לאחר הפרסום ב-ynet ופניית האגודה למען הלהט"ב, מחדד משרד הבריאות את ההנחיות ומורה לבתי החולים לאשר פתיחת תיק משותף לזוגות נשים בבנקי הזרע. לאחרונה שיגרה ד"ר אתי סממה, ראש האגף למדיניות טכנולוגיות רפואיות במשרד הבריאות, הבהרה לפיה יש לפתוח באופן גורף וללא עיכוב תיק משותף לבנות הזוג, וזאת בעקבות בדיקת ynet לפיה בחלק מבתי החולים מסרבים לעשות זאת.
קראו עוד:
"עקב פניות שהגיעו למשרד הבריאות, נבקש להבהיר כי אין מניעה לפתוח תיק משותף לשתי בנות הזוג בבנק הזרע גם אם מנות הזרע מיועדות רק לאחת מבנות הזוג", כתבה סממה. "כמו כן, ניתן להשתמש עבורן במנות זרע של אותו תורם ויש לאפשר לבנות זוג המבקשות זאת לפתוח תיק משותף ולרכוש מנות זרע מאותו התורם. זאת, בתנאי ובכפוף לעמידה בכללים בנוהל בנקי הזרע, לרבות בעניין התאמה גנטית בין תורם הזרע לכל נתרמת".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב: "אני מקווה שזו סנונית לעבר מדיניות שוויוניות יותר במערכת הבריאות. לא נעצור עד שנוכר כשוות בנות שוות במדינה שלנו"
על פי הבדיקה, חלק מבתי החולים מתירים פתיחת תיק משותף והעברת תרומת זרע מבת זוג אחת לאחרת, בעוד אחרים מסרבים לעשות זאת. הבדיקה התמקדה בפתיחת תיק משותף לזוג נשים בתהליך של תרומת זרע, קבלת אישור לביצוע התהליך במשותף, אפשרות להעברת תרומת זרע בין בנות הזוג, ויכולת של שתי בנות זוג להיכנס להיריון במקביל מאותה תרומה.
1 צפייה בגלריה
בנק זרע בנק הזרע איכילוב
בנק זרע בנק הזרע איכילוב
בנק הזרע באיכילוב. עמידה בכל הקריטריונים
על פי הבדיקה, בתי החולים שיבא, אסף הרופא, אלישע, איכילוב, בילינסון, בני ציון, הרצליה מדיקל סנטר והדסה הר הצופים עמדו בכל הקריטריונים. בתי חולים אחרים - הדסה עין כרם, כרמל ופדה-פוריה - לא מתירים לבנות זוג לפתוח תיק משותף.
באגודה הגיבו להנחיית המשרד. יו"ר האגודה, הילה פאר, מסרה: "כנשים גאות אנחנו נתקלות ביחס מפלה מצד המדינה פעמיים, גם כנשים וגם כחלק מהקהילה הגאה. העובדה שעד היום חלק מבנקי הזרע הפלו במודע זוגות נשים לאורך שנים - היא דוגמה אחת מיני רבות לאפליה הממסדית כנגד נשים ולהט"ב, כמו האפליה ברישום הורות נגד נשים גאות שמסורבות להירשם כאימהות לילדיהן במעמד הלידה.
"אני שמחה שמשרד הבריאות הוציא הנחיה ברורה ונעקוב מקרוב כדי לוודא שבנקי הזרע מיישמים אותה ומפסיקים את המדיניות המפלה גם נגד זוגות נשים וגם נגד זוגות על הקשת הטרנסית. אני מקווה שזו סנונית לעבר מדיניות שוויוניות יותר במערכת הבריאות. לא נעצור עד שנוכר כשוות בנות שוות במדינה שלנו".
עו"ד דידי זלצר, מגשרת ורכזת הקליניקה למשפחה הגאה ע״ש אמיר פרישר גוטמן באגודה למען הלהט״ב, הוסיפה כי "מדובר בהקלה בתהליך הבאת ילד לזוגות נשים באופן שיוכלו לפתוח תיק משותף על שם שתיהן, קיצור ההליך, חיסכון בעלויות, יצירת שוויון וכן סיוע בהוכחה נוספת במסגרת הבקשה לצו הורות פסיקתי של האימהות. הדרך לשוויון בקרב נשים גאות לא הסתיימה אך מדובר בצעד חשוב ומשמעותי".