ראגו בולונז

המצרכים: 1 בצל 1 גזר 1 גבעול סלרי 1/2 כוס שמן זית 1 שן שום קצוצה 500 גר' בשר בקר טחון 1 כוס יין לבן יבש 1 כוס מים רותחים 2 עלי דפנה 1 בקבוק (700 גר') פסאטה (רסק עגבניות איטלקי) 3-2 כפות עשבי תיבול טרים קצוצים (פטרוזיליה, בזיליקום, מעט מרווה) מלח פלפל שחור
8 צפייה בגלריה
בולונז
בולונז
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים דק את הבצל, הגזר והסלרי.
  2. מכינים סופריטו: מחממים מחצית מכמות השמן במחבת עמוקה. מוסיפים את הירקות הקצוצים ומטגנים תוך ערבוב כ-15 דקות, עד שהירקות רכים והתערובת מתחילה להשחים. מוסיפים את שן השום הקצוצה ומטגנים כמה שניות תוך ערבוב. מקפידים שהשום לא ישחים - הדבר יפגע בטעמו של התבשיל. מכבים את האש.
  3. מחממים סיר כבד וגדול על אש גדולה. מוסיפים את השמן הנותר ומניחים לו להתחמם. כשהשמן מתחיל להעלות עשן מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים תוך ערבוב בכף עץ עד שהבשר מפורר לגמרי ושחום. מוסיפים לסיר את היין הלבן ומערבבים בכף עץ עד להמסת כל שרידי הטיגון.
  4. מוסיפים לסיר הבשר את הסופריטו, מערבבים ומקטינים את להבה למינימום. מוסיפים לסיר 1/2 כוס מים רותחים ואת עלי הדפנה ומבשלים על אש קטנה כ-40 דקות, עד שרוב המים מתאדים.
  5. מוסיפים לסיר את הפסאטה ו-1/2 כוס נוספת של מים רותחים וממשיכים לבשל כשעה נוספת, עד שהתבשיל סמיך מאוד. מערבבים כל 10 דקות. כרבע שעה לפני תום הבישול מוסיפים את עשבי התיבול, מלח ופלפל לפי הטעם.

שיפודי קבב ירושלמי

רועי סומך
המצרכים:
לקבב - 500 גר' בשר בקר טחון 50 גר' שומן כבש טחון 2 בצל לבן, קצוץ דק 1/2 צרור פטרוזיליה, קצוצה 10 עלי נענע, קצוצה 1 פלפל ירוק חריף כף אבקת סודה לשתייה 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1/2 כפית כמון
להגשה - 1 עגבנייה פרוסה בעובי 1ס"מ צלויה על הגריל או בתנור 1 בצל צלוי על הגריל או בתנור בעובי 1 ס"מ עלי חסה שטופים טחינה (מוכנה) אריסה (מוכנה) לחמניות באן מאודות (כמספר הסועדים)
8 צפייה בגלריה
מאור ולדמן מיטאו
מאור ולדמן מיטאו
(צילום: טל שניידר)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים את כל חומרי הקבב ומערבבים יחד עד לקבלת תערובות אחידה.
  2. לאחר שכל התערובת מאוחדת ויציבה משפדים על שיפודים, וצולים על הגריל או מניחים על רשת בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180. הצלייה צריכה להיות 15-10 דקות, ובמהלכה מסובבים מידי פעם את השיפוד כדי שכל הצדדים יקבלו פסים יפים מהגריל.
  3. את לחמניות הבאן חוצים לחצי ומורחים אותן בטחינה ובעריסה. מניחים את העגבניות ואת הבצל הצלוי ומעל את הקבב, ולסיום שמים עוד נגיעה של טחינה מעל, ומגישים.

קציצות ברוטב עגבניות

המצרכים (ל-8 מנות):
לרוטב - 1/2 כוס שמן זית 4 בצלים יבשים, קצוצים דק מאוד 4 עגבניות גדולות קלופות וחתוכות לריבועים 2 שיני שום, כתושות מעט עלי בזיליקום 2 כפות רסק עגבניות מאיכות טובה 1 כפית רכז רימונים 1/2 כפית שטוחה סוכר מלח ופלפל שחור 1/2 כפית פלפל אנגלי
להסמכה - 1 קופסת שמנת מתוקה לבישול (או פחית קרם קוקוס)
לקציצות - 800 גר' תערובת של בשר בקר ושווארמה הודו נקבה, טחונים 1 ביצה 2 כפות פרורי לחם מלח ופלפל שחור 1/4 כפית כמון 1/4 כפית פלפל אנגלי 2 בצלים יבשים, קצוצים דק מאוד וסחוטים ביד
אופן ההכנה:
  1. הרוטב - מטגנים את הבצל בשמן זית עד להזהבה, מוסיפים את השום, העגבניות, הסוכר והתבלינים היבשים. מבשלים מספר דקות, מוסיפים את רסק העגבניות ורכז הרימונים ומבשלים על אש קטנה מאוד כ-20 דקות. מוסיפים את עלי הבזיליקום ומבשלים 2 דקות נוספות.
  2. הקציצות - מערבבים את כל החומרים ביד וממתינים מספר דקות. אם התערובת דלילה מדי, מוסיפים עוד מעט פרורי לחם.
  3. צרים קציצות, מביאים את הרוטב לרתיחה ומניחים בתוכו את הקציצות בקומה אחת, הן לא צריכות להיות מוצפות ברוטב.
  4. מבשלים 6-7 דקות, הופכים לצד שני, מבשלים 6-7 דקות נוספות, מקשטים בבזיליקום טרי, ומגישים.

קבבוני טלה על חציל

רועי תבור
המצרכים (ל-6 סועדים):
לתערובת הקבב - 1 ק"ג בשר טחון מעורב (טלה ועגל) 1 כפית מלח אטלנטי 1/2 כפית פלפל שחור גרוס 1 זר נענע (עלים בלבד), קצוצים דק מאוד 2 כפות צנובר טבעי 1 בצל, קצוץ דק
לחציל - 1 חציל
להגשה - טחינה גולמית + פטרוזיליה קצוצה (אפשר להשתמש בטחינה ירוקה קנויה) פרנה חמה או פיתה טרייה
8 צפייה בגלריה
מתכוני בשר של מסעדת מרינדו
מתכוני בשר של מסעדת מרינדו
(צילום: בועז לביא)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקבבים - מערבבים את כל החומרים יחד לעיסה אחידה. מחלקים לכדורים בגודל של עד 80 גרם, ומועכים אותם בעדינות לקציצות. מסדרים את הקציצות על מגש, ומעבירים למקרר לשעתיים לייצוב.
  2. אופים את החציל - מכניסים את החציל בשלמותו לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך כ-30 דקות. לאחר האפייה, מוציאים את החציל מהתנור החם וחוצים אותו לשניים.
  3. צולים את הקבבים - מוציאים את הקציצות מהקירור וצולים אותן משני הצדדים על מחבת פסים לוהטת או על מנגל חם.
  4. הגשה - על צלחת מניחים את חצאי החציל, מזלפים מעל טחינה ירוקה ומעל הכל מסדרים את הקבבים הצלויים. מגישים לצד פרנה חמה או פיתה טרייה.

סלופי ג'ו

גבריאל אפראימוב
המצרכים: 500 גר' בשר בקר טחון 1/2 פלפל אדום, חתוך לקוביות 1/2 פלפל ירוק, חתוך לקוביות 1 בצל סגול, חתוך לקוביות 1 שן שום קצוצה 1 כוס רוטב ברביקיו 2 כפות קטשופ 1 כף סוכר חום מלח, פלפל
להגשה: לחמניית המבורגר - בהתאם לכמות הסועדים
אופן ההכנה:
  1. מחממים מעט שמן במחבת, ומזהיבים את הבצל והשום. מוסיפים את הפלפלים והבשר וחורכים אותו במשך כדקה.
  2. מוסיפים לתערובת רוטב ברבקיו, קטשופ, סוכר חום, מלח ופלפל ומערבבים. מבשלים במשך כ-4-3 דקות ומגישים בלחמניית המבורגר.

קובה ג'רישה

אבי ביטון
המצרכים (ל-20 קובות):
לבצק בורגול - 1 כוס בורגול דק 2 כוסות סולת מים לכיסוי הבורגול
למילוי הבשר - 1/2 ק"ג בשר טחון 2 בצלים, קצוצים 3 כפות גדושות פטרוזיליה, קצוצה 1 כפית שטוחה מלח 1 כפית פלפל שחור 1 כפית מלאה בהרט של קובה מעט קינמון
למרק - 1 כף כורכום 2 ענפי סלרי 1 עלה דפנה 1 כף שמן 1 כף מלח
8 צפייה בגלריה
קובה גרישה - סוליקה אבי ביטון
קובה גרישה - סוליקה אבי ביטון
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. הכנת הבורגול - שמים את הבורגול בקערה, מוסיפים מלח ומערבבים. מוסיפים מים עד לכיסוי הבורגול ומשרים עד שהמים נספגים. מוסיפים את הסולת לבורגול, מערבבים ומוסיפים מידי פעם מים עד לקבלת בצק רך ואחיד. לשים את הבצק היטב כמה דקות.
  2. הכנת מילוי הבשר - מטגנים את הבצל הקצוץ עד להזהבה. מוסיפים את הבשר הטחון ומערבבים עם הבצל. מוסיפים תבלינים, מערבבים ומוסיפים את הפטרוזיליה. מבשלים על להבה בינונית במשך כחצי שעה.
  3. הכנת הקובה - משמנים את כפות הידיים. צובטים מהבצק גושים בגודל של כדור פינג-פונג. בידיים רטובות מכדררים את הגושים לכדורים קטנים. מחזיקים כדור בכף היד ובאצבע רטובה של היד השנייה עושים בכדור גומה גדולה ככל האפשר. שימו לב - השתדלו שהדפנות יהיו דקות ככל שאפשר. ממלאים את הגומה בבשר, מכסים את המילוי בבצק ומהדקים. מגלגלים שוב בידיים רטובות עד שנוצר כדור פחוס ומניחים על מגש.
  4. בסיר גדול ועמוק ממלאים מים עד 3/4 הגובה (כ-3 ליטר). מוסיפים את הכורכום, את השמן, את המלח, את עלי הדפנה ואת הסלרי ומביאים לרתיחה.
  5. מכניסים כ-5 קובות בכל פעם ומבשלים כ-15 דקות.
  6. בעזרת כף מחוררת מוציאים מהסיר ומניחים ברווחים בכלי שטוח, כדי שלא יידבקו וישמרו על צורתם.
  7. חוזרים על הפעולה עד שכל הקובות מוכנות.

ספיחה

המצרכים (ל-5 מנות): 1 פיתה דקה, שטוחה וקלויה שמן זית כתית מאיכות טובה
לבשר (מתכון לקילו) - 800 גר' בשר עגל לטחינה (שפונדרה או פלדה) 200 גר' שומן כבש (ליה) 1 בצל לבן, קצוץ דק 1 פלפל ירוק, קצוץ לקוביות קטנות 2 עגבניות, חתוכות לקוביות חופן פטרוזיליה, קצוץ דק 1/4 כפית פפריקה מתוקה פלפל שחור, מלח - לפי הטעם
לביצה עלומה - 5 ביצים
8 צפייה בגלריה
ספיחה
ספיחה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את תערובת הבשר - במחבת חמה מערבבים היטב את שומן הכבש.
  2. מוסיפים פנימה את הבצל, קוביות העגבניות ואת הבשר הטחון ומערבבים עד שהבשר משנה את צבעו. מוסיפים פנימה את הפטרוזיליה ומתבלים בפפריקה, פלפל שחור ומלח לפי הטעם.
  3. מרכיבים את המנה - מושחים על הפיתה הקלויה בשמן זית, מניחים מעל את הבשר הקצוץ וקולים כדקה בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.
  4. מכינים את הביצה העלומה - שוברים את הביצה אל תוך מסננת המונחת מעל קערה, ומסובבים מעט את הביצה בתוך המסננת כך שעודפי הנוזלים יזלו החוצה.
  5. מחממים סיר עם מים עד לרתיחה עדינה, ומכניסים פנימה את המסננת עם הביצה בתנועות שקשוק עדינות.
  6. מבשלים את הביצה 5-4 דקות, תוך כדי שמזיזים אותה בעזרת כף ממקום למקום. חוזרים על אותה הפעולה גם עם יתר הביצים.
  7. הגשה - מגישים את הספיחה חמה, מומלץ עם ביצה עלומה מעל.

פאי רועים

המצרכים:
לבשר - 500 גר' בשר טחון מעורב טלה ובקר 2 בצלים, קצוצים 2 גזרים, קצוצים 2 שיני שום, קצוצות 250 מ"ל ציר בקר 375 מ"ל יין אדום 2 כפות קטשופ 2 כפות רוטב ווסטרשייר מלח אטלנטי ופלפל שחור גרוס טרי שתי כפות שמן זית לטיגון
לפירה - 1 ק"ג תפוחי אדמה 100 גר' חמאה - אפשר להחליף גם במחמאה למי ששומר 1/2 כוס חלב או שמנת (אפשר להחליף בשמנת צמחית) מלח לפי הטעם 50 גר' גבינת צ'דר, מגוררת גס
8 צפייה בגלריה
(צילום: דן פרץ)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הפירה - מרתיחים בסיר בינוני את תפוחי האדמה מכוסים במים. מנמיכים את האש לבינונית ומבשלים עד שתפוחי האדמה מתרככים ואפשר להעביר בהם סכין בקלות. מסננים את תפוחי האדמה ונותנים להם להתייבש במסננת כמה דקות. בינתיים מחממים את החלב והחמאה בסיר קטן.
  2. מועכים את תפוחי האדמה אל הסיר בעזרת ממחה או עם מועך ידני ומוסיפים בהדרגה תוך כדי ערבוב את החלב החם. מערבבים פנימה את הצ'דר המגורר.
  3. מתבלים במלח לפי הטעם ומערבבים עד שהפירה אחיד. חשוב שהפירה לא יהיה נוזלי מדי.
  4. מכינים את מלית הבשר - מחממים מעט במחבת רחבה את שמן הזית. מוסיפים את הבצל והגזר ומטגנים עד להזהבה. מוסיפים את השום ומטגנים עוד חצי דקה.
  5. מוסיפים את הבשר ומפרקים אותו בכף עץ תוך כדי טיגון, כדי שלא יהיו גושים עד שהבשר משחים קלות.
  6. מוסיפים את היין והציר ומביאים לרתיחה. מוסיפים את רוטב הווסטרשייר, הקטשופ, המלח והפלפל ומביאים לרתיחה. טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך.
  7. מבשלים על אש קטנה (ללא מכסה) כעשרים דקות עד חצי שעה, עד שהנוזלים מצטמצמים ומתקבל תבשיל סמיך מעט ללא הרבה נוזלים.
  8. הרכבה - מעבירים את הבשר לתבנית הגשה בינונית המיועדת לתנור (בערך 20*30 ס"מ). מכסים את הבשר עם הפירה ובעזרת מזלג עושים פסים לאורך הפירה.
  9. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, כחצי שעה עד ארבעים דקות, עד שהפירה משחים קלות.

סינייה

המצרכים (ל-4 מנות): 1/2 ק"ג בשר בקר טחון 1 בצל קצוץ דק + 2 שיני שום כתושות מלח, פלפל 1/2 כפית בהרט 1 עגבנייה בשרנית גדולה, פרוסה לפרוסות דקות 1 כוס טחינה מוכנה או 1/2 כוס טחינה גולמית ומיץ מ-1/2 לימון שמן זית לשימון התבנית 2 כפות צנוברים קלויים
8 צפייה בגלריה
סינייה
סינייה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). משמנים בנדיבות בשמן זית תבנית עגולה שטוחה (בקוטר כ-20 ס"מ).
  2. מערבבים את הבשר (רצוי בידיים) עם הבצל, שן שום, הבהרט, מלח ופלפל, לתערובת אחידה.
  3. משטחים את התערובת בתבנית ומהדקים היטב. מכניסים לתנור ואופים כ-20 דקות. אם לא משתמשים בטחינה מוכנה, מערבבים את הטחינה הגולמית עם כחצי כוס מים, מיץ הלימון, שן שום נוספת, מלח ופלפל.
  4. מוציאים את הסינייה מהתנור, שופכים את הנוזלים שהצטברו בתבנית ומניחים את פרוסות העגבנייה על פני הבשר. מחזירים לתנור ואופים כ-10 דקות.
  5. מוציאים מהתנור, יוצקים את רוטב הטחינה ומחזירים לתנור ל-10 דקות נוספות.
  6. מפזרים את הצנוברים, ומגישים מיד.

בשר טחון בפלפל אדום

המצרכים (ל-4 מנות): 1/2 ק"ג בשר בקר טחון 2 כפות שמן 3 שיני שום כתושות 1 פלפל אדום גדול, חתוך לרצועות דקות 1 פלפל אדום חריף, חתוך לרצועות דקות צרור בזיליקום 2 כפות בוטנים קלויים או מטוגנים, קצוצים גס
לרוטב - 4 כפות רוטב סויה 2 כפות מירין 1 כפית סוכר בשר טחון בפלפל אדום ובזיליקום
8 צפייה בגלריה
בשר טחון בפלפל אדום ובזיליקום
בשר טחון בפלפל אדום ובזיליקום
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הרוטב - מערבבים את כל החומרים ושומרים בצד.
  2. מחממים את השמן במחבת גדולה. מוסיפים את השום הכתוש ומטגנים חצי דקה. מוסיפים את רצועות הפלפל וממשיכים לטגן, תוך כדי בחישה תכופה, עד שמתרכך, כ-3 דקות.
  3. מוסיפים את הבשר, ומטגנים תוך כדי פירור ובחישה עד שמשחים היטב. מוסיפים את הרוטב, וממשיכים לבשל על להבה גבוהה עוד דקה.
  4. קורעים את עלי הבזיליקום, ומוסיפים לתבשיל. מסירים מיד מהאש ומערבבים.
  5. הגשה - מניחים על מצע של אורז, זורים את הבוטנים מלמעלה ומגישים.