שזיף הוא אחד הפירות הכי אהובים שיש - לרוב זוללים אותו חי ולפעמים מוצאים אותו גם בעוגות ובמיני מאפים. החמיצות שלו משתלבת נפלא עם רמת הסוכר שבו, ולא צריך לעשות הרבה בשביל שייצא לכם מהתנור מאפה מושלם עם שזיפים.
לפני שהעונה מסתיימת רציתי לתת לכם שלושה מתכונים עם שזיפים, קלים להכנה ומושלמים לאירוח. אחד מהם הוא האהוב עלי במיוחד - עוגת שמן זית ושזיף. תוכלו לאפות אותה עם שמן זית כלשהו שיש לכם בבית, ותוכלו גם להשתמש בשמן זית מראשון המסיק ולשדרג את הטעמים. כך או כך, מובטחת לכם חגיגה בפה.
המצרכים: 100 גר' חמאה רכה 4 כפות שמן זית 1/2 1 כוס (200 גר') אבקת סוכר 180 גר' ביצים בטמפרטורת החדר (3 ביצים M) 1/2 כוס (60 גר') קמח 150 גר' אבקת שקדים 1/4 כפית מלח 1 צ'ייסר רום או אמרטו 8 שזיפים, חתוכים לרבעים
לקראמבל - 150 גר' קמח (1 כוס + 1 כף) 100 גר' חמאה קרה 100 גר' סוכר לבן (1/2 כוס)
3 צפייה בגלריה
מתכוני שזיפים
מתכוני שזיפים
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את העוגה - במיקסר עם וו גיטרה מערבבים את החמאה, שמן הזית ואבקת הסוכר לתערובת אחידה. מוסיפים את הביצים בהדרגה, ולאחר מכן את כל היבשים לאיחוד. בסוף מוסיפים את הרום. יוצקים את התערובות בתבנית עגולה (26 ס"מ), משומנת ומקומחת.
  2. על בלילת העוגה מפזרים רבעי שזיפים.
  3. מכינים את הקראמבל - מערבבים את כל המרכיבים בידיים עד כדי יצירת קראמבל, מפזרים את הקראמבל על העוגה והשזיפים.
  4. אופים את העוגה כ-50 דקות בטמפרטורה של 150 מעלות – מוודאים עם קיסם שהיא אפויה היטב במרכז.
  5. מומלץ להבריש את העוגה במעט שמן זית לאחר האפייה בכדי להעמיק את הטעם.

ברד פודינג שזיפים

המצרכים: 1/2 חלה, חתוכה לקוביות 8 שזיפים, חתוכים לרצועות
לקרם ברולה - 500 גר' שמנת מתוקה 38% (2 מיכלים) 250 גר' חלב (1 כוס) 180 גר' חלמונים (מ-9 ביצים) 12 גר' תמצית וניל 100 גר' סוכר לשמנת (3/4 כוס) 40 גר' סוכר לחלמונים
3 צפייה בגלריה
מתכוני שזיפים
מתכוני שזיפים
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הברולה - בסיר מחממים שמנת מתוקה, חלב וסוכר.
  2. בקערה נפרדת מערבבים חלמונים, וניל וסוכר. כאשר הנוזלים חמים, מוזגים מעט מהם לחלמונים ומערבבים, מחזירים את תערובת החלמונים לסיר עם הנוזלים ומערבבים.
  3. את תערובת הברולה מקררים עד להרכבה.
  4. להרכבת הברד פודינג: בפיירקס שמים שכבה נדיבה של חלה חתוכה ומעליה פרוסות שזיף, מעל שכבה נוספת של חלה ושזיף (סה"כ 2 שכבות זהות). שופכים את תערובת הברולה עד השוליים, מחכים כ-5 דקות ונותנים לחלה לספוח את הנוזלים של הברולה, במידת הצורך מוסיפים עוד מתערובת הברולה שתכסה את השכבות.
  5. אופים את הברד פודינג כשעתיים בחום של 130 מעלות, חשוב להניח את הפיירקס בתבנית אפייה גבוהה עם מים לאפייה בבן מארי לבישול אחיד. אני ממליצה להגיש עם גלידה וניל מעל.

ריבת שזיפים

המצרכים: 1 ק"ג שזיפים, חתוכים לרבעים 400 גר' סוכר מיץ מלימון אחד 10 גר' (1 כף) פקטיןאו ליבת תפוח להסמכת הריבה (לא חובה) 5 יח' ציפורן 2 מקלות קינמון 1/2 כפית תמצית וניל
3 צפייה בגלריה
מתכוני שזיפים
מתכוני שזיפים
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מניחים בסיר את השזיפים והסוכר, נותנים להם "לשבת" ביחד כמה דקות בסיר לפני הבישול.
  2. מתחילים את הבישול על להבה גבוהה על מנת לקרמל את השזיפים ולהעמיק את הטעמים והצבעים של הריבה, מוסיפים את התבלינים.
  3. לאחר כ-10 דקות מערבבים ומנמיכים ללהבה בינונית, מבשלים עוד 40 דקות תוך כדי ערבוב, עד כדי הסמכה והתפרקות של השזיפים.
  4. מורידים מהאש ומוסיפים את מיץ הלימון.
  5. במידה ומוסיפים פקטין להסמכה של הריבה יש לערבב אותו עם כף סוכר לקראת סוף הבישול ולהביא את הריבה להרתחה. אם משתמשים בליבת תפוח להסמכה (פקטין) מוסיפים אותה מתחילת הבישול ומוציאים לאחר שהריבה מוכנה.
עופרי רהב היא קונדיטורית של מסעדת קלארו של השף רן שמואלי