שתף קטע נבחר

אגף הלידה החדש בבי"ח העמק מוכן. אז למה לא נפתח?

כבר למעלה מחצי שנה עומדים חדרי הלידה החדשים בביה"ח בעפולה מאובזרים ומוכנים לאיכלוס. המיטות והציוד כבר שם אך מעבר היולדות מתעכב, והן נאלצות להצטופף בחדרים מיושנים ורעועים. בעירייה ובמשרד הבריאות דוחים את מתן האישורים ומי שסובל הן נשות הצפון: "יולדות במרכז הארץ לא היו מוכנות להגיע בתנאים הללו"

"אין פרטיות, החדרים קטנים ומוזנחים ונראה שהם קיימים עוד משנות השישים. אם יש לנו בית חולים קרוב לבית, למה אנחנו צריכות לנסוע עד לטבריה או צפת?", כך אמרה שני שילדה בשבוע שעבר בבית החולים העמק בעפולה. היא הגיעה בעקבות הצוות המסור אך הזדעזעה מהתנאים בהם נאלצה ללדת.

  

בבית החולים העמק מתבצעות כ-4,500 לידות בשנה, ובשנים האחרונות נרשמה עלייה של כחמישה אחוזים בכמות הלידות. בשל העומס הרב, הוחלט להקים חדרי לידה חדשים, שיחליפו את קודמיהם המיושנים והצפופים. כבר למעלה מחצי שנה עומדים חדרי הלידה החדשים והמאובזרים שוממים לחלוטין. למרות ההבטחות החוזרות ונשנות לאכלס אותם המעבר מתעכב. מי שסובלות מכך הן היולדות שנאלצות להתמודד עם התנאים הירודים - והכל בגלל ביורוקרטיה.

חדרי הלידה הישנים. נשים מהמרכז לא היו מסכימות ללדת ( ) ( )
חדרי הלידה הישנים. נשים מהמרכז לא היו מסכימות ללדת

 

"נשים שילדו אצלנו לפני כמה שנים ומגיעות שוב לא מאמינות ששום דבר לא השתנה", סיפרה מיילדת ותיקה מבית החולים העמק. "זה לא יאומן שיש חדרי לידה חדשים ואנחנו פשוט לא יכולים לעבור אליהם. זה אבסורד. "כל פעם אומרים לנו שעוד רגע אנחנו עוברים, שנאזור עוד קצת סבלנות, אבל זה פשוט לא קורה", מוסיפה מיילדת אחרת. "למה בבתי חולים כמו בילינסון ומאיר עשו שיפוצים נרחבים ואצלנו הכול מתעכב. אין לי ספק שזה בגלל שאנחנו מהפריפריה. יולדות במרכז הארץ לא היו מוכנות להגיע בתנאים הללו".

 

"תנאים מחפירים"

גורמים בבית החולים טוענים שהחדרים עומדים בכל הדרישות, אך עדיין במשרד הבריאות ובעירייה גוררים רגליים ולא נותנים את האישורים הנדרשים כדי לפתוח את חדרי הלידה. "אם לא עושים את זה בשבילנו - לפחות שיעשו את זה בשביל הנשים שבאות ללדת", הצהירה אחת העובדות בבית החולים העמק והוסיפה: "אלו תנאים מחפירים. כשמערכת הבריאות רוצה לקדם מהלכים - היא יודעת לעשות את זה".

  

משרד הבריאות אמר בתגובה: "חדרי הלידה החדשים אמורים להיפתח במהלך 2018 וכעת מבוצעות התאמות אחרונות לדרישות רגולטוריות. בעיריית עפולה טענו כי העירייה נותנת עדיפות עליונה ופועלת ככל יכולתה, ללא כל דיחוי, כדי לסייע בבניית מבנים חדשים בבית החולים. לדבריהם, ככל שהנהלת בית החולים תעביר את כל האישורים הנדרשים על פי החוק, תחתום העיריה על טופס 4 המבוקש".

  

מבית החולים העמק נמסר: "הבניין הרב תחומי, שבו נבנים בין היתר חדרי לידה חדשים ומחלקות יולדות ותינוקות, הוא פרויקט שעלותו הכוללת למעלה מ־200 מיליון שקלים, ברובו במימון קופ"ח כללית ובסיוע תרומות מהארץ ומחו"ל. איכלוס הבניין יתקיים בשלבים, כאשר חדרי הלידה ומחלקות יולדות ותינוקות יועברו בשלב הראשון, ובהמשך ייפתחו חדרי ניתוח ממוגנים ועוד.

 

"בשלב זה מתבצעות בבניין התאמות שנדרשות על ידי הרשויות השונות, כתנאי לאישור איכלוס הבניין. אנחנו מבינים את הציפייה של נשות הצפון לפתוח את המערך החדש שישפר באופן ממשי את התנאים, ועושים הכול כדי שהדבר יקרה בהקדם האפשרי במהלך השנה הקרובה".

 




 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שרון צור
ביה"ח העמק. לא פותחים את חדרי הלידה
צילום: שרון צור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים