הגיע תורכם לארח בחג ובתוך כל הארגונים והתכנונים אתם צריכים גם להכין מנות מיוחדות לטבעונים? אתם לא לבד: כמעט בכל בית בישראל יש אורח טבעוני, אז לפני שאתם נכנסים ללחץ, הנה כמה טיפים והמלצות.
בהנחה שיש לכם שולחן מעורב (טבעונים ואוכלי כל) מומלץ שיהיו על השולחן כבר בהתחלה כמה פתיחים טבעוניים שיכולים להתאים לכולם. חשוב לשים לב שאם יש דבש ברוטב של הסלט, הוא מיד הופך להיות לא טבעוני, אז כדאי את הרטבים לשים בצד. אותו סיפור גם עם ביצים.
"היום אפשר להכין ארוחה שלמה מטופו, החל מהמנה הראשונה ועד לקינוח", אומר אילן ספריאל מבעלי משק ויילר, אחת מיצרניות הטופו בישראל, "פעם טופו נחשב לחומר גלם מורכב, חסר טעם וצורה, והרבה בשלנים נמנעו מלהשתמש בו, אבל היום יש מנעד שלם של טעמים לטופו, מה שהופך אותו לפתרון מצוין לאורחים הטבעונים בשולחן החג".

מנה ראשונה: חציל קלוי במילוי טופו ועגבניות

אורית חן, בעלת בלוג "בישול בריא זה אפשרי"
המצרכים: 1 חציל 1 חבילת טופו רך או טופו משי 1/3 כוס כוסברה, קצוצה 2-3 כפיות אריסה (או רוטב עגבניות חריף) מעט מלח ים אטלנטי 3 כפות גרעיני תירס טרי, משומר או קפוא
4 צפייה בגלריה
ראש השנה טבעוני
ראש השנה טבעוני
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. קולים את החציל על להבה פתוחה, מחוררים את החציל מעט ומניחים במסננת על מנת שיצטנן ויגיר נוזלים.
  2. חותכים את הטופו לקוביות קטנות ומקפיצים במחבת יבשה עם אריסה, תירס, כוסברה ומעט מלח.
  3. חוצים את החציל, מניחים עליו את תערובת הטופו ומגישים.

מנה עיקרית: חריימה טבעוני עם טופו חומוס ברוטב אדום

אולגה טוכשר, בעלת בלוג "המרכיב הסודי"
המצרכים: 2 חבילות או 600 גר' טופו חומוס בטעם טבעי מסונן ומיובש 1 צרור כוסברה 6 שיני שום 2 כפות שמן זית 1/2 כפית מלח דק 1/4 כפית כמון טחון 1/4 כפית פלפל שחור טחון 1/2 פלפל צ'ילי ירוק בינוני (לא חובה) 1 כף קמח לבן
לרוטב - 3 כפות שמן זית 5 שיני שום קצוצות 4 פלפלים יבשים חריפים בינוניים לפי הטעם 4 עגבניות חתוכות לקוביות בינוניות בשלות, קלופות 1 כוס מים רותחים 1 קופסה רסק עגבניות 1 כפית מלח דק או לפי הטעם 1/2 כפית פלפל שחור טחון או לפי הטעם 1 כף גדושה פפריקה מתוקה 1 צרור כוסברה עלים קצוצים
4 צפייה בגלריה
ראש השנה טבעוני
ראש השנה טבעוני
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומשמנים אותה.
  2. מכינים את הקציצות: מגרדים את הטופו חומוס בפומפייה דקה. שמים בקערת מעבד מזון את הכוסברה, השום, שמן הזית, התבלינים והפלפל החריף וטוחנים למשחה אחידה. מערבבים את הטופו עם המשחה עד שמתקבלת תערובת דביקה. במידת הצורך מוסיפים כף קמח.
  3. קורצים מהתערובת קציצות בינוניות פחוסות ומסדרים על גבי התבנית. משמנים מלמעלה ואופים 15-20 דקות, עד שהקציצות מתחילות להזהיב.
  4. מכינים את הרוטב: מחממים את השמן במחבת. מוסיפים את השום ושני סוגי הפלפלים ומטגנים תוך ערבוב עד שהשום מתחיל להזהיב. מוסיפים את העגבניות, המים, הרסק והתבלינים, מערבבים היטב ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים 3-4 דקות.
  5. מוסיפים את הקציצות לרוטב, מפזרים מעל את הכוסברה ומגישים.

קינוח: טירמיסו טבעוני

שולמית אהרון - קונדיטורית פרטית
המצרכים (ל-4 מנות אישיות): 250 גר' ביסקוויטים טבעוניים 1-2 שוטים של אספרסו + 1 כוס מים חמים (או 1-2 כפות קפה נמס + 1 כוס מים חמים)
לקרם - 1 חבילה טופו משי (350 גר') 2/3 כוס שמן קוקוס (במצב נוזלי) 1/2 כוס סירופ מייפל או אגבה 1/2 1 כפיות תמצית וניל
לקישוט - 1 כף אבקת קקאו
4 צפייה בגלריה
ראש השנה טבעוני
ראש השנה טבעוני
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את הביסקוויטים בקערה ושוברים אותם בעזרת הידיים לחתיכות גסות. שופכים מעל את הקפה, מערבבים עם כף ומניחים בצד.
  2. להכנת הקרם: מניחים את כל מרכיבי המילוי בבלנדר ומערבבים עד לקבלת משחה חלקה.
  3. מעבירים כמה כפות קרם לכוסות הגשה, מניחים מעל הקרם כף גדושה של הביסקוויטים עם האספרסו, מעל מוסיפים עוד שכבת קרם וחוזר חלילה. יש להקפיד שהשכבה העליונה תהיה קרם. מכניסים למקרר להתייצבות לחצי שעה.
  4. הגשה: מפזרים אבקת קקאו מעל כל כוס טירמיסו.
המתכונים באדיבות Vegan friendly