קציצות דגים עם חומוס

חיים כהן
המצרכים: 600 גר' פילה דג לבן, נקי מעור ועצמות 1 פרוסת חלה ללא הקרום (רק החלק הלבן), מושרית במים וסחוטה 1 בצל לבן, קצוץ 1 כוס גרגירי חומוס, מבושלים במים עד שמתרככים 2 שיני שום, כתושות 2 כוסות ירק (כוסברה ופטרוזיליה), קצוץ 1 כף שטוחה מלח 1/2 כפית כורכום 1/2 כפית כמון 1 כפית פלפל לבן 2 כפות שמן זית
9 צפייה בגלריה
קציצות דגים חיים כהן
קציצות דגים חיים כהן
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. טוחנים במטחנת בשר את כל המצרכים ביחד. חוזרים על הפעולה פעמיים. למי שאין מטחנת בשר יכול לקצוץ היטב הכל ביד, וללוש מעט בידיים.
  2. מכניסים למקרר לחצי שעה.
  3. מוציאים מהמקרר, יוצרים קציצות ומטגנים במעט שמן.

בולט אלג'יראי

אבי לוי
המצרכים (ל-6-4 מנות): 1 ק"ג בשר בקר טחון 1/2 כוס אורז 1/4 כוס שמן זית 2 בצלים, קצוצים 5 שיני שום, כתושות 2 כפיות פפריקה מתוקה 1 כפית אגוז מוסקט, מגורר 1 כף מלח גס 2 כפיות כמון, טחון 2 כוסות פטרוזיליה טרייה קצוצה 3 ביצים, טרופות 1 כוס סולת שמן קנולה, לטיגון
9 צפייה בגלריה
קציצות בולט אלג'יראי אבי לוי
קציצות בולט אלג'יראי אבי לוי
(צילום: דן לב)
אופן ההכנה:
  1. בוררים ושוטפים היטב את האורז. מסננים, מניחים בסיר, יוצקים מים רותחים ומבשלים 15 דקות ללא מכסה. שומרים בצד.
  2. מחממים את שמן הזית במחבת רחבה ומטגנים בו את הבצל עד להזהבה. מנמיכים את הלהבה, מוסיפים את השום הכתוש, מערבבים ומטגנים כמה דקות עד הזהבה קלה.
  3. מוסיפים את הפפריקה, אגוז המוסקט, המלח והכמון, מערבבים, מכבים את האש ומצננים מעט.
  4. מניחים בקערה את הבשר, מוסיפים את האורז המבושל, הפטרוזיליה ואת תערובת הבצל, השום והתבלינים. מערבבים היטב לתערובת אחידה.
  5. יוצרים קציצות אחידות בגודל של כדורי פינג-פונג, טובלים אותם בביצה טרופה ומגלגלים בסולת עד לציפוי.
  6. מחממים במחבת שמן בגובה 4 ס"מ, חשוב לשים לב שהשמן לא מגיע לרמת הרתיחה. מטגנים את הקציצות 10-7 דקות ומקפידים לא לשרוף אותן בשמן. אפשר להגיש עם רוטב קר או חם או עם טחינה מתובלת במעט שום, לימון ומלח.

קציצות עוף עם אורז

רותי קינן
המצרכים (לכ-25 כדורים): 1 כוס אורז 500 גר' בשר הודו טחון (מעורב, חזה ובשר אדום) 2 בצלים ירוקים, קצוצים דק 1 ביצה 1 כף שמן שומשום 1 כף רוטב סויה 2 כפות קורנפלור 1 שן שום כתושה מעט ג'נג'ר כתוש או טחון (לא חובה) מלח, פלפל
9 צפייה בגלריה
קציצות עוף עם  אורז
קציצות עוף עם  אורז
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את האורז, מניחים אותו בקערה ומכסים במים. משאירים בצד.
  2. מכינים סיר אידוי ומכסים את הרשת בנייר אפייה.
  3. מכינים את תערובת הקציצות - מניחים את הבשר הטחון בקערה. מוסיפים את הבצל, ומערבבים. מוסיפים את כל יתר החומרים (למעט האורז), ומערבבים היטב (רצוי בידיים).
  4. בידיים לחות, צרים מהתערובת כדורים קטנים (בגודל אגוז גדול) וטובלים אותם באורז כך שיצופו היטב מכל הצדדים.
  5. מניחים את הכדורים, עם רווחים ביניהם, על נייר האפייה בסיר אידוי. מסדרים את הקציצות, סוגרים את המכסה ומאדים 30 דקות.

קציצות ממולאות בערמונים

נופר זוהר
המצרכים: לתערובת הבשר - 1 ק"ג בשר טחון טרי (רצוי צוואר) 1/4 צרור כוסברה, קצוץ 1/4 צרור פטרוזיליה, קצוץ 1/4 צרור שמיר, קצוץ במעבד מזון 1/2 כפית אגוז מוסקט 1/4 כפית משייה 1/4 כפית קינמון 1/4 כפית כורכום 1/2 כפית פלפל אנגלי טחון 1 כף פלפל שחור 1 כף מלח דק 6 כפות שמן קנולה 1/4 כוס מים 30-40 יחידות ערמונים קלופים בוואקום (לשמור את הערמונים השבורים לרוטב)
9 צפייה בגלריה
קציצות נופר זוהר
קציצות נופר זוהר
(צילום: טל שחר)
לרוטב - 2 בצל גדול, חצוי ופרוס דק 2 יחידות פלפל שושקה יבש מתוק, חתוכים לארבע 1 כפית שטוחה כורכום 1 כפית שטוחה פלפל שחור גרוס 2 כפות סילאן 1/4 כפית משייה 1/4 כפית קינמון 2.5 כוסות ציר עוף שאריות של ערמונים מפוררים
אופן ההכנה:
  1. שמים בקערה את הבשר הטחון, הבצל הקצוץ, העשבים הקצוצים, התבלינים, המים והשמן, ומעבדים בצורת לישה את התערובת עד שהמים והשמן נטמעים בהכל. מניחים לתערובת לנוח חצי שעה במקרר.
  2. יוצרים מהתערובת קציצות עגולות, יוצרים חור באמצע הקציצה בעזרת האגודל, מכניסים לתוך כל קציצה יחידה אחת של ערמון קלוף, סוגרים היטב ומגלגלים מיד ליד עד שהבשר עוטף את הכל בצורה אחידה.
  3. בסיר רחב שמים שמן ובצל חתוך ונותנים לו להתבשל לאט לאט עד שהוא מתקרמל לחלוטין.
  4. מוסיפים את השושקות היבשות, שאריות הערמונים המפורקים, סילאן ואת יתר התבלינים, מערבבים עם כף עץ למשך מספר שניות, מוסיפים את ציר העוף, ומביאים לרתיחה.
  5. מנמיכים את הלהבה ומוסיפים את הקציצות בצורה מסודרת בסיר. מבשלים למשך 30-25 דקות על להבה בינונית עם מכסה. תוך כדי הבישול יש לנענע את הסיר מצד לצד ולא לערבב עם כף.

קציצות עדשים כתומות

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-20 קציצות): 1 כוס עדשים כתומות, מושרות במים לפחות 3 שעות 2 גזרים בינוניים, חתוכים גס 1 בצל בינוני, חתוך גס 1/2 צרור כוסברה, כולל גבעולים, קצוץ גס 1/2 כוס שיבולת שועל, עבה או דקה 1 כף אבקת קארי 1/2 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כפית סודה לשתייה אם בוחרים לטגן - שמן לטיגון
9 צפייה בגלריה
קציצות עדשים
קציצות עדשים
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. משרים את העדשים במים לפחות 3 שעות. בתום ההשריה שוטפים היטב את העדשים ומסננים מעודפי מים.
  2. אופים או מטגנים - אם בחרתם לאפות - מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות ומכינים תבניות מרופדת בנייר אפייה. אפשר לשמן מעט את נייר האפייה בתרסיס שמן כדי לעזור לקציצות להיפרד מהנייר בתום האפייה, אך ממש לא חובה.
  3. במעבד מזון טוחנים בצל, גזר, כוסברה (כולל גבעולים), אבקת קארי, מלח ופלפל, עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים למעבד המזון את העדשים המושרות, מסוננות מכל עודפי המים, שיבולת שועל וסודה לשתייה. ממשיכים לטחון את התערובת כדקה עד שמתקבלת תערובת חלקה לגמרי.
  4. יוצקים מהתערובת קציצות בקוטר של כ-5 ס"מ. התערובת יכולה להיות מעט נוזלית אם לא מקפידים על סינון טוב של העדשים - אין דאגה, הן יתייצבו בבישול בכל מקרה. אם בחרנו לאפות את הקציצות - יש להניח אותן על התבנית המרופדת בנייר אפייה ולאפות בין 20-25 דקות עד שהקציצות מתייצבות לגמרי. אם בחרנו לטגן - יש להניח אותן בזהירות במחבת עם שמן צמחי בגובה של כ-2 ס"מ ולטגן כשתי דקות מכל צד. כדאי להגיש לצד מטבל טעים.
הקציצות נשמרות במקרר עד שלושה ימים. ניתן (אפילו רצוי) להקפיא, וכך הן יישמרו עד שלושה חודשים.

קציצות בקר חריפות עם רוטב עגבניות

המצרכים: לקציצות - 800 גר' בשר בקר או עוף, טחון פעמיים (צוואר, ברוסט או צלעות) 3 בצלים לבנים קלופים, קצוצים דק 3 כוסות פטרוזיליה, קצוצה 1/2 כף פלפל שחור גרוס 1/2 כף מלח 6 שיני שום, קצוצות 2 ביצים 1 פרוסה של לחם או חלה ללא הקרום, שרויה במים וסחוטה
לציפוי וטיגון - 1/2 ליטר שמן זית או תירס 1 כוס קמח 2 כפות סולת 2 ביצים טרופות
לרוטב - 6 עגבניות בשלות, קלופות 8 שיני שום, פרוסות לרוחבן 2־3 פלפלים ירוקים חריפים, חצויים לשניים ופרוסים 1/2 כוס שמן זית 1 כף סוכר 1/4 כף מלח 1/2 כף פלפל שחור גרוס 2 כוסות מים
9 צפייה בגלריה
קציצות בקר חריפות ברוטב עגבניות
קציצות בקר חריפות ברוטב עגבניות
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכניסים את כל חומרי התערובת של הקציצות לקערת ערבוב. לשים היטב בידיים. מניחים בצד למשך 10 דקות, ונותנים לבשר לספוח טעמים.
  2. יוצרים בעזרת כפות ידיים משומנות קציצות עגולות ושטוחות במשקל של 50 גרם לקציצה. מחממים את השמן בסיר או במחבת שטוחה.
  3. טובלים את הקציצות בביצה הטרופה, מערבבים את הקמח והסולת ביחד, וטובלים את הקציצות משני הצדדים. מטגנים את הקציצות בשמן משני הצדדים שלהן, עד לקבלת גוון זהוב. מעבירים לנייר סופג.
  4. מכינים את הרוטב: מחממים שמן זית בסיר רחב ושטוח, מוסיפים את השום והפלפל החריף ומטגנים תוך כדי ערבוב עד להזהבה קלה. חותכים את העגבניות לקוביות בינוניות ומוסיפים פנימה. מוסיפים את הסוכר, וממשיכים לאדות כ-5 דקות נוספות. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים כ-10 דקות.
  5. מוסיפים את הקציצות, מכסים את הסיר במכסה, מבשלים כ-30 דקות נוספות, ומגישים.

קציצות אפונה וכרובית עם קארי

המצרכים (ל-15 קציצות): 1 כוס אפונה קפואה 1/2 ראש כרובית, מגורר בפומפייה גסה או קצוץ היטב לפתיתים בגודל דומה 1 בצל בינוני, קצוץ דק 1/2 צרור כוסברה, קצוץ 1 שן שום, כתושה 1 כפית אבקת קארי 1/2 כפית כורכום 1/2 כפית זרעי כוסברה טחונים 2 כפות שמן זית 1/2 1 כוסות קמח חומוס 1 כוס מים מלח, פלפל לפי טעם (לפחות 1 כפית מלח) שמן לטיגון
9 צפייה בגלריה
קציצות אפונה
קציצות אפונה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. במחבת רחבה מחממים שמן זית. מוסיפים את הבצל הקצוץ, פתיתי הכרובית, שום כתוש ואת התבלינים - קארי, כורכום, אבקת כוסברה, קורט מלח ופלפל ומבשלים תוך כדי ערבוב בין 5-7 דקות, עד שהכרובית מתרככת מעט.
  2. במקביל, מבשלים את האפונה: בסיר קטן (אפשר אפילו בפינג'אן), מכניסים את האפונה עם מים רותחים עד לכיסוי מלא של האפונה, מביאים לרתיחה שנייה וממשיכים לבשל 5 דקות נוספות. מסננים.
  3. בקערה גדולה שמים קמח חומוס וכוס מים וטורפים היטב עד לתערובת חלקה. מוסיפים את הכרובית והבצל המבושלים, האפונה המבושלת, כוסברה קצוצה, מלח ופלפל ומערבבים היטב.
  4. מחממים שמן לטיגון במחבת על להבה בינונית (בערך חצי ס"מ גובה). יוצקים מהתערובת קציצות פחוסות בקוטר של כ-5 ס"מ ומניחים בזהירות בשמן החם. אפשר גם להשתמש בכף ליצירת הקציצות. חוזרים על כך עם יתר התערובת עד למילוי המחבת. הקציצות מתרחבות מעט בטיגון, אז יש להקפיד על מרווחים בין קציצה לקציצה ולא לצופף אותן. מטגנים שלוש דקות (לא להתעסק איתן בזמן הזה), הופכים בזהירות ומטגנים את הצד השני כ-2 דקות נוספות. מעבירים לצלחת עם נייר סופג.
*מגישים חם או קר, מומלץ עם רוטב בצד (נסו את זה עם מטבל יוגורט ונענע).קציצות סלק וקינואה

קציצות סלק וקינואה

גדעון בן עזרא
קציצות באפייה, שיטה שמביאה לתוצאה בריאה, קלה יותר ואפילו נקייה יותר. מומלץ להגיש כראשונה עם טחינה מתובלת בסילאן והל. אם משדרגים לעיקרית, אפשר לסדר על סלט קישואים טריים וקיבלתם ארוחה שלמה.
המצרכים (ל-20-15 קציצות): 2 סלקים טריים בינוניים קלופים 1 בצל קטן קלוף 1/2 כוס קינואה מבושלת (במים עם מעט מלח) 1/2 כוס עדשים ירוקות או שחורות, מושרות במים 3 שעות מינימום ומסוננות 1 גבעול סלרי אמריקאי כמון - לפי הטעם מלח, פלפל שחור
9 צפייה בגלריה
 קציצות סלק וקינואה - גדעון בן עזרא
 קציצות סלק וקינואה - גדעון בן עזרא
(צילום: ירון ברנר)
אופן הכנה:
  1. מכינים את תערובת הקציצות: קוצצים את הבצל במעבד מזון בפולסים (השגיחו שהבצל יהיה קצוץ, אך לא מיימי) ומעבירים לקערה. מוסיפים פנימה את הקינואה ומניחים בצד. טוחנים את שאר הירקות והעדשים עד לקבלת מרקם חלק.
  2. מערבבים את הקינואה עם תערובת הירקות והעדשים עד לקבלת מחית לחה (כזו שכשסוחטים אותה בידיים, מטפטף מיץ סלק סגול ויפה). חשוב לטעום את המסה, ולתבל קצת מעבר לטעם שאתם אוהבים. אני לא אוהב להוסיף קמח לתערובת, אבל אם קשה לכם - אתם מוזמנים להוסיף (רק שימו לב שהקמח הופך את הקציצה למעט יותר כבדה). מעצבים לביבות עם הידיים, ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה משומן.
  3. אופים את הקציצות: מכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 10 דקות, מסובבים את התבנית ומחליפים בין המגשים אם יש יותר ממגש אחד. אופים במשך 10 דקות נוספות. הקציצות יוצאות מהתנור רכות ודבוקות לנייר, יש לתת להן להתקרר מעט לפני שמרימים אותן מהתבנית.

קציצות בקר עם לימון וצלפים

חיים כהן
המצרכים: 1/2 ק"ג בשר טחון (שריר או כתף או שייטל) 3 כפות פירורי לחם 1 כף צלפים, קצוצים גס ביצה בצל בינוני, קצוץ דק 2 שיני שום, קצוצות דק מיץ מסונן מחצי לימון 1 כפית גרידת לימון שמן זית 1 כף עלי מיורן או אורגנו או טימין (עדיפות למיורן) מלח, פלפל, קמח
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את כל המרכיבים (מהשמן רק כף אחת), מלבד הקמח, ולשים היטב.
  2. יוצרים קציצות דחוסות.
  3. טובלים את הקציצות בקמח, מניחים על מגש, מכסים בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעה.
  4. מטגנים את הקציצות בשמן זית עד להשחמה משני הצדדים ומגישים.

קציצות בשר מהירות ברוטב אדום

אפרת סיאצ'י
המצרכים (ל-25-22 כדורי בשר): לרוטב - 1 כף שמן 2 שיני שום כתושות 3 כפות מלאות רסק עגבניות 3 כפות מלאות קטשופ 1 כף סילאן 3 כוסות (720 מ"ל) מים 1/2 כפית מלח מעט פלפל שחור 1 כף קורנפלור 2 כפות מים קרים
9 צפייה בגלריה
קציצות ברוטב אדום
קציצות ברוטב אדום
(צילום אפרת סיאצ'י)
לקציצות - 600 גר' בשר בקר טחון 2 שיני שום, כתושות בצל קטן טחון או מגורד דק, סחוט מנוזלים 1 ביצה גדולה 1/3 כוס פירורי לחם 1 כפית שטוחה מלח 1/3 כפית כמון 1/3 כפית קינמון טחון מעט פלפל שחור 2 כוסות אפונה קפואה (לא חייבים)
אופן ההכנה:
  1. להכנת הרוטב: מחממים את השמן בסיר שיכול להכיל את הקציצות. מוסיפים את השום, רסק העגבניות, הקטשופ, הסילאן, המים, המלח והפלפל השחור, מערבבים ומביאים לרתיחה על אש גבוהה.
  2. מערבבים בכוס את הקורנפלור עם שתי כפות מים קרים עד שהקורנפלור נמס, ומוסיפים לסיר. מערבבים ומבשלים על אש בינונית-נמוכה עד שהקציצות מוכנות. מומלץ לטעום את הרוטב ולתקן תיבול לפי הטעם.
  3. להכנת הקציצות: מערבבים בקערה את המרכיבים, למעט האפונה.
  4. יוצרים כדורים קטנים בקוטר של כ-3 ס"מ ומניחים אותם בעדינות בתוך הרוטב.
  5. מבשלים עם מכסה במשך 10 דקות מבלי לערבב (בזמן זה הכדורים מתייצבים). לאחר מכן, מערבבים בעדינות את כדורי הבשר עם הרוטב ומוסיפים אפונה קפואה (אם משתמשים).
  6. מכסים ומבשלים על אש בינונית-נמוכה במשך כחצי שעה. מגישים חם עם פירה או אורז לבן.