הוא מתאים לשקשוקה, מושלם לפסטה ויכול להיות גם בסיס נהדר לבישול עוף או דגים: כך תכינו רוטב עגבניות שתוכלו להשתמש בו למגוון שימושים במטבח, שיוכלו להקפיץ לכם את הטעמים של האוכל וגם לקצר לכם את זמן ההכנה.

רוטב עגבניות קלאסי

המצרכים: 1 בצל קטן, קצוץ 2-3 שיני שום 400 גר' עגבניות קלופות או קופסת עגבניות מרוסקות בזיליקום טרי - לפי הטעם 1/8 כוס שמן זית 2-3 כפות יין אדום (לא חובה)
3 צפייה בגלריה
רוטב מרינרה מעגבניות
רוטב מרינרה מעגבניות
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר ומטגנים בצל עד להזהבה. מוסיפים שיני שום ומטגנים גם אותן עד להזהבה. מוסיפים את הבזיליקום, היין ואת העגבניות המרוסקות (או עגבניות טריות) ומבשלים על להבה בינונית תוך ערבוב מתמיד עד לרתיחה.
  2. מנמיכים את הלהבה למינימום ומבשלים כ-3 שעות או עד שמתקבל רוטב סמיך במרקם הרצוי.

רוטב מהיר ורב שימושי מעגבניות צלויות

מיכל וקסמן
המצרכים: 1 ק"ג עגבניות שרי בשלות, אדומות ומתוקות (או יותר אם יש לכם תבנית מספיק גדולה) 1/4 כוס שמן זית משובח מלח ים בנדיבות
אופן ההכנה:
  1. מסדרים את העגבניות בתבנית בשכבה אחת צפופה ככל האפשר.
  2. יוצקים שמן זית על העגבניות כולן ומפזרים מלח.
  3. צולים במרכז תנור, שחומם מראש לחום מקסימלי, במשך 15 דקות או עד שהעגבניות מבעבעות, מגירות נוזלים וחלק מהקליפות מתחילות להיחרך.
  4. משאירים את העגבניות מחוץ לתנור במשך כמה דקות על מנת שיירגעו ויתייצבו ומיציהן יסמיכו.
  5. מעבירים את העגבניות הצלויות על מיציהן למעבד מזון וטוחנים ברציפות במשך 2 דקות או עד שנוצר רוטב סמיך, חלק וקטיפתי באדום בוהק.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)

קוּלי עגבניות

מיכאל כ"ץ
המילה הצרפתית קוּלי היא כה שם נרדף גם לרטבים שעברו בישול קצר. קולי הוא תמיד רוטב טרי ורענן, ולהכנתו משתמשים בדרך כלל גם בעגבניות משומרות וגם בעגבניות טריות, כדי להשיג איזון טוב בין הצבע לטעם.
המצרכים (כ-8 מנות): 3 בצלי שאלוט פרוסים או 1/2 בצל רגיל פרוס 6-4 שיני שום פרוסות כ-1/4 כוס שמן זית 1 קופסה (800 גר') עגבניות מרוסקות, כולל הנוזלים 4 עגבניות בשלות (כ-300 גר'), קצוצות גס 1/2 כפית שטוחה מלח 1 כפית סוכר
לבוקה גרני - 3-2 גבעולי פטרוזיליה, 3-2 גבעולי בזיליקום, עלה דפנה ו-3-2 ענפי טימין צרורים יחדיו בחוט
אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמן בסיר על אש בינונית-נמוכה. מוסיפים את הבצל והשום ומטגנים עד לגוון שקוף (חשוב להקפיד שהשום לא יישרף, כי אז הטעם שלו יהפוך למר).
  2. מוסיפים את שאר המרכיבים ומביאים לרתיחה על להבה גבוהה. מנמיכים את האש לבינונית ומבשלים 25-20 דקות, עד לקבלת מרקם סמיך. מדי פעם בוחשים.
  3. בודקים את התיבול, ואם צריך מוסיפים מלח, סוכר או חומץ.
  4. מוציאים מהרוטב את הבוקה גרני ומרסקים למרקם חלק עם בלנדר שולחני או ידני.
גיוונים וטיפים:
  • אפשר להוסיף לרוטב המוכן תוספות כמו זיתים שחורים קצוצים, צלפים, אנשובי או בזיליקום טרי. בסוף הבישול, אפשר גם להוסיף לרוטב החם חמאה או שמן זית, ולערבב קלות עם מטרפה.
  • הרוטב מתאים גם להכנת עוף ודגים.

פסטה עם כדורי בשר ברוטב עגבניות

שאול בן אדרת
המצרכים: 1 חבילה פסטה שאוהבים
לכדורי בשר - 750 גר' בשר טחון 1 כף אורגנו יבש 1/2 בצל לבן, קצוץ 1 ביצה 1/2 כוס פירורי לחם (או שתי פרוסות לחם רטוב וסחוט, ללא הקרום) 2 כפיות מיונז מלח ופלפל
לרוטב עגבניות - 1 שורש סלרי, קלוף ומגורר בפומפייה 6 שיני שום, קצוצות 1/2 בצל לבן, קצוץ 1 כף אורגנו יבש 1 כף רסק עגבניות 1 ליטר מיץ עגבניות (מבקבוק או מקופסת שימורים) 1 כוס עגבניות מרוסקות (מקופסת שימורים) 1 כף סוכר 4 כפות שמן זית
להגשה - בזיליקום, זעתר או אורגנו
3 צפייה בגלריה
שאול בן אדרת
שאול בן אדרת
(צילום: הדר יואביאן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את כדורי הבשר - מכניסים את כל המצרכים לקערה. לערבב היטב בעזרת הידיים, וליצור כדורים קטנים בגודל כדור פינג פונג.
  2. מכינים את הרוטב - בסיר עמוק וגדול מחממים שמן זית. מאדים ומטגנים את הבצל והשום כשלוש דקות.
  3. מוסיפים את הסלרי ואת כל שאר מרכיבי הרוטב, ומערבים. מבשלים במשך חמש דקות עד שהרוטב רותח ומסמיך מעט.
  4. מוסיפים לרוטב את כדורי הבשר, ומבשלים כשבע דקות על להבה בינונית.
  5. מבשלים את הפסטה לפי הוראות ההכנה על גבי האריזה. מסננים את הפסטה ומוסיפים לסיר עם כדורי הבשר. מבשלים ביחד שתי דקות נוספות.
  6. מקשטים בעלי בזיליקום או זעתר או אורגנו, ומגישים.