שתף קטע נבחר

לא רק היאלורונית: החומצות שיגרמו לפנים שלך להיראות טוב יותר

די, נמאס לך כבר לשמוע כל היום רק על חומצה היאלורונית? צודקת. יש עוד כמה וכמה חומצות שכדאי שעור הפנים שלך יכיר. המדריך השלם לחומצות שיעבדו חזק בשירות המראה שלך

 

 

 

  ( )

חומצה אסקורבית

הגברת הזאת היא ותיקת החומצות, ותעשיית היופי משתמשת בה כבר עשורים רבים. עובדה זו אינה מפתיעה לאור תפקידו המרכזי של ויטמין C בגופנו, ובכלל זאת בעור שלנו. הוא נחשב לא רק לאחד מנוגדי החמצון העוצמתיים ביותר הקיימים בטבע, אלא גם לזה הקיים בכמויות הגדולות ביותר בעורנו - והוא משפיע על בריאות העור ומראהו הן בבליעה והן במריחה.

 

מה היא תעשה לעור שלך:

תצעיר אותו. ויטמין C מגן על העור מפני הרדיקלים החופשיים הנוצרים כתוצאה מחשיפת העור למגוון גורמים סביבתיים מזיקים. נוסף על כך, הוא חיוני לייצור קולגן ואלסטין, ומחקרים קליניים הראו שמריחתו על העור מגבירה את יצירתם גם בעור מבוגר, וכן מעודדת ייצור חומצה היאלורונית ואנזימים חיוניים בעור.

 

תבהיר אותו. ויטמין C פועל גם להבהרת העור בכך שהוא חוסם את הפעילות של האנזים טירוזינאז, האחראי ליצירת המלנין בעור בעת חשיפה לשמש.

 

תטפל באקנה ורוזציאה. לוויטמין C יש גם פעילות נוגדת דלקת, שכן הוא מעכב את יצירת החלבון ‭NF ‬‭Kappa B‬ השולט על פעילותם של מאות גנים המעורבים בתהליכים דלקתיים, ואחראי לשפעולם של כמה מעודדי דלקת.

 

לכן הוא משמש כמרכיב יעיל לטיפול במצבי דלקת כמו אקנה וולגריס ורוזציאה, לעידוד ריפוי פצעים ולמניעת היווצרות כתמים פוסט דלקתיים. הריכוז הפעיל למטרות קוסמטיות ‭5%‬ ומעלה. כל ריכוז מתחת לכך מהווה חומר פעיל שטח לתכשיר בלבד.

 

ממה כדאי להיזהר:

בריכוז פעיל של ‭5%‬ ומעלה החומצה האסקורבית איננה מתאימה לעור שמן ובעייתי, שכן היא עלולה לגרום לסתימת הנקבוביות ולהופעת קומודונים.

 

אין מניעה לשימוש עם חומרים פעילים אחרים.

 

מבהירה את העור ומטפלת באקנה. חומצה אסקורבית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מבהירה את העור ומטפלת באקנה. חומצה אסקורבית(צילום: shutterstock)

 

 

  ( )

 

חומצות אלפא הידרוקסיות (‭AHAs‬)

בעשורים האחרונים הוכחו החומצות האלה כאחד המרכיבים הקוסמטיים היעילים ביותר בחידוש העור והצערתו, ולפילינגים ולתכשירים המבוססים עליהן יש כיום תפקיד מרכזי בטיפול הדרמטולוגי ובטיפולים קוסמטיים מתקדמים לחידוש העור, לטשטוש קמטים ולהבהרת כתמי גיל.

 

הן מופקות מצמחים ומפירות שונים, בהן חומצה גליקולית (המופקת מקני סוכר), חומצה ציטרית (מפירות הדר), חומצה מלית (מתפוחים) וחומצה טרטרית (מענבים) - או לחלופין, מיוצרות באופן סינתטי על בסיס החומצות הטבעיות. חומצת אלפא הידרוקסי נפוצה נוספת היא החומצה הלקטית, המופקת מחלב או מיוצרת באופן סינתטי.

 

שתי החומצות האלפא הידרוקסיות השכיחות ביותר בטיפולים האסתטיים הן החומצה הגליקולית והחומצה הלקטית.

 

הלקטית, עדינה יותר בהשפעתה מהגליקולית ופחות מגרה את העור. כמו כן, בזכות העובדה שהיא מהווה חלק ממרכיבי ה-‭,NMF‬ מחסום העור, היא מגבירה את יכולת העור לשמר מים בשכבה הקרנית ובכך תורמת ללחלוחו. לכן היא מתאימה במיוחד לעור יבש וחסר לחות, לעור רגיש ולסובלים מסבוריאה ודרמטיטיס, ואפשר למצוא אותה בתכשירים פעילים לפתרון בעיות אלה וכן בתכשירי לחות לשיקום העור.

 

מה הן יעשו לעור שלך:

יחדשו אותו. המחקרים הרבים שבחנו את פעילות החומצות האלפא הידרוקסיות הראו שכשמורחים אותן על העור הן ממריצות את קילוף התאים המתים בשכבה הקרנית (שכבת העור החיצונית ביותר), על ידי צימוד ונטרול יוני הסידן המצויים בחיבורים שבין התאים האלה. הפחתת ריכוז יוני הסידן גורמת להתרופפות הקשרים בין התאים ומאפשרת את קילופם, והתוצאה היא השלת העור העמום והמחוספס ועידוד התחדשות התאים.

 

יגנו עליו ממזהמים ורדיקלים חופשיים. נמצא שהיכולת שלהן לצמד ולנטרל את יוני הסידן בין תאי האפידרמיס מאפשרת גם לנטרל את הרדיקלים החופשיים ומזהמים שונים, מה שאומר שיש להן גם תכונות נוגדות חמצון וזיהומים.

 

ישקמו את לחות העור. החומצות האלה משפרות את תפקוד מחסום העור ואת יכולתו לשמר מים ומשקמות את לחות העור.

 

יגבירו את האלסטיות ויעלו את עובי העור. הן אף מסוגלות לחדור לעומק העור, אל תוך שכבת הדרמיס, שם הן משפרות את איכות סיבי הקולגן והאלסטין ומגבירות את צפיפותם, מעודדות הגברה של ביטוי הגנים של הקולגן ושל החומצה ההיאלורונית בדרמיס ומעלות את עובי העור. השפעות אלה מובילות לשיפור ניכר במראה הקמטים, בלחלוח העור ובאפיונים כמו אלסטיות וטונוס העור.

 

ממה כדאי להיזהר:

בעת נטילת אנטיביוטיקה, סטרואידים ותרופות אחרות הגורמות לרגישות בשמש, יש להימנע משימוש בתכשירים המכילים חומצות אלפא הידרוקסיות.

 

לא רצוי להשתמש בתכשירי לחות מבושמים המכילים אלרגניים במקביל לתכשירים המכילים חומצות אלה. בעת השימוש בתכשירים המכילים את החומצות האלה יש למרוח תכשיר הגנה‭SPF15‬ לפחות כשיוצאים לשמש. אין מניעה לשימוש לנשים הרות או מיניקות.

 

  ( )

חומצה סליצילית (‭BHA‬)

החומצה הסליצילית, שמכונה גם חומצה בטא הידרוקסית, נמנית עם משפחת האספירין ומצויה באופן טבעי בקליפת עץ הערבה. היא דומה מאוד לחומצות האלפא הידרוקסיות, אך בעוד שהחומצות האלפא הידרוקסיות מסיסות מים, החומצה הסליצילית היא מסיסת שומן. מבנה זה מאפשר לה לחדור אל תוך הנקבוביות ולזקיקי החלב.

 

מה היא תעשה לעור שלך:

תנרמל את פעילות בלוטות החלב. מלבד קילוף ברובד החיצוני של העור, היא יכולה לחדור לנקבוביות ולבלוטות החלב, לקלף את תאי העור המצטברים בתוך דופנות הנקבוביות ולנרמל את פעילות הבלוטות.

 

תטפל בדלקות שונות. לחומצה הסליצילית יש גם פעילות נוגדת דלקת ופעילות אנטי ספטית כנגד חיידקים ופטריות. לכן היא משמשת בתכשירים לטיפול בדלקות עור, פסוריאזיס וסבוריאה שמנה (המתאפיינת בהפרשת שומן) ובתכשירים אנטי חיידקיים (בריכוז של עד ‭,(1% ‬והן בתכשירי פילינג לטיפול בעור שמן ואקנתי (בריכוז של ‭2%‬ ומעלה).

 

ממה כדאי להיזהר:

ראי סעיף "חומצות אלפא הידרוקסיות".

 

  ( )

חומצה טריכלורואצטית (‭TCA‬)

חומצה זו משמשת כבר יותר מחמישה עשורים בפילינגים לביצוע קילוף בינוני עד עמוק. בטיפול, שמבוצע אך ורק על ידי רופאי עור או פלסטיקאים, משתמשים בריכוזים גבוהים יחסית של החומר: ‭,50%-15%‬ והוא מצריך תקופת החלמה בבית.

 

מה היא תעשה לעור שלך:

תחדש תאים, תעדן צלקות ותבהיר. חומצת ה‭TCA- ‬חודרת לעור וגורמת לקרישת החלבונים, מה שגורם להופעת משקע לבן על פני העור ולהרס מלא של תאי האפידרמיס, המוביל בתורו לדלקת עוצמתית ובעקבות זאת להיווצרות תאי עור חדשים. פעילות זו תוביל לטשטוש קמטים, לעידון צלקות פוסט אקנה ולהבהרת כתמי גיל ופיגמנטציה.

 

ממה כדאי להיזהר:

החומצה הזאת נמצאת מחוץ לתחום בקרב בעלי עור כהה, שכן היא פוגעת בתאים המלנוציטיים (יצרני פיגמנט המלנין), ולכן עלולה לגרום להופעת כתמים לבנים. היא אינה מתאימה לשימוש לנוטלי תרופות סטרואידיות ובמהלך שימוש באנטיביוטיקה.

 

היא אינה מתאימה לשימוש בבעלי מערכת חיסונית ירודה ובקרב סוכרתיים. היא אינה מתאימה לשימוש בקיץ, שכן היא עלולה להוביל להיפר פיגמנטציה פוסט טראומתית ולהיווצרות צלקות. אין להשתמש בה במקביל לשימוש בחומרים פעילים מקלפים כמו חומצות אלפא הידרוקסיות. היא אינה מיועדת לאזור הצוואר והמחשוף בשל הסיכון להצטלקות. חל איסור לשימוש בה לנשים הרות או מיניקות.

 

  ( )

חומצה קוג'ית

חומצה זו היא תוצר לוואי שנוצר בתהליך התסיסה של האורז, ואף היא משמשת בטיפולים להבהרת העור. היא נחשבת לבטיחותית ועדינה באופן יחסי.

 

מה היא תעשה לעור שלך:

תטשטש כתמים ותבהיר. בדומה לחומצה האסקורבית, גם היא פועלת לעיכוב הייצור של פיגמנט המלנין בכך שהיא מפחיתה מיעילותו של האנזים טירוזינאז. משתמשים בה בריכוזים של ‭,3%-1%‬ לעתים קרובות בשילוב עם מבהירי עור נוספים - שילוב שיוצר סינרגיה בין החומרים ומעצים את פעילותם.

 

ממה כדאי להיזהר:

היא מחייבת שימוש בתכשיר ‭SPF15‬ ומעלה במהלך שעות היום. אין התוויות נגד או מגבלות לשימוש עם תכשירים אחרים או במצבים רפואיים או אחרים.

 

  ( )

חומצה אזלאית

גם החומצה האזלאית מעכבת את אנזים הטירוזינאז ובכך מעכבת את ייצור המלנין בעור, ואף היא משמשת לעתים קרובות ביחד עם מבהירי עור נוספים. הריכוזים המשמשים בטיפול האסתטי נעים בין ‭10%‬ ל-%‭.20 ‬

 

מה היא תעשה לעור שלך:

תבהיר ותטפל באקנה ובפסוריאזיס. היא מסייעת להשיג תוצאה מהירה יותר בדיכוי המלנין ובהפחתת כתמים, ומשמשת גם כמרכיב טיפולי במצבי אקנה, פסוריאזיס וסבוריאה שמנה. זאת בזכות יכולתה להפחית את קצב חלוקת התאים בעור ואת תאי בלוטת החלב המפרישים שומן (סבום) על פני העור.

 

בדרך זו היא מסייעת להפחית את קצב החלוקה המוגבר של תאי הקרטין במצבי פסוריאזיס ולהפחית את עודף השומן המופרש מבלוטות החלב, שמביא לסתימת זקיקי השיער ולהיווצרות קרקע פוריה לחיידק ה-P אקנה.

 

ממה כדאי להיזהר:

היא אינה מתאימה לשימוש לנוטלי סטרואידים או תרופות אחרות המובילות לרגישות העור בשמש וכן בזמן נטילת אנטיביוטיקה.

 

מאחר שהיא מגבירה את רגישות העור לשמש, אין להשתמש בה בשעות היום אלא בשעות הערב בלבד. למרות זאת, היא מחייבת שימוש בתכשיר ‭SPF15 ‬ומעלה במהלך שעות היום.

 

אין התוויות נגד לנשים הרות או מיניקות.

 

מגבירה את הרגישות בשמש. לשימוש רק בערב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מגבירה את הרגישות בשמש. לשימוש רק בערב(צילום: shutterstock)

 

  ( )

חומצת שתנן (אוריאה)

האוריאה היא חומר מסיס מים המצוי בשכבה הקרנית של העור, ולה תפקיד חשוב בשמירה על לחות העור. למעשה, זהו אחד מגורמי הלחות הטבעיים שיוצרים את מחסום העור המשמר את הלחות בתאי העור ומגן על העור מפני השפעתם המזיקה של דטרגנטים כמו ‭.SLS ‬

 

בתעשיית הקוסמטיקה היא משמשת כמרכיב חשוב בתכשירים רבים, בהם תכשירי לחות, תכשירים המגינים מפני גירויי עור ותכשירים לשיקום עור מגורה ופצוע - ריכוז של ‭3%-1%‬ למטרת לחלוח, ו-%‭5%-4‬ למטרת איחוי רקמה פצועה, סדקים בעור וריפוי נגעים דלקתיים.

 

מה היא תעשה לעור שלך:

תגביר את הלחות. במחקרים נמצא שמריחה קבועה של תכשירים קוסמטיים המכילים אוריאה תורמת להעלאת רמת הלחות בעור, להפחתת אובדן מים מהשכבה הקרנית, להפחתת רגישותו לדטרגנטים ולהאצת החלמתו של העור ושיקומו.

 

תגביר חדירות של חומרים פעילים אחרים. האוריאה מתפיחה את השכבה הקרנית, ולכן למרות היותה חלק ממחסום העור היא מגבירה את חדירות העור למרכיבים נוספים הקיימים בתכשיר.

 

תחדש את העור. לאוריאה יש גם השפעה קרטוליטית (הגורמת להפרדה ולהתרופפות שכבת העור החיצונית), ובריכוז של ‭7%‬ ומעלה היא משמשת לקילוף עוצמתי, לחידוש העור, ואף להסרת/המסת ציפורניים חודרניות.

 

ממה כדאי להיזהר:

בריכוז פעיל הגורם לקילוף יש להשתמש רק בשעות הערב.

 

במהלך השימוש יש להקפיד על שימוש במסנן קרינה בעל ‭SPF15‬ בכל יציאה לשמש.

 

החומצה מתאימה לכל סוג העור ולכל גוני העור, ואין התוויות נגד לנשים הרות ומיניקות.

 

  ( )

חומצה היאלורונית

ב-‭1934‬ הצליחו שני חוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, קארל מייר וג'ון פאלמר, לבודד חומר דמוי ג'ל סמיך המיוצר בקרומי התאים ברקמות הגוף. החומר הזה, הם גילו, הוא למעשה רב-סוכר העשיר בחומצה גלוקורונית – חומצה הנגזרת מגלוקוז. הם קראו לו "חומצה היאלורונית" - שילוב של המילים ‭Hyalos ‬ ("זכוכית" ביוונית) וגלוקוז יורוני.

 

החומצה ההיאלורונית ממלאת תפקיד מפתח ביכולת העור לשמר מים, שכן המולקולה הגדולה שלה היא בעלת יכולת גבוהה לספיחת מים ואגירתם. היא מסוגלת לספוח אליה אלפי מולקולות של מים - פי ‭1,000‬ לערך ממשקלה. כמו כן היא פועלת לתיקון רקמת העור ולזירוז תהליכי ההחלמה מפציעות ומזיהומים.

 

עם השנים חלה ירידה ניכרת בכמויות המיוצרות, ובגילאי ‭70-60‬ צונחות הכמויות לכדי ‭50%‬ בהשוואה לגיל צעיר. בעקבות זאת פוחתת יכולתה לספוח אליה מים, ותפקודו של המחסום ההידרו-ליפידי ויכולתו לשמר לחות נפגעים. במקביל משתבש תהליך העברת התקשורת בין תאי העור, כך שהתאים אינם מקבלים עוד את המסרים שהם זקוקים להם כדי לשמר את המראה ואת המרקם הצעיר.

 

פגיעה זו ממלאת תפקיד מרכזי בהפחתה בייצור הקולגן החלה עם הגיל, בהזדקנות מואצת של העור ובהחלמה איטית יותר מפציעות וזיהומים. בנוסף, היא מובילה לשינויים ניכרים במבנה העור המתבטאים בצניחתו ובהופעת קמטים.

 

אף על פי שכבר בשנות ה-‭30‬ של המאה הקודמת הבינו שלחומצה ההיאלורונית תפקיד מרכזי בשמירה על נפח העור ועל לחותו, רק ב-‭1996‬ החלו להשתמש בחומר ברפואה האסתטית. ב-‭2003‬ אישר ה‭ FDA- ‬את חומר המילוי הראשון המבוסס על גרסה סינתטית של החומצה ההיאלורונית, ומאז היא הפכה לחומר המילוי הנפוץ ביותר בעולם. כיום אפשר למצוא אותה בכל תכשיר לחות, מהפשוטים ועד ליוקרתיים ביותר.

 

מה היא תעשה לעור שלך:

המצולבת: תמלא קמטים ותחדש את העור בגדול. מחקרים מהשנים האחרונות מראים שהיא ממלאת תפקיד מרכזי בתקשורת בין התאים, בהתחלקותם ובנדידתם, ופועלת כמעין "שליח" המעביר מסרים בין התאים ובינם ובין חומרים שונים.

 

לתפקיד זה חשיבות רבה בהתחדשות הרקמות ובשמירה על עור צעיר. לדוגמה, אחד המסרים החשובים שמעבירה החומצה ההיאלורונית לתאים הפיברובלסטיים הוא המסר לייצר קולגן ורכיבים נוספים החשובים להתחדשות העור.

 

בעוד שהחומצה ההיאלורונית הטבעית בגופנו מתפרקת בעור בתוך כמה ימים על ידי אנזים שנקרא היאלורונז, הרי שהחומצה ההיאלורונית המשמשת ברפואה האסתטית למילוי קמטים עמידה יחסית (‭12-6‬ חודשים). מה שיוצר את העמידות הוא תהליכי העיבוד שעוברת החומצה ההיאלורונית, שיוצרים קישור צולב של המולקולות שלה.

 

קישור זה מאט את פירוק המולקולות על ידי האנזימים בעור ומאפשר תוצאה ארוכת טווח. כשהיא מוזרקת לתוך הקמטים, היא פועלת כסוג של "שפכטל" שממלא את הקמט, ויכולת קשירת המים שלה מעניקה לקמט נפח נוסף. בנוסף, היא מגרה את העור באתר ההזרקה וכך גורמת ליצירת קולגן.

 

הלא מצולבת: תיצור עור חיוני וקורן. החומצה ההיאלורונית הלא מצולבת משמשת בטיפולי מזותרפיה. כשהיא מוחדרת לעור באמצעות מחט זעירה בהזרקה שטחית, היא מעניקה תוצאה מיידית של עור חיוני וקורן.

 

מאחר שהיא אינה עוברת תהליכי עיבוד, היא שוהה בעור כמה ימים בלבד. ואולם ההזרקה בכמויות זעירות במספר רב של נקודות הזרקה מאפשרת לפזרה בעור בשטח מגע גדול וליצור מאגר גדול מאוד של מים בעור, שנותר גם לאחר היעלמות החומר עצמו. בנוסף, עצם הדקירה ונוכחות החומצה ההיאלורונית בעור גורמים לתאים הפיברובלסטיים, יצרני הקולגן והאלסטין בעור, להתעורר ולפעול.

 

ממה כדאי להיזהר:

מכלום - אין מגבלות שימוש בחומצה ההיאלורונית, שכן היא איננה חומר פעיל אלא חומר תומך לחות וממיים.

 

במריחה או בהזרקה?

החומצה ההיאלורונית השתלטה על כל קרם אפשרי. אבל האם היא אכן יעילה במריחה? "במריחה על העור, החומצה ההיאלורונית מהתכשירים הקוסמטיים יכולה להיספג באפידרמיס - השכבה העליונה של העור - מה שיוביל למראה מלוחלח ויכול לטשטש קמטוטים, אבל האפקט הזה קוסמטי וקצר טווח", מסביר ד"ר אלכס אלטס.

 

"למרבה הצער, היא אינה יכולה לחדור לשכבת הדרמיס, השכבה הפנימית של העור, שהיא אטומה ובלתי חדירה. אפילו מולקולה של מים שהיא קטנה מאוד איננה מסוגלת לחדור אליה, ולא כל שכן המולקולה של החומצה ההיאלורונית, שהיא כבדה וארוכה מאוד.

 

כמה חברות ניסו אמנם לחתוך את המולקולה ולהקטין אותה, אבל עדיין אין ראיות מחקריות משכנעות שפורסמו בספרות ומוכיחות שהטכניקה אכן מצליחה לגרום למולקולה לחדור לדרמיס ולהשיג תוצאות ארוכות טווח. יתר על כן, עדיין לא ברור אם חיתוך המולקולה והקטנתה מצליחים לשמור על התכונות החשובות של החומצה ההיאלורונית - משיכת מים ואגירתם".

 

גם לדברי קובי ברוך, החומצה ההיאלורונית בתכשירים אכן מאפשרת לשמור על הלחות בין תאי העור בשכבת האפידרמיס, אבל היא איננה חודרת לשכבת הדרמיס. "יתר על כן, מכיוון שהעור מפרק את החומצה ההיאלורונית לאחר כמה שעות, גם את זו הטבעית שהוא עצמו מייצר, האפקט יהיה קצר טווח". אסקורבית אלפא הידרוקסיות סליצילית טריכלורואצטית קוג'ית אזלאית שתנן (אוריאה) היאלורונית.

 

ייעוץ מקצועי: קובי ברוך ממעבדות ‭,KB PURE‬ מומחה בקוסמוצבטיקה ומפתח תכשירים טיפוליים לעור;

 

ד"ר אלכס אלטס, מומחה לרפואת עור

 

 

הכותבת היא בעלת דוקטורט (‭Phd.‬) בתקשורת בריאות וחוקרת באוניברסיטת חיפה.


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
החומצות שטובות לפנים שלך
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים