כותרת ביניים
לממולאים - 14 עגבניות בינוניות 1/2 ק"ג בשר צלעות טחון 1 כוס אורז יסמין ¼ חבילה פטרוזיליה ¼ חבילה כוסברה 2 בצל גדול ½ כפית מלח ½ כפית פלפל שחור ½ כף אבקת מרק עוף (לא חובה) 3 כפות ש
לרוטב - 3 כפות שמן 1 בצל גדול 2 גבעולי סלרי 250 גרם רסק עגבניות 450 גרם עגבניות מרוסקות 1 כס מים רותחים ½ כפית מלח ½ כפית פלפל שחור 2 כפיות פפריקה אדומה מתוקה 1 כפית סוכר
3 צפייה בגלריה
ממולאים, מיאטו
ממולאים, מיאטו
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. ראשית כל שוטפים את העגבניות ומרוקנים את תוכנן. קוצצים, ומניחים בצד.
  2. בינתיים מכינים את הרוטב - קוצצים את הבצל לקוביות קטנות, ומניחים בצד. לוקחים סיר רחב ועל להבה בינונית מחממים את השמן. מכניסים את הבצל ומטגנים קלות, תוך כדי ערבב, עד שהוא נעשה שקוף.
  3. קוצצים דק את הסלרי (ללא העלים), ומוסיפים לבצל. מערבבים, ולאחר שלוש דקות מוסיפים את העגבניות הקצוצות. מערבבים שוב.
  4. מוסיפים את הרסק ואת העגבניות המרוסקות, ומערבבים תוך כדי בישול מספר דקות. מוסיפים את התבלינים מלח, פלפל, פפריקה ואת המים, ומרתיחים. אחרי שרותח מנמיכים מעט את הלהבה וסוגרים את המכסה של הסיר.
  5. כעת מכינים את המילוי - קוצצים את הבצל ומטגנים אותו בסיר עד שהבצל נעשה שקוף. מכבים את הלהבה ומניחים בצד. קוצצים דק פטרוזיליה וכוסברה, ושמים בקערה. מוסיפים לקערה את הבשר, האורז, מעט מרק עוף, מלח, פלפל שחור ואת הבצל ששמנו בצד. מערבבים הכל יחד וממלאים את העגבניות שרוקנו. שימו לב - תמלאו אותן סנטימטר פחות מהקצה, חשוב לא לדחוס יתר על המידה.
  6. מעבירים את העגבנות הממולאות לסיר עם הרוטב, ומבשלים על להבה בינונית-קטנה במשך 50-60 דקות עם מכסה סגור. חשוב להציץ מידי פעם ולראות שיש מספיק נוזלים ושהכל מתבשל יפה.
כותרת ביניים
המצרכים:
לממולאים - 1/2 ק"ג בשר בקר טחון 1 צרור כוסברה 1 כרוב לבן 1 כוס אורז בסמטי 1 בצל לבן, קצוץ 1 כף רסק עגבניות 1 כף פפריקה מתוקה ½ כפית פפריקה חריפה ½ כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כפית ראס אל חנות
לרוטב - 1 בצל לבן, קצוץ 1 כף שמן קנולה 5 עגבניות, קלופות 2 כפות רסק עגבניות 2 כפות סילאן 1 כף פפריקה מתוקה ½ כפית פפריקה חריפה 1/3 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כוס מים מים
3 צפייה בגלריה
ממולאים, מיאטו
ממולאים, מיאטו
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. ראשית ניגשים לטפל בכרוב - יש מספר שיטות לריכוך העלים כולן בסדר: הרתחה, מיקרו או הקפאה והפשרה. אנחנו בחרנו בזו: מוציאים את ליבת הכרוב, וחולטים את העלים במים רותחים כ-15 דקות.
  2. מוציאים את הכרוב ומשרים אותו מיד בקערית עם מים קרים למשך 10 דקות, על מנת לעצור את הבישול. מורידים את העלים, מסירים את החלק הקשה, ומניחים בצד עד להכנת המלית.
  3. מערבבים את מצרכי המילוי - פורסים עלה של כרוב וממלאים בכף מתערובת הבשר. מקפלים ומניחים בצד עד להכנת הרוטב.
  4. בינתיים מכינים את הרוטב - מטגנים בצל בשמן. מוסיפים את העגבניות החתוכות (אפשר גם קופסת עגבניות שלמות), מערבבים, מוסיפים רסק, מים לפי הצורך (כשתי כוסות), סילאן ותבלינים.
  5. מבשלים כ-15 דקות, ומביאים לרתיחה. מוסיפים לרוטב שבסיר את עלי הכרוב הממולאים. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ-40 דקות.
כותרת ביניים
המצרכים:
לממולאים - 1 צנצנת עלי גפן 400 גרם בשר בקר טחון 1/2 צרור פטרוזיליה, קצוצה 1/2 צרור נענע, קצוצה 1/2 צרור כוסברה, קצוצה 1/2 כוס אורז עגול 3 שיני שום, כתושות מלח ופלפל שחור לפי הטעם 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית בהרט
לרוטב - 1 לימון פרוס לפרוסות עם הקליפה מים עד לכיסוי העלים 2 כפות שמן זית
3 צפייה בגלריה
ממולאים, מיאטו
ממולאים, מיאטו
ממולאים, מיאטו
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מוציאים את העלים מהצנצנת ומפרידים אותם. בקערה גדולה מערבבים את כל חומרי המילוי יחד עם התבלינים לתערובת אחידה. מסדרים בתחתית של הסיר את כל העלים הקטנים שלא ניתן למלא.
  2. לוקחים עלה גדול ומניחים באמצע בערך שתי כפות מהמלית, ומגלגלים. כך ממשיכים לעשות עם כל שאר העלים.
  3. מסדרים בסיר את כל העלים שגילגלנו בצפיפות, שיהיו הדוקים זה לזה. מכסים את עלי הגפן במים רותחים בדיוק עד הגובה של העלים, ומניחים מעל פרוסות לימון.
  4. שופכים מעל את שמן הזית ומביאים לסף רתיחה. מנמיכים את הלהבה ומכסים את הסיר במכסה. מבשלים כשעה וחצי על להבה קטנה מאוד. אם במהלך הבישול נגמרים המים, מוסיפים עד קצת נוזלים עד לגובה העלים.
רועי סומך הוא שף מסעדת MEATEO