שתף קטע נבחר

לא לכל החיים: 6 המלצות לשמירה על שתלים דנטליים

בשנים האחרונות יש עלייה במספר המבוגרים הזקוקים לשתלים דנטליים. שני רופאי שיניים מומחים מסבירים מה הסיבות לעלייה בשכיחות ההשתלות הדנטלייות, למה אורך חייו של שתל כשבע שנים בלבד, מה הם התנאים להצלחה ואיך לטפל בדלקות שכיחות המתפתחות סביב ההתקן המלאכותי

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה במספר המטופלים העוברים השתלות דנטליות בחלל הפה. האחוזים גבוהים אף יותר כשמדובר בגילאים מעל 60. הסיבות לשתלים משתנות מאדם לאדם ותלויות בגורמים רבים החל מגנטיקה, הרגלי היגיינה, עישון וכלה בתזונה נכונה, מצב רפואי וכמובן גיל.

 

השתל הדנטלי תפקידו להשלים את השן החסרה בפה במידה ואין ברירה אחרת ולהחזיר את האסתטיקה והפונקציה שאבדו. מטופלים, בעיקר בגילאים מבוגרים וכאלה החולים במחלות שונות כגון סכרת ומחלות מערכתיות נוספות נזקקים לשתלים יותר משאר האוכלוסייה.

 

עוד במדור 60 פלוס:

"הזקנה לא קשורה בגיל" - המודל לחיים בריאים

10 המלצות תזונתיות לשריפת שומן בגיל מבוגר

בגיל 65: שרה, שלום וניסים מגשימים חלומות שפיספסו

 

לא מדובר בפתרון קבוע לכל החיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא מדובר בפתרון קבוע לכל החיים(צילום: shutterstock)
 

השתל: מתנה הזקוקה לטיפול

מטופלים רבים חושבים שכאשר הושתלו להן שיניים חדשות הם קיבלו מתנה ובכך נגמר הסיפור. הם אכן קיבלו במתנה שיניים חדשות שהרפואה המתקדמת של היום מאפשרת- אך הסיפור רחוק מלהיגמר.

 

אורך חייו הממוצע של שתל נע בין 7-10 לשנים ובמקרים מסוימים אף ליותר ולכן לא מדובר בפיתרון קבוע "לכל החיים", אלא בפתרון שיש להמשיך לטפל בו על מנת שיחזיק מעמד בפה לאורך זמן זה. ההשתלה היא רק התחלתו של התהליך. חשוב לזכור ששתל הינו התקן מלאכותי שמחייב שמירה קפדנית ותחזוקה אצל רופא השיניים מאחר וללא שמירה אנו נהיה עדים לכישלון מהדהד

 

6 תנאים להארכת חיי השתל

שתלים כמו כל טיפול רפואי צריכים תנאים בסיסים כדי להצליח, רקמת חניכיים בריאה, מטופל מאוזן מבחינה רפואית השומר על כללי היגיינה טובים, לא מעשן, ניזון מתזונה מאוזנת ומקפיד להגיע לטיפול שיננית אחת לכמה חודשים. 

 

השתל, בסופו של דבר הינו גוף זר שמושתל בגוף לכן לאחר ההשתלה גדלים הסיכויים להתפתחות של דלקות וזיהומים סביבו, בעיקר אם לא מטפלים בו כמו שצריך לאחר ההשתלה. הטיפול בעיקרו הוא טיפול תחזוקתי וכולל ניקוי עם אביזרי צחצוח מותאמים וביקור אחת למספר חודשים אצל השיננית.

 

חשוב להיבדק בכל פעם אצל הרופא בכדי לעקוב אחרי כל שינוי שעלול להתפתח. שכן בעבודות מורכבות שמוברגות לשתלים לעיתים אנו נדרשים לפרק, לנקות ולהחזיר למקום. אצל חלק מהמטופלים מופיעות דלקות אשר רופאי שיניים אשר אינם מומחים למחלות חניכיים לא תמיד יודעים כיצד לטפל בהן ויש צורך בטיפולים מתקדמים ומיוחדים בכדי להתמודד עם דלקות סביב השתלים.

 

3 טיפולים אפשריים לדלקות וזיהומים  

הטכנולוגיה כיום מאפשרת חיטוי וטיפול בדלקות ללא פגיעה בצורה ובציפוי של השתל אך יש להקפיד על הוראות הרופא ובראש ובראשונה לבצע את ההשתלה ואת הטיפול אצל רופאים המתמחים בתחום על מנת לחסוך כאבים מיותרים דלקות וזיהומים. לפניכם שלושה טיפולים הנדרשים לעיתים בכדי לשמור על השתל.

 

1. ניקוי וחיטוי השתל: ניתן לנקות את פני השטח של השתל ללא פגיעה בצורה או בציפוי שלו. חומר החיטוי הוא ספציפי לרקמת הדלקת ומאפשר לטפל רק ברקמה המודלקת ללא פגיעה ברקמה הבריאה.

 

אופציה זו אינה חודרנית ולכן היא האופציה המועדפת והראשונה אשר מומלץ לבצע על מנת להימנע מצורך בהחלפת השתל או התערבות כירורגית. פרוטוקול החיטוי פותח במרפאתנו ומאפשר לנו להציל שתלים עם דלקת סביבם.

 

2. התערבות כירורגית: במקרים בהם ניקוי מקומי, טיפול אנטיביוטי לא מצליחים יש צורך התערבות כירורגית. התערבות כירורגית מצריכה הרדמה וטיפול אשר לו יש סיכוי לסיבוכים, סיכונים וכאבים לאחר הטיפול .

 

מדובר בטיפול פולשני אשר עדיף להימנע ממנו. התערבות כירורגית עלולה להגביר גם את נסיגת החניכיים ולהשאיר צלקת.

 

3. הוצאת השתל: במצבים בהם השתל איבד הרבה עצם סביבו בגלל הדלקת יש צורך בהוצאת השתל. במקרה כזה מוציאים את השתל הקיים, מבצעים ניקוי יסודי ומשתילים עצם חדשה כבסיס מכין להשתלה חוזרת. זו אופציה שהרופאים יעדיפו להימנע ממנה עקב המורכבות בהתקנה של שתל חוזר.

 

הכותבים,  ד"ר יניב מאייר רופא שיניים מומחה למחלות חניכיים מבית החולים רמב"ם בחיפה ומזכיר האיגוד לרפואת חניכיים. וד"ר ערן גבאי רופא שיניים מומחה למחלות חניכיים מבית החולים רמב"ם. השניים בעלי "פריו סנטר – המרכז לרפואת חניכיים"

 

 

צפו בטיפים והדגמה איך להשתמש בחוט דנטלי לשמירה על בריאות השיניים והפה

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
בשביל לשמור על השתל חייבים לטפל
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים