מודה ומתוודה שאני אוהבת סופגניות מטוגנות. כילדה תמיד חיכיתי לחנוכה כדי לאכול סופגניות מטוגנות. אבל היום אני לא אוהבת לטגן בבית (הריח הלא נעים נשאר ונשאר) וגם כל השומן הלא בריא. כמה שמן יש בסופגנייה מטוגנת? פעם קראתי שמדובר בכ-3 כפות שנספגות בבצק וזה המון (כ-300 קלוריות לא בריאות). ניסיתי מתכונים רבים לסופגניות אפויות כי לא רציתי לקבל לחמניה. המתכון הזה ממש ממש מוצלח והוא אפילו טבעוני (פרווה). סך הקלוריות בסופגניה – 172 קלוריות.

2 טיפים חשובים להכנת סופגניות אפויות:

  • לא לחסוך יותר מידי בשומן: כמות השומן במתכון קטנה, ככפית וחצי שומן (חצי כף) לכל סופגניה וזה מעט – בערך שישית מכמות השומן בסופגנייה מטוגנת. אם "חוסכים" יותר מידי בשומן היא לא תהיה טעימה.
  • שימוש בחלב סויה יוצר רכות מיוחדת בבצק שמרים, אבל אפשר חלב רגיל או מים: פנים הסופגנייה רך מאוד והחלק החיצוני פריך שמזכיר טיגון, בזכות ההברשה הכפולה בשמן או בחמאה (אגב, אפשר להשתמש בחמאה טבעונית וזה יוצא מעולה). עם תוספת של ריבה ואבקת סוכר יוצאת סופגנייה בטעם של פעם. אפשר כמובן לשנות את התוספות ולצפות בשוקולד או מה שאוהבים.
2 צפייה בגלריה
סופגניות אפויות
סופגניות אפויות
(צילום: רויטל פדרבוש)

סופגנייה אפוייה טבעונית

המצרכים: 2 כפיות שמרים יבשים 2 כפות סוכר 1/2 כוס (120 מ"ל) חלב סויה או מים 2 כפות שמן קנולה 1 כפית תמצית וניל 2 כוסות (280 גר') קמח לבן או כוסמין 1/2 כפית מלח 1/4 כוס מים – להוסיף לפי הצורך לבצק 5 כפות חמאה או שמן להברשה
לקישוט - 2 כפות אבקת סוכר 2 כפות ריבה
2 צפייה בגלריה
סופגניות אפויות
סופגניות אפויות
(צילום: רויטל פדרבוש)
אופן ההכנה:
  1. ממיסים את השמרים עם חלב הסויה וכפית סוכר וממתינים כמה דקות. מוסיפים את שאר הסוכר, השמן והוניל. מוסיפים קמח ומלח ולשים במשך כ-12 דקות במיקסר או ביד עד לקבלת בצק רך וגמיש. במידת הצורך מוסיפים עוד מים לבצק. מעבירים למקום חמים לתפיחה של כשעה. אני מתפיחה בתנור עם מנורה דולקת (בלי חימום). אפשר להעביר את הבצק לתפיחת לילה במקרר.
  2. כשהבצק מכפיל את נפחו, מוציאים אוויר ומחלקים ל-12 כדורים שווים בגודלם (כל כדור שוקל כ-45 גר'). מסדרים את הסופגניות בתבנית עטופה בנייר אפייה. טובלים כל כדור בחמאה מומסת (אפשר חמאה טבעונית או שמן). מכסים ומתפיחים למשך 45 דקות עד שעה.
  3. מחממים תנור ל-180 מעלות (לא טורבו). מברישים את הסופגניות בשמן ואופים במשך כ-12-18 דקות עד להזהבה קלה.
  4. מקשטים בריבה, אפשר להשתמש בבקבוק פלסטיק עם פיה או בשקית זילוף עם צנטר, ואבקת סוכר.