים והביצים. מקציפים 2-3 דקות.
  3. מקציפים את החלבון תוך כדי הוספה הדרגתית של הסוכר עד לקבלת קצף רך. מקפלים את 2 התערובות יחד, ומוסיפים את הליצ'י.
  4. אופים בתנור שחומם מראש ל-150 מעלות במשך 70 דקות.

עוגת נקטרינות ומרציפן הפוכה

ברק אהרוני והילי גרינברג
המצרכים (לתבנית עגולה בקוטר 16 ס"מ או לתבנית אינגליש קייק ארוכה): 4 נקטרינות קשות ושטופות היטב, פרוסות לעובי של 2 ס"מ 1/2 כוס סוכר (100 גר') 1/2 כוס מים (120 גר') 3 כפות ליקר אמרטו (35 מ"ל) - לא חובה
לבלילה - 80 גר' חמאה, בטמפרטורת החדר 1/2 1 כוסות סוכר לבן (150 גר') 130 גר' מרציפן (בערך 1/2 כוס דחוסה) - עדיף להשתמש במרציפן איכותי עם כמה שיותר אחוזי שקדים 2 ביצים 1 כוס ו-3 כפות קמח (170 גר') 1 כפית שטוחה אבקת אפייה (5 גר') 1/2 כוס שקדים טחונים (40 גר') 1/2 כוס שמנת מתוקה (130 מ"ל)
7 צפייה בגלריה
עוגת נקטרינות
עוגת נקטרינות
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הנקטרינות בסירופ - בסיר קטן, שמים מים וסוכר ומבשלים על אש גבוהה עד לרתיחה. ברגע שהסוכר נמס, מורידים את הסיר מהאש ומצננים.
  2. מוסיפים לסירופ הסוכר את האמרטו ואת הנקטרינות הפרוסות, ומשרים במשך 20 דקות. מוציאים את הנקטרינות מהסירופ, ומניחים בצד.
  3. יוצקים את הסירופ לסיר, ומבשלים עד לרתיחה. כשרותח, מנמיכים את האש, נותנים לו להצטמצם מעט (בערך רבע שעה) ומורידים מהאש. שומרים בצד.
  4. מכינים את הבלילה - בקערת מיקסר עם וו גיטרה, מערבבים את החמאה והסוכר עד שהמסה מקבלת גוון בהיר (5 דקות מינימום). מוסיפים פנימה בהדרגה את המרציפן, ומערבבים עד שהוא נטמע בתערובת. מערבבים את הביצים, ומוסיפים גם אותן בהדרגה לתוך המיקסר עד שהן נטמעות בתערובת לחלוטין.
  5. בקערה, שוקלים את הקמח, אבקת האפייה ואבקת השקדים ומערבבים, מוסיפים את החומרים היבשים לתוך המיקסר, ותוך כדי ערבוב מוזגים פנימה את השמנת בהדרגה עד שמתקבלת מסה אחידה.
  6. אפייה - משמנים קלות את תבנית האפייה, ומחממים את התנור לטמפרטורה של 160 מעלות. מסדרים את הנקטרינות בתבנית בצורת מניפה עד שכל התחתית מכוסה, ויוצקים מעל ובזהירות את תערובת העוגה. מיישרים ואופים במשך 50-40 דקות, או עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא עם פירורים.
  7. הגשה - בסיום האפייה, מניחים לעוגה להצטנן בצד ומוודאים שהשוליים לא נדבקו. הופכים אותה על צלחת הגשה, ויוצקים מעל בזיגוג את הסירופ המצומצם (אפשר לחורר מעט את העוגה, על מנת שהסירופ יחלחל לתוכה והעוגה תהיה רטובה יותר).

עוגה עם קצפת ופירות

טולי יקותיאל
המצרכים: 6 ביצים מופרדות 200 גר' (1 כוס) סוכר 140 גר' (1 כוס) קמח תופח 75 גר' חמאה מומסת
לקצפת - 500 גר' (2 מיכלים) שמנת מתוקה 100 גר' (1 כוס פחות 2 כפות) אבקת סוכר
לקישוט - 1 כוס פירות קיץ שתבחרו, חתוכים לקוביות, מסוננים מהמיץ
7 צפייה בגלריה
עוגת קצפת ופירות
עוגת קצפת ופירות
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. בקערת מיקסר עם מטרפה מקציפים חלבונים עם מחצית מכמות הסוכר, עד לקבלת קצף יציב אך לא נוקשה מדי.
  2. בקערה נפרדת ובעזרת מטרפה, מערבבים במרץ את החלמונים עם שארית הסוכר. כשהחלמונים הופכים לבהירים, מוסיפים את החמאה המומסת והקמח לסירוגין בשני חלקים.
  3. מקפלים את החלבונים המוקצפים לתוך מסת החלמונים, ומערבבים. יוצקים את העוגה לתבנית משומנת היטב, ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 160 מעלות במשך 25 דקות. מצננים את העוגה היטב.
  4. הגשה - מקציפים במיקסר את השמנת ואבקת הסוכר עד לקבלת קצפת יציבה. פורסים את העוגה לרוחבה, מורחים שליש מהקצפת ומפזרים את הפירות. מניחים מעל את השכבה השנייה של העוגה, ומצפים בשאר הקצפת את כל העוגה. ניתן לשמור מעט קצפת בשק זילוף עם צנתר כוכב לקישוט. מפזרים את שאר הפירות מעל העוגה. שומרים במקרר, ומצננים היטב (שעתיים לפחות) לפני ההגשה.

מאפינס קיציים עם מלון

מירב גביש
המצרכים (ל-12 מאפינס):
למאפינס - 1/2 2 (350 גר') קמח תופח 3/4 כוס (150 גר') סוכר 2/3 כוס (160 מ"ל) חלב או חלב קוקוס או מים 2/3 כוס (160 מ"ל) שמן או חמאה מומסת 1 ביצה 1 כפית תמצית וניל או 1 שקית סוכר וניל 1 כוס קוביות קטנות של מלון ירוק
לזיגוג ולקישוט - 100 גר' אבקת סוכר 1/4 כוס קוביות מלון קליפה מגוררת מליים או לימון אחד
אופן ההכנה:
  1. מכינים את המאפינס - מחממים את התנור ל-170 מעלות. משמנים תבנית שקעים או מניחים בתוכה מנז'טים.
  2. מערבבים בקערה גדולה את הקמח והסוכר ויוצרים במרכז גומה. יוצקים לגומה את החלב, השמן, הביצה והווניל, ומערבבים בכף רק עד שמתקבלת עיסה אחידה (חשוב שלא לבחוש יותר מדי, כדי לא לפגוע במרקם המאפינס).
  3. מוסיפים את קוביות המלון ומערבבים קצרות, רק עד שהן נטמעות בעיסה באופן אחיד.
  4. יוצקים את העיסה לתבנית השקעים. אופים 30-25 דקות, עד שקיסם הננעץ המרכז המאפינס יוצא יבש.
  5. מכינים את הזיגוג - מועכים את המלון במזלג ומסננים את המיץ.
  6. שמים את אבקת הסוכר בקערה, מוסיפים כפית ממיץ המלון ומערבבים עד שמתקבל נוזל סמיך, אבל לא מדי. אם יש צורך, מוסיפים 1/2 כפית מיץ.
  7. מברישים כל מאפין מלון בכף מהזיגוג. מקשטים בקליפה המגוררת ובחתיכת מלון קטנה. שומרים עד יומיים, בכלי אטום במקרר.