מרק בטטה

המצרכים:
2 בצלים 2 כרישות (רק החלק הלבן) 1 גזר 1 ק"ג בטטות 2 כפות חמאה 2 שיני שום כתושות מלח מעט אגוז מוסקט מגורר מעט אבקת קארי 1 ליטר ציר מרק ירקות (אפשר גם מים) 1 מיכל שמנת מתוקה
5 צפייה בגלריה
מרק בטטה
מרק בטטה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את הירקות, קולפים וחותכים לקוביות.
  2. ממיסים את החמאה בסיר, מוסיפים את הירקות, השום, המלח והתבלינים מערבבים ומניחים לירקות "להזיע" כ- 7 דקות, עד שהם מתרככים מעט ומפיצים ריח.
  3. מוסיפים את המרק הצח, מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ- 10 דקות.
  4. מוסיפים את השמנת ומרסקים את המרק בבלנדר יד. מתקנים תיבול ומגישים חם.

לביבות בטטה

אורנה ואלה
המצרכים: 1.25 ק"ג בטטות (ברוטו, לפני הקילוף) 1 כף רוטב סויה 1/2 כפית מלח 1 כפית סוכר - לא חובה, תלוי במתיקות הבטטות 1 כוס קמח פלפל שחור שמן או חמאה לטיגון
להגשה - 1 מיכל יוגורט חופן עירית קצוצה דק
אופן ההכנה:
  1. קולפים את הבטטות וחותכים לרבעים. מאדים אותן בסיר מכוסה עם מעט מאוד מים כ- 40 דקות עד שהן רכות מאוד. מניחים את הבטטות במסננת במשך שעתיים לפחות, כדי שיתקררו ויגירו מקסימום נוזלים. מקררים את הבטטות במקרר כשעה נוספת. בחורף אפשר לא לקרר אותן במקרר.
  2. מועכים את הבטטות עם ממחה, מוסיפים את הסויה, המלח, ואם הבטטות לא ממש מתוקות, גם את הסוכר, מערבבים היטב ומוסיפים את הקמח, מערבבים רק עד שהתערובת אחידה.
  3. מחממים שמן או חמאה במחבת טפלון על להבה בינונית-נמוכה. בעזרת כף נוטלים מהתערובת ומורידים למחבת. התערובת מאוד דביקה ולא ממש נוחה לעבודה, אפשר בהחלט לעבוד עם ידיים רטובות.
  4. משטחים מעט את הלביבות על המחבת. הלביבות לא צריכות לצאת ממש עגולות. מטגנים כ- 10 דקות, עד שהן משחימות. מגישים לצד מטבל יוגורט-עירית.

לחם בטטה

ליאור אדרי
המצרכים (לשתי תבניות אינגליש קייק, או תבנית עגולה בקוטר 26 ס"מ):
3/4 2 כוסות קמח 2 כפיות אבקת אפייה 1/2 כפית מלח 1 כפית קינמון 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון 1/3 כוס שמנת מתוקה 450 גרם בטטות מבושלות, קלופות ומעוכות 1/2 כוס סוכר חום 2 כפות סוכר רגיל 120 גרם חמאה מומסת אך לא חמה 3 ביצים 1/2 כוס צימוקים שחורים ללא גרעינים
5 צפייה בגלריה
לחם בטטה
לחם בטטה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את הקמח, אבקת האפייה, המלח הקינמון ואגוז המוסקט.
  2. מקציפים במיקסר את מחית הבטטות, השמנת והסוכר החום והלבן במשך 3 דקות. מוסיפים את החמאה המומסת וממשיכים להקציף. מוסיפים את הביצים בהדרגה, בהפרשי זמן של חצי דקה בין אחת לשנייה. ממשיכים להקציף רק עד לקבלת תערובת אחידה.
  3. מוסיפים את הצימוקים ותערובת הקמח בהדרגה. מקפלים בעזרת כף עץ עד לקבלת תערובת אחידה.
  4. מעבירים לתבנית ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות צלזיוס במשך 60-70 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז הלחם יוצא יבש.

פשטידת בטטה

המצרכים:
500 גרם פרוסות בטטה 3 בצל, פרוס ומטוגן עד להזהבה 50 גרם חמאה 2 כפות קמח 2 כוסות חלב 1 גליל גבינת עזים קורט אגוז מוסקט חופן טימין טרי קצוץ (אם אין אז אפשר גם עירית) 1 ביצה טרופה מלח ופלפל שחור חופן מיקס גבינות קשות (צהובה, פרמזן, קשקבל, צ'דר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות צלזיוס.
  2. מטגנים את פרוסות הבטטה עד שהן מזהיבות.
  3. מחממים את החמאה בסיר קטן, מוסיפים את הקמח ומערבבים היטב. מוסיפים את החלב תוך כדי עירבוב.
  4. מתבלים במלח, פלפל ואגוז מוסקט. מבשלים על להבה נמוכה כ-20 דקות.
  5. מוסיפים את הגבינה ומערבבים עד שהתערובת חלקה. מסירים מהלהבה ומצננים.
  6. מוסיפים את הביצה הטרופה והטימין ומערבבים.
  7. מסדרים את פרוסות הבטטה בתבנית ומסדרים מעל ובין הפרוסות את הבצל. יוצקים מעל את הרוטב. מפזרים מעל את תערובת הגבינות הקשות ואופים בתנור 40-35 דקות.

קיש בטטה

המצרכים:
לבצק - 80 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות 1 כוס קמח 1 ביצה 1/2 כפית מלח
למלית - 2 בצלים סגולים (או 1 ממש גדול) פרוסים 2-3 בטטות מאורכות, קלופות ומבושלות 1 כף רוזמרין קצוץ דק-דק 2 ביצים 1/2 מכל שמנת מתוקה מלח ופלפל שחור
5 צפייה בגלריה
פאי בטטה
פאי בטטה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מכניסים למעבד מזון חמאה, קמח ומלח ומעבדים כמה שניות עד שמתקבלת תערובת פירורית. מוסיפים את הביצה ומעבדים עד שמתגבש כדור בצק. אם צריך מוסיפים כף או שתיים של מים קרים. אוספים את הבצק, עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לשעה.
  2. מחממים תנור ל-180 מעלות צלזיוס.
  3. במחבת מחממים מעט שמן ומטגנים את טבעות הבצל כ-5 דקות, עד שמתרככות.
  4. פורסים את הבטטות לפרוסות בעובי של חצי ס"מ. טורפים ביחד ביצים, שמנת, רוזמרין, מלח ופלפל.
  5. מרכיבים את הקיש: מרדדים את הבצק לעלה דק ומניחים על תבנית קיש (24 ס"מ). על קרקעית הקיש מפזרים בצל מטוגן ומעליו מסדרים יפה את עיגולי הבטטה. על הכל יוצקים את בלילת הביצים.
  6. אופים כחצי שעה עד שהקיש משחים.

פנקייק בטטה

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-6 פנקייקים גדולים בקוטר 12 ס"מ או 12-15 פנקייקים קטנים):
יבשים -
1 כוס קמח 2 כפות סוכר 1 כפית אבקת אפייה 3/4 כפית אבקת קינמון קורט אגוז מוסקט טחון קורט יפה של מלח
רטובים - 1 כוס בטטה מבושלת ומעוכה לפירה (1 בטטה בינונית) 1 מיכל יוגורט (150 גר') 1/2 כוס חלב 1 ביצה 1 כף שמן 1 כפית תמצית וניל חמאה לטיגון
לפקאנים המסוכרים - 1/2 כוס אגוזי פקאן, קצוצים גס מאוד 10 גר' חמאה 1 כף סוכר
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הפקאנים המסוכרים - מחממים מחבת על חום בינוני-נמוך. מוסיפים למחבת המרכיבים – אגוזי פקאן, חמאה וסוכר, ומבשלים תוך כדי ערבוב במשך 5 דקות. מעבירים את הפקאנים המסוכרים לצלחת עם נייר אפייה עליה ונותנים לאגוזים להצטנן למשך מספר דקות. שימו לב לא לטעום את הפקאנים ישר שהם מסיימים את הבישול כי הסוכר המקורמל רותח בשלב זה.
  2. בקערת ערבוב מניחים את כל המרכיבים היבשים ומערבבים. בקערה נוספת מניחים את כל המרכיבים הרטובים ומערבבים לתערובת אחידה. מעבירים את תערובת המרכיבים הרטובים לתערובת המרכיבים היבשים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. התערובת המתקבלת סמיכה יותר מתערובת פנקייק רגילה.
  3. מחממים מחבת על חום בינוני נמוך. מניחים במחבת מעט חמאה לצורך טיגון הפנקייקים, ויוצקים למחבת פנקייקים בגודל המועדף. זמן הבישול המדויק תלוי בעובי של הפנקייק שתבחרו לעשות. מטגנים את הפנקייק על חום בינוני-נמוך, הופכים את הפנקייק לצד שני כאשר רואים שמתחילות להיווצר בועות על גבי הפנקייק. משלימים את הטיגון מהצד השני ומורידים מהאש. ממשיכים כך גם ליתר התערובת.
  4. מגישים עם סירופ מייפל ואגוזי פקאן מסוכרים מעל.

עוגת בטטה

המצרכים:
1.5 ק"ג בטטה קלופה וחתוכה לקוביות 150 גרם חמאה 1/2 כוס סוכר 4 ביצים 100 גרם קמח 1 תרמיל וניל (או שתי טיפות של תמצית וניל) חופן צימוקים 2 כפות רום
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את תפוחי האדמה עד לריכוך. מסננים ומרסקים ידנית (לא במיקסר). מוסיפים חמאה, ביצים וסוכר,מערבבים ומוסיפים את הקמח. חותכים לחצי את תרמיל הווניל, שופכים את גרעיני התרמיל לתערובת, קוצצים דק את התרמיל עצמו ומוסיפים לבצק, יחד עם הרום והצימוקים.
  2. משמנים תבנית עגולה בחמאה ומפזרים מעט קמח, שופכים לתוכה את בצק העוגה ועם מברשת מורחים מעט חלבון ביצה. בעזרת מזלג מציירים קווים על הבצק .
  3. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 200 מעלות כשעה. בודקים בעזרת קיסם במרכז העוגה. כשהוא יוצא יבש - העוגה מוכנה.