פירוש המילה "שניצל" בגרמנית הוא "חתיכה קטנה", כאשר לרוב היא מתייחסת לקציצה או נתח בשר. שם, בדרום גרמניה ובאוסטריה, נהוג להגיש אותו מבשר בקר (או בשר לבן) ובארץ הפך שניצל עוף לאורח קבוע על שולחן היום יום.
5 צפייה בגלריה
שניצל פרגיות
שניצל פרגיות
(צילום: ירון ברנר)
אז מה חשוב לדעת? קודם כל, חזה עוף - דק או עבה? תחליטו אתם, העיקר שבשיטוח, תשמרו על עובי שווה לאורך הנתח. חתכו את השניצל לעובי דק או שתבקשו מהקצב, בסופר או בקצבייה, לשטח את נתחי החזה עבורכם. ולבסוף - מרינדה מוסיפה המון. משרים את חזה העוף במשרה למשך של לפחות שעה. כל מרינדה תתאים, כל עוד היא לא עוצמתית מדי: עלי בזיליקום, מיץ לימון ושום כתוש לשניצל לימוני וצ'ילי מתוק וטיפה סויה לשניצל מתוק וטיפה פיקנטי. הכנו לכם כמה מתכונים ואת כל מה שתצטרכו לדעת כדי להכין בפעם הראשונה שניצל לבד באופן מושלם.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:

שניצל עוף מושלם

נופר זוהר
המצרכים:
500 גר' פילה של חזה עוף אורגני, נקי מהסחוס הלבן בקצה 1 כף גדושה חרדל דיז'ון חלק 3 ביצים, טרופות 1 כף חומץ רגיל לתערובת התבלינים למשרה השניצל וגם לציפוי (תכינו כמות כפולה): 1/2 כפית מלח דק 1/2 כפית פלפל שחור גרוס 1/2 כפית זרעי כוסברה שבורים 1/2 כפית זרעי קימל שבור 1/2 כפית שום גבישי שבור 2 ענפי טימין טריים מופרדים לעלים
לציפוי - 1 ק"ג פירורי לחם מוזהבים 1/4 כוס שומשום תערובת תבלינים של השניצל חובה
5 צפייה בגלריה
שניצל, נופר זוהר
שניצל, נופר זוהר
(צילום: יובל חן)
אופן ההכנה:
  1. מנקים את החזה עוף מהסחוס הלבן בפינה באמצעות סכין. חותכים כל שארית מיותרת ושמים בקערה.
  2. מוסיפים לעוף את הביצים הטרופות ואת החומץ.
  3. כותשים במכתש ועלי את תערובת התבלינים ועלי התימין הטרי, ומוסיפים אל העוף. מומלץ לשים למשרה למשך 24 שעות (אם אין זמן גם שעתיים יספיקו). החומץ נועד לרכך את העוף והוא יצא עסיסי ונימוח.
  4. מצפים את השניצל - מערבבים את כל המצרכים בקערה. מעבירים את הפירורים לכלי שטוח. ביד נקייה שמים את רצועות העוף בכלי השטוח, ומכסים אותו היטב בפירורים. כאן אתם למעשה קוברים את העוף בפירורים באמצעות היד היבשה (ומשתדלים לשמור עליה יבשה), ובאמצעות היד הרטובה מניחים את העוף בפירורים. חוזרים על הפעולה עד שהכל מצופה.
  5. משטחים את השניצל - מניחים את השניצל המצופה על ערימת הפירורים, ומכסים אותו בהרבה פירורים, כך שכל הפירורים עוטפים את חזה העוף מלמעלה ומלמטה. מועכים עם כרית כף היד את השניצל בצורה שווה לכל האורך, עד שמדקקים אותו לעובי הרצוי. הפעולה הזאת גם משטחת את השניצל וגם מחדירה את הפירורים פנימה, מה שתורם לקריספיות (אני לא אוהבת לדפוק את השניצל בפטיש כי החזה עוף האורגני רך מאוד ונמעך בקלות) ממשיכים ככה עם כל השניצלים.
  6. מטגנים - לוקחים סיר רחב ושטוח ושמים נייר אפיה בתחתית שלו. מוזגים הרבה שמן קנולה מעל הנייר, ומחממים אותו לטמפרטורה של 160-170 מעלות. מכינים בצד רשת תנור שעליה תניחו את השניצלים המוכנים (ולא על נייר סופג). בודקים שהשמן חם - אך לא חם מדי, ומתחילים לטגן על להבה בינונית - כל צד כחצי דקה. אל תעמיסו הרבה שניצלים על הסיר, אלא טגנו כמות קטנה בכל פעם.
  7. מוציאים את השניצלים מהסיר בעזרת מלקחיים, מנערים היטב מעודפי השמן ומניחים אותם על רשת הברזל. בוזקים מעט מלח דק, ואחרי דקה השניצל יהיה פריך וללא שמן מיותר.

שניצל דג

המצרכים:
500 גר' פילה של דג 4 כפות קמח לבן לקימוח 2 ביצים 1 כוס פירורי לחם 2 כפות מיץ לימון 1 כף שמן זית 2 כפות שמנת חמוצה שמן לטיגון עמוק
5 צפייה בגלריה
שניצל דג
שניצל דג
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. ממליחים ומפלפלים היטב את הדגים משני הצדדים. מורחים אותם בתערובת של מיץ לימון ושמן הזית. משרים את הדגים לפחות שעה במקרר בתוך קערה.
  2. מעבירים את הדגים לנייר סופג וסופגים את שאריות הנוזלים. מחממים בינתיים שמן לטיגון עמוק.
  3. את הביצים טורפים עם השמנת החמוצה בכלי גדול יחסית. את פירורי הלחם שמים בתבנית שטוחה.
  4. טובלים את השניצל המתובל בקמח ודואגים שיהיה מצופה היטב כולו.
  5. מנערים היטב את השניצל משאריות הקמח ומעבירים לתערובת הביצים.
  6. מהביצה מעבירים את השניצל לתערובת פירורי הלחם. מהדקים היטב עד שלא נשארת נקודה אחת לחה. מטגנים את השניצלים מיד בשמן עמוק עד להזהבה. מעבירים לנייר סופג.
  7. נותנים לשניצלים לנוח במשך דקה שתיים ומגישים מיד.

שניצל וינאי

גיל חובב
המצרכים:
500 גר' נתחי עגל (חלק אחורי) פרוסים דק מלח דק 4 כפות קמח לבן 1 כוס פירורי לחם עדינים 2-3 ביצים שמן חמניות 1/2 לימון
אופן ההכנה:
  1. ממליחים בעדינות את הבשר. פורשים יריעת ניילון נצמד על קרש חיתוך. מניחים מעל נתח בשר, מניחים עליו עוד יריעת ניילון (אפשר לצקת כמה טיפות שמן לפני שכבת הניילון השנייה, כדי למנוע הידבקות) ובעזרת פטיש שניצלים מדקקים בעדינות את הבשר לעובי של 2-3 מילימטר. חוזרים על הפעולה עם יתר הנתחים.
  2. טורפים בעדינות רבה את הביצים בקערה, רק עד שמתקבלת תערובת בצבע אחיד.
  3. טובלים כל נתח בקמח ומנערים.
  4. טובלים בביצים, מרימים ומחכים שעודף הביצים ייזל שוב לקערה.
  5. טובלים בפירורי הלחם. לא להדק, הציפוי צריך להיות אוורירי.
  6. מטגנים בשמן חם ועמוק 2-3 דקות מכל צד. כל העת מסחררים את המחבת בעדינות.
  7. כשהשניצלים זהובים (לא שחומים!) מוציאים מהמחבת ומגישים מיד עם חצי לימון.
*חשוב: שניצל מכינים על הדקה. שניצלים מטוגנים שנשארו אפשר לשמור במקרר והם טעימים מאוד, "אבל זה כבר לא שניצל", יסבירו לך האוסטרים, "זה סתם מילוי לכריכים".

שניצל מצופה קורנפלקס

אורן וייס
המצרכים:
כ-1 כוס פתיתי קורנפלקס רגיל או ביסלי 4 נתחי חזה עוף 1-2 ביצים טרופות קטשופ או חרדל דיז'ון תבלינים לפי הטעם שמן לטיגון
אופן ההכנה:
  1. מרסקים בקערה את הקורנפלקס בעזרת הידיים (אם משתמשים בביסלי עדיף לשים את החטיפים בשקית ולחבוט עליה בעזרת פטיש שניצלים).
  2. טורפים את הביצים בקערה בינונית וממליחים מעט.
  3. ממליחים מעט את נתחי העוף משני הצדדים, ומורחים עליהם קטשופ או חרדל משני הצדדים.
  4. טובלים את הנתח בבלילת הביצים הטרופות ומעבירים במהירות לקערת הקורנלפקס (או הביסלי) ומצפים היטב באופן אחיד מכל הצדדים.
  5. מחממים במחבת שמן בגובה ס"מ וחצי עד שניים. בודקים שהשמן חם מספיק לטיגון על ידי השלכת פתית קורנפלקס למחבת. אם השמן מבעבע סביבו בעדינות - זה הזמן להכניס אליו את השניצלים (בזהירות!).
  6. מטגנים את השניצל עד שהוא מקבל צבע זהוב בצדו התחתון. הופכים בזהירות ומטגנים את הצד השני. מעבירים מהמחבת לנייר סופג ואוכלים מיד.

אצבעות שניצל טופו אפוי

דניאלה נויפלד
המצרכים: 300 גר' טופו קשה
למרינדה - 3 כפות סויה 2 כפות סירופ מייפל 1 כף חרדל
לטבילה - 1/2 כוס קמח 1/4 כוס קמח חומוס או קמח עדשים 3/4 כוס מים
לציפוי - 1 כוס פירורי לחם (אני השתמשתי בפירורי פנקו) 1 כפית פפריקה 1 כפית אבקת שום ספריי שמן
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. פורסים את הטופו למלבנים ברוחב של 1-1.5 ס"מ. עוטפים את אצבעות הטופו במגבת מטבח נקייה מאוד או מגבת נייר ולוחצים בעדינות על הטופו בכדי לנקז החוצה נוזלים מהטופו.
  2. בקערה שטוחה מניחים את החומרים למרינדה – סויה, סירופ מייפל וחרדל ומערבבים היטב. מניחים את אצבעות הטופו בתוך המרינדה ומשרים אותן במקרר לזמן של בין שעה ל-8 שעות, רצוי כמה שיותר. כדאי לסובב את אצבעות הטופו לפחות פעם אחת בזמן ההשריה על מנת שכל החלקים בו יספגו את המרינדה בצורה שווה.
  3. מחממים תנור לטמפרטורה של 200 מעלות. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  4. מכינים שלוש קערות נפרדות. באחת מניחים קמח. בשנייה מניחים קמח חומוס או קמח עדשים יחד עם מים ומערבבים עד לקבלת תערובת חלקה. בקערה השלישית מניחים את פירורי הפנקו או פירורי הלחם, יחד עם פפריקה ואבקת שום, ומערבבים כך שהתבלינים יתערבבו בפירורי הלחם.
  5. לוקחים אצבע טופו מהמרינדה וטובלים בקמח. מנערים היטב את שאריות הקמח וטובלים בבלילה של קמח החומוס או קמח העדשים. מעבירים לציפוי בקערת פירורי הפנקו או פירורי הלחם. את אצבע הטופו המצופה מניחים בתבנית וחוזרים כך עבור כל אצבעות הטופו. למרות הפיתוי, לא כדאי לדלג על ציפוי הקמח שעוזר מאוד לציפוי להישאר על הטופו גם לאחר אפייה. מרססים היטב את אצבעות הטופו בתרסיס שמן ומכניסים לאפייה.
  6. אופים בחום גבוה 10 דקות, מוציאים מהתנור והופכים את אצבעות הטופו לכיוון השני. מחזירים לאפייה למשך 7 דקות נוספות.
פורסם לראשונה: 12:26, 10.10.21