כנפי עוף בסגנון תאילנדי

אבי ביטון
בשלב ההרתחה אני מתבל את המים בתבלינים תאילנדים, מה שמעניק לכנפיים טעם עמוק יותר. את הנוזלים אני לא שופך, אלא משתמש בהם ליצירת הרוטב.
המצרכים (ל-2 מנות): 10 יחידות כנפיים של עוף, חצויות 2 כוכבי אניס 1/2 כוס סויה בהירה 3 עלי כפיר ליים (להשיג בחניות האסיתיות) 4 כפות שמן קנולה
למרינדה - 1/2 1 כף סוכר חום 3 שיני שום, כתושות 2 ס"מ ג'ינג'ר, חתוך לרצועות 1 כפית שטוחה צ'ילי חריף, גרוס 2 כוסות מים מלח
להגשה - צרור בצל ירוק, קצוץ חופן כרוב לבן, חתוך לרצועות
5 צפייה בגלריה
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. בסיר קטן ממלאים מים, כוכב אניס, 2 כפות סויה, ועלה כפיר ליים.
  2. מוסיפים את הכנפיים, מביאים לרתיחה ומכבים את הלהבה.
  3. כשהמים מתקררים קצת מוציאים את הכנפיים ומייבשים אותן היטב בעזרת נייר סופג.
  4. במחבת כבדה יוצקים את השמן, וצולים את הכנפיים בחום גבוה עד להשחמה.
  5. מערבבים את כל חומרי המרינדה, ומוסיפים 5 כפות מנוזלי הבישול.
  6. יוצקים את המרינדה על הכנפיים, ומבשלים על להבה גבוהה, עד שהרוטב מצטמצם ומסמיך.
  7. מוסיפים בצל ירוק, ומוציאים לצלחת הגשה שעליה מונח כרוב לבן.

כנפי בפאלו ווינגס

לאון אלקלעי
המצרכים: 1/2 1 ק"ג כנפיים מפורקות טבסקו - לפי הטעם 100 גר' שומן אווז או חמאה מלח ופלפל - לפי הטעם שמן לטיגון עמוק
5 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את החמאה עם טבסקו ומתבלים במלח ופלפל.
  2. מטגנים את הכנפיים בטיגון עמוק 6-8 דקות עד להשחמה ופריכות.
  3. בזמן שהכנפיים מיטגנות, מורחים רוטב על דפנות קערת נירוסטה, כזאת שמשמשת לערבוב או הכנת סלטים. כאשר הכנפיים מוכנות מסננים היטב משמן, מעבירים לקערת הנירוסטה, ומערבבים בתנועת הקפצה עד שהכנפיים מצופות היטב. מעבירים לצלחת הגשה.

כנפיים בתנור ברוטב פקין

שיטת בישול שמתאימה טובה לתנור או לגריל. הרוטב מספיק ליותר מאשר אנו צריכים אבל הוא נשמר היטב במקרר ומתאים לצלייה לכל חלקי העוף וגם לבשרים אחרים.
המצרכים:
1/2 1 ק"ג כנפיים, מופרדות לפרקים
לרוטב - 1 ק"ג סוכר חום 1 ליטר סויה קיקומן
להגשה - שמן סומסום בצל ירוק קצוץ
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הרוטב: יוצקים את הסוכר והסויה לסיר עם תחתית עבה. מחממים על להבה בינונית עד שהסוכר נמס. מגבירים להבה ומביאים לרתיחה תוך בחישה מידי פעם. מנמיכים להבה ומבשלים שתי דקות נוספות. מכבים את האש ומצננים. הרוטב יראה דליל תחילה, אבל הוא יסמיך עם ירידת הטמפרטורה.
  2. מסדרים רשת צלייה על תבנית אפייה של התנור, זאת על מנת שהכנפיים תהיינה חשופות לחום גם מהצד התחתון. התבנית מיועדת למניעת נזילה של רוטב על תחתית התנור. מסדרים את הכנפיים על רשת הצלייה של התנור ומברישים ברוטב הסויה.
  3. מכניסים לתנור שחומם מראש בתכנית טורבו עד לחום של 180 מעלות, כשהתבנית נמצאת בשליש העליון של התנור. צולים 8-10 דקות, עד שהכנפיים מתחילות להזהיב ותוך שמברישים פעמיים לפחות בזמן הצלייה.
  4. הגשה: מוציאים מהתנור ומעבירים לצלחת הגשה. זולפים מעט שמן סומסום, מפזרים בצל ירוק קצוץ ומגישים מייד.

כנפיים ברוטב חמוץ מתוק חריף

לאון אלקלעי
המצרכים ל-4 סועדים:
12 כנפיים מפורקות ל-24
לרוטב - 2 כפות שמן חמניות או קנולה שן שום קצוצה 3 ס"מ שורש ג'ינג'ר קצוץ פלפל שטה יבש טחון לפי הטעם 2 כפות דבש 2 כפות סוכר 4 כפות סויה קיקומן 3 כפות חומץ טבעי 5% 4 כפות סאקה או יין לבן יבש קורט מלח בצל ירוק קצוץ
5 צפייה בגלריה
כנפיים
כנפיים
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. במחבת שמים את השמן ומחממים על להבה גבוהה. כאשר השמן חם מאוד מוסיפים את הכנפיים ומטגנים תוך הקפצה כ-4 דקות עד שהכנפיים מזהיבות מכל הצדדים.
  2. מעבירים את הכנפיים לצלחת עם נייר סופג. שומרים את השמן.
  3. מוסיפים למחבת את השום, הצ'ילי והג'ינג'ר. מנמיכים להבה ומטגנים תוך בחישה עד שעולים הריחות. נזהרים שלא לשרוף את השום. מוסיפים את הסוכר, הדבש, הסויה, החומץ והסאקה. מביאים לרתיחה ומצמצמים עד שהנוזל נהיה סירופ סמיך. טועמים ומוסיפים מלח ליצירת איזון בין הטעמים.
  4. מחזירים את הכנפיים ומקפיצים עד שהן מצופות ברוטב מכל הצדדים. מעבירים לצלחת הגשה, בוזקים בצל ירוק ומגישים מייד לצד יין לבן או רוזה יבש.

כנפיים קריספיות

המצרכים: 1 ק"ג כנפיים, חצויות ל-2 חלקים 1/2 ליטר ריוויון 1 כפית פפריקה 1כפית סוכר חום 1/2 כפית מלח 1/2 כפית אורגנו יבש 1 כפית פלפל לבן 1 ליטר שמן לטיגון
לציפוי - 2 כוסות קמח 2 כפות קורנפלור 1 כף אבקת אפייה
אופן ההכנה:
  1. בקערה עמוקה שמים את הכנפים ואת התבלינים, ומערבבים היטב. מוסיפים את הריוויון, מערבבים היטב ומעבירים למקרר ל-1/2 שעה מינימום (מומלץ לשעתיים).
  2. בסיר קטן ועמוק ממלאים שמן לטיגון עמוק, ומחממים לטמפרטורה של 170 מעלות.
  3. בזמן שהשמן מתחמם, מערבבים את הקמח, הקרונפלור ואבקת האפייה.
  4. מצפים את הכנפיים בקמח, ומחזירים למרינדה. מצפים שוב, ומסננים את עודפי הקמח. כל פעם מטגנים כמות קטנה של כנפיים כדי לא לקרר את השמן.
  5. מסדרים את הכנפיים המטוגנות על רשת, ונותנים לעודפי השמן לטפטף.
  6. מומלץ להגיש לצד רוטב ברבקיו ובירה קרה.

כנפיים בטריאקי

אסתר דורון צרפתי
המצרכים: 1 ק"ג כנפיים נקיות (אפשר לחצות אותן, אם רוצים) 2 כפות שמן 1 כוס רוטב טריאקי 1 כפית פלפל שחור 1 כף פפריקה אדומה מתוקה 1 כף שטוחה מלח שומשום לעיטור (לא חייבים) 1/2 כוס מים רותחים
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות במצב טורבו. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
  2. מניחים את הכנפיים בתבנית, מוסיפים את יתר המרכיבים, למעט המים הרותחים ומערבבים עד לציפוי אחיד.
  3. יוצקים את המים הרותחים בשולי התבנית. אופים בתנור כחצי שעה, עד להשחמה. מוציאים, הופכים לצד שני ואופים כעשר דקות, עד שהכנפיים שחומות גם מהצד השני.

כנפיים חריפות

ערן אבני
המצרכים: 1 ק"ג כנפיים, חצויות ל-2 חלקים
לרוטב - 90 גר' דבש 75 גר' מחית צ'יפוטלה (צ'יפוטלה אנדובו טחון) 100 גר' חמאה (מי ששומר כשרות יכול להשתמש במקום בשמן קוקוס) 1 כף צ'ילי גרוס 1 כפית פלפל לבן 1 ליטר שמן לטיגון
לציפוי - 1 כוס קורנפלור 1 כוס קמח תפוחי אדמה
לספייסי מיונז - 5 כפות מיונז 3 כפות רוטב צ'ילי חריף
לקישוט - בצל ירוק קצוץ צ'ילי אדום, פרוס דק כמה עלי כוסברה
5 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שמים את הכנפיים בסיר, וממלאים במים קרים עד לכיסוי. מבשלים עד לרתיחה, וממשיכים לבשל במשך 10 דקות נוספות. מסננים את המים ומקררים לטמפרטורת החדר.
  2. מכינים את הרוטב - בסיר קטן שמים את הדבש, מחית צ'יפוטלה, פלפל לבן וצ'ילי גרוס ומבשלים עד לביעבוע קל. מוסיפים בהדרגה את החמאה עד לקבלת מרקם חלק (במקרה ולא קיבלתם מרקם חלק, אפשר לתקן בעזרת קצת מים קרים).
  3. בסיר קטן ועמוק ממלאים שמן לטיגון עמוק, ומחממים לטמפרטורה של 170 מעלות. בזמן שהשמן מתחמם, מערבבים את הקורנפלור ואת קמח תפוחי האדמה, מכניסים את הכנפיים לתערובת ומסננים את עודפי הקמח. בכל פעם מטגנים כמות קטנה של כנפיים כדי לא לקרר את השמן.
  4. מכינים את הספייסי מיונז - מערבבים את המרכיבים עד לקבלת תערובת אחידה.
  5. הגשה - מעבירים את הכנפיים המטוגנות לקערה גדולה, יוצקים את הרוטב, כך שיצפה את כל הכנפיים. מגישים לצד ספייסי מיונז.

כנפיים ברוטב דבש ותבלינים

המצרכים (6-4 מנות): 12 כנפי עוף טריות או קפואות ומופשרות (כ-1/2 1 ק"ג) פלפל צ'ילי אדום טרי, חצוי לאורכו ופרוס דק 1 כפית פפריקה מתוקה או 1 כפית (או פחות, אם לא אוהבים חריף) אבקת צ'ילי 1 כפית אבקת ג'ינג'ר קליפה מגוררת מלימון שלם או מליים 4 כפות שמן קנולה 2-1 כפות עלי פטרוזיליה קצוצים 2 כפות רוטב סויה 4-3 כפות דבש נוזלי
אופן ההכנה:
  1. ממלאים סיר בינוני במים ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הכנפיים ומבשלים דקה-שתיים בכמה סבבים. מניחים את הכנפיים המבושלות על מגבות נייר ומייבשים אותן היטב. מסירים מהן את הקצה ומרחיקים שאריות נוצות, אם יש (אבל משאירים את העור).
  2. מערבבים בקערה את פרוסות הפלפל, הפפריקה, הג'ינג'ר וקליפת הלימון. טובלים את הכנפיים בתערובת התבלינים, כך שהן יכוסו בה היטב מכל הצדדים. מכסים ומניחים במקרר לשעה-שעתיים לפחות.
  3. מחממים היטב על אש גבוהה ווק גדול וכבד או סיר כבד. מוסיפים לווק 2 כפות שמן ומחממים כמה שניות. מוסיפים 6 כנפי עוף ומטגנים אותן תוך בחישה תכופה במשך 14-10 דקות, עד שהן מזהיבות היטב. מוציאים את הכנפיים מהווק ומניחים על מגבות נייר.
  4. מוסיפים לווק את 2 כפות השמן הנותרות ומטגנים באותו אופן את יתרת הכנפיים. מוציאים את הכנפיים מהווק ומניחים על מגבות נייר.
  5. מוסיפים לווק את הפטרוזיליה הקצוצה ומטגנים כדקה, תוך ערבוב.
  6. מחזירים את כל הכנפיים לווק ומטגנים כדקה, תוך ערבוב.
  7. מוסיפים לווק את רוטב הסויה ואת הדבש ומערבבים. מבשלים עוד דקה-שתיים, תוך ערבוב.
  8. מגישים חם, עם הרוטב שנשאר בווק. אפשר לקשט בעלי פטרוזיליה ובפרוסות לימון.

כנפיים בשמן זית זעתר לימון ומרווה

אבי ביטון
המצרכים (ל-2 מנות): 10 יח' כנפי עוף, חצויות 3 כפות שמן זית
לרוטב - 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית גדושה סוכר חום מיץ מחצי לימון 7 פרוסות דקות של לימון 1 כפית אבקת זעתר 3 כפות שמן זית 10 עלי מרווה מלח
5 צפייה בגלריה
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. ממלאים מים בסיר קטן, מוסיפים את הכנפיים ומביאים לרתיחה. מכבים ונותנים לכנפיים להצטנן בתוך המים. מוציאים ומייבשים היטב.
  2. צולים את הכנפיים על מחבת עם 3 כפות שמן זית עד להשחמה, ומעבירים לקערה עם כל שאר המרכיבים. מערבבים היטב.
  3. מחזירים את הכנפיים למחבת, ומטגנים ארבע דקות נוספות מכל צד.

כנפיים בחרדל ודבש

המצרכים: 1 ק"ג כנפיים, מנוקות וחצויות ל-2 4 כפות חרדל חריף 6 כפות דבש 1/4 כוס סויה 6 שיני שום כתושות 1/2 כוס יין לבן יבש מלח פלפל בצל ירוק קצוץ לעיטור
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את החרדל, הדבש, הסויה, השום, היין, המלח והפלפל. משפשפים את כנפי העוף בתערובת, ומשהים במקרר למשך 6 שעות.
  2. אופים בחום גבוה (190 מעלות) כ- 40- 35 דקות. מניחים בקערת הגשה ומפזרים מעל את הבצל הירוק הקצוץ.