שתף קטע נבחר

ועדה שמינה ה-FDA: לא מאשרים שהאייקוס של פיליפ מוריס מזיקה פחות

פאנל מומחי מינהל המזון והתרופות האמריקני פרסם מסקנותיו כי חברת פיליפ מוריס לא הראתה כי עישון סיגריית האייקוס מזיקה פחות מעישון סיגריה רגילה, אף שרמת החשיפה לכימיקלים המזיקים מופחתת בהשוואה לסיגריה רגילה. הסיגריה משווקת ב-30 מדינות מחוץ לארה"ב אך זקוקה לאישור המינהל לשיווקה בארה״ב

למרות ההצהרות: ההחברת פיליפ מוריס לא תוכל להצהיר כי הסיגריה האלקטרונית, אייקוס, מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות הנגרמות מעישון טבק - כך קובע פאנל מומחים שמינה ה-FDA. זאת לאחר שבשבוע שעבר פרסם ה-FDA את חלקו הראשון של הדו"ח שמאשר כי הסיגרייה של אייקוס פולטת פחות רעלים מסרטנים.

 

הפאנל סיכם כי חברת פיליפ מוריס לא הוכיחה כי סיגריית האייקוס, מיתקן דמוי עט המחמם טבק במקום לשרוף אותו, מפחית את הסיכון בהשוואה לסיגריות רגילות מניות החברה צנחו ב-2.8 אחוזים.

 

עם זאת, הדגישו ב-FDA כי הם לא מחויבים להישמע להמלצות הוועדה. לדברי מומחי המינהל, הוכנס לאחרונה שינוי במדיניות שאמור להפחית את רמת הניקוטין על מנת לא ליצור התמכרות.

 

אייקוס משמשת 4 מיליון אנשים ב-30 שווקים מחוץ לארצות הברית אולם זקוקה לאישור המינהל כדי להתחיל את השיווק גם בארה"ב. הפאנל ציין כי אמנם החשיפה של המעשן לכימיקלים רעילים מופחתת בסיגריית האייקוס אולם חברת פיליפ מוריס לא הראתה כי הפחתת החשיפה לעלנים אלה מפחיתה גם את הסיכון ללקות במחלות הקשורות בעישון.

 

פיליפ מוריס נדרשת להוכיח את שני האלמנטים, הן חשיפה מפחתת לרעלנים והן סיכוי מופחת למחלות כדי שטענתה לפיה הסיגריות האלקטרוניות מסוכנות פחות, תהיה מוצדקת. פיליפ מוריס מצידה הציגה נתונים לפיהם החשיפה לרעלנים מזיקים מופחתת בשיעור של 95 אחוזים בקרב משתמשי האייקוס.

 

סיגריות אלקטרוניות: היסטוריה של סכנות

בשנת 2009 כבר הזהיר מינהל המזון והתרופות האמריקני כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להכיל חומרים מסרטנים וכימיקלים רעילים כמו דיאתילן גליקול, מרכיב המשמש בחומר מונע קיפאון.

 

הסיגריות האלקטרוניות, המכונות גם e-cigarettes מופעלות על סוללות ומכילות מחסנית מלאה בניקוטין, חומרי טעם וכימיקלים נוספים. הסיגריה האלקטרונית הופכת את החומר הממכר ניקוטין, וכימיקלים נוספים, לאדים הנשאפים על ידי המעשן.

  

הסיגריה האלקטרונית נראית כמו הדבר האמיתי, רק שהיא בנויה מפלסטיק ומחוברת לסוללה נטענת. היא עובדת כמו משאף ונטולין פשוט: תחליף הטבק נמצא במחסנית מיוחדת וכשה"מעשן" שואף אויר הוא מפעיל מדחף שזורק את האויר לריאות.

  

מוצרים הללו משווקים ונמכרים ברחבי העולם בחנויות, מרכזי קניות וגם באמצעות האינטרנט. בניגוד לתחליפי ניקוטין אחרים ואף סיגריות רעילות, הסיגריות האלקטרוניות אינן כוללות כל הודעות אזהרה על סכנות בריאותיות. ניתן למצוא אותן גם בטעמים שונים כמו שוקולד ומנטה.

 

הסכנות של האייקוס לבריאות

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיגריית אייקוס. מסוכנת לבריאות
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים