ייצוגית: חברת הציוד הרפואי שיווקה מוצר שידעה שהוא פגום
חולה סוכרת, שסבל מהתקף צניחת סוכר במהלך טיול, לא יכול היה לאזן את רמת הסוכר בגופו משום שפגם בפקק של התכשיר הרפואי שנשא עימו גרם לנזילת המוצר. בשיחה עימם הודו נציגי החברה לציוד רפואי כי הם מודעים לפגם. החולה טוען כי החברה הייתה צריכה ליידע את הלקוחות על הליקוי ודורש פיצויים בסך 20 מיליון שקלים במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית
האזינו לשיחה של התובע עם נציג החברה:
בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה לאחרונה לבית המשפט של מחוז מרכז נגד חברת התרופות "גפן מדיקל", בבעלותו של איש העסקים גיא גפן. בתביעה נטען כי החברה שיווקה מוצר רפואי פגום ביודעין.
על פי הנטען, המוצר של החברה, "גלוקוסטנדרט", נוזל שתייה ממותק שנועד לטפל במצבי היפוגליקמיה בקרב חולי סוכרת, שווק כשפקק המוצר פגום, דבר שמאפשר את זליגת הנוזל מהבקבוק החוצה.
התובע, חולה סוכרת מזה 30 שנה, מתאר כי הוא נכנס למצב היפוגליקמי קשה במהלך טיול אופניים. החולה, אשר לטענתו לא הבחין בפגם של המוצר לפני שיצא לטיול, ביקש לטפל בצניחת הסוכר באמצעות שתיית המוצר של חברת "גפן מדיקל".
"לתדהמתו גילה התובע כי הבקבוק ריק לחלוטין. התובע הוציא גם את הבקבוקון השני מכיס החולצה וגם הוא היה ריק", מתואר בכתב התביעה.
חולה הסוכרת מפרט כי "ליבו הלם בפראות ומוחו לא עבד בבהירות כרגיל. משאבת האינסולין הראתה רמת סוכר מסוכנת מאוד. התובע נשכב על האדמה תוך שהוא סובל מהתקף היפוגליקמיה קשה בלא יכולת לעשות דבר. גופו התמלא זיעה, אבריו רעדו והוא היה מבולבל מאוד. זמן רב חלף, לפחות כ-20 דקות שנדמו כנצח".
לאחר כעשרים דקות, כך מתאר התובע, עברה במקום קבוצת רוכבי אופניים נוספת שהבחינה בו כשהוא שרוע על הקרקע. אחד הרוכבים נתן לתובע ללגום משקה ממותק שהיה עימו. כששב לביתו הבחין התובע כי הפקק של בקבוקים נוספים של המוצר שהיו ברשותו היו פגומים.
התובע יצר קשר עם שירות הלקוחות של החברה והלין על הפגם. בשיחה, שהוקלטה על ידי התובע, מודה נציג חברת התרופות כי היה פגם בייצור המוצר. "זה איזשהו פגם בייצור ואנחנו מעבירים את זה הלאה", הסביר נציג החברה בשיחה. התובע מצידו הלין על שיווק מוצר פגום ביודעין. "כן, אתה צודק. זה שווה בדיקה", תיאר נציג השירות.
נציג החברה: "ידענו שיש בקבוקים כאלו"
בשיחה עם האחראית על קשרי הלקוחות של חברת התרופות אמרה עובדת החברה כי "ידענו שיש בקבוקים כאלו. ברגע שלקוח מתלונן אנחנו שולחים לו בקבוקים במקום. ספציפית עשינו שינוי כדי שזה לא יחזור על עצמו".
נציגי החברה הציעו לתובע פיצוי - שליחת בקבוקים חלופיים של המוצר וכן פיצוי בגין הנזק שנגרם לחולצתו בגין זליגת הנוזל, אך זה דחה את הצעתם.
"אי ביצוע recall סיכן את בריאות החולים"
בכתב התביעה טוען החולה כי "קיימים אצל משרד הבריאות נוהלי החזרה מן השוק, recall, הן לתכשירים רפואיים והן למוצרי מזון". לדבריו, אי ביצוע נוהל ה-recall למוצר רפואי סיכן את בריאותו ובריאותם של חולי סוכרת רבים.
"היפוגליקמיה קשה יכולה להסתיים באשפוז ממושך, בנזק מוחי ואף במוות", מפרט התובע, "לא יהיה זה בלתי סביר להניח כי לקוחות רבים של המוצר הפגום חוו היפוגליקמיה קשה, חלקם עם תוצאות מיידיות קשות, וזאת כתוצאה ישירה ממעשיה ומחדליה של הנתבעת".
את סכום התביעה הייצוגית מעריך החולה ב-20 מיליוני שקלים.
מטעם "גפן מדיקל" נמסר בתגובה כי "אנו למדים את התביעה ונגיב בהתאם בבית המשפט".