שתף קטע נבחר

בעקבות אשפוז הפעוטות מחיידק טורף: אלו סימני האזהרה שחשוב לשים לב אליהם

לאחר אשפוז הפעוטות שנדבקו בחיידק סטרפטוקוק A בפעוטון פרטי בגבעתיים במצב קשה מאוד ביחידה לטיפול נמרץ באיכילוב, ד"ר אפרים שדות, מנהל היחידה, מסביר באולפן ynet איך לזהות את הסימנים ומה חשוב לעשות

אתמול (שבת) פורסם כי שני פעוטות אושפזו במצב קשה מאוד בבית החולים "דנה" לילדים במרכז הרפואי איכילוב, לאחר שנדבקו בחיידק סטרפטוקוק A והיו בסכנת חיים.

 

בעקבות זאת ראיינו באולפן ynet את ד"ר אפרים שדות, מנהל היחידה לטיפול נמרץ באיכילוב, כדי להבין מה מקור החיידק, איך לזהות כשיש בעיה ומהו הטיפול המומלץ. צפו בראיון:

  

 

 

"אם הילד נראה חולה מהרגיל - להגיע לרופא"

"מדובר בשני תינוקות שהתקבלו ביחידה לטיפול נמרץ, בבית החולים דנה באיכילוב. התינוק הראשון הגיע בתחילת שבוע שעבר ונזקק לתמיכה רבה מבחינה טיפולית, כולל הנשמה והרבה תרופות לשמירה על לחץ הדם, התינוק השני הגיע בסוף השבוע עם תסמינים דומים.

 

"אנחנו יודעים שלתינוק שהגיע בשבוע שעבר הייתה צמיחה של חיידק בדם, חיידק שנקרא סטרפטוקוק מקבוצה A, שהוא חיידק ששוכן בגרונם של אאנשים רבים באוכלוסייה, מבוגרים וצעירים כאחד, ולפעמים הופך את עורו והופך להיות מחיידק שקט לחיידק טורף".

 

מה הן נקודות האזהרה שהורים צריכים לשים לב אליהם?

"זה מתחיל כמו מחלה ויראלית רגילה של חום, הרגשה כללית לא טובה, אבל בהמשך מתחילים סימנים מחשידים ומטרידים כמו חוסר תגובה, אפאטיות, יכולים גם להיות שלשולים, פריחה על העור, הרבה תסמינים שהופכים את המחלה למחלה לא שגרתית".

 

מה עושים במקרים כאלה?

"בשלב הראשון צריך להגיע לרופא שיערוך את ההערכה הראשונית ושיתרשם מהמצב הכללי של הילד. הרופא ישלח אותו לבית החולים, שם יבוצעו בדיקות מעמיקות יותר כולל בדיקות דם ובדיקות נוספות שיעזרו בהערכה טובה יותר של התחלואה".

 

אפשר לזהות בלי בדיקות אם אחד הילדים פתאום חולה?

"ברוב המקרים מדובר במחלה שהיא דלקת גרון שגרתית, פשוט בחלק מהאכלוסיה החיידק הזה הופך להיות למחלה שהיא חודרנית, מגיעה לזרם הדם ופוגעת במערכות השונות. בהתחלה התופעות הן תופעות של חום, ברגע שמתחילים תסמינים נוספים של אפאטיה, פריחה, חום מאוד גבוה, הדברים האלה מצריכים בדיקה רפואית".

 

הורים מגבעתיים ורמת גן לא יודעים באיזה גן זה קורה, האם ההמלצה היא לשלוח את הילדים לגן?

"צריך לזכור, שברוב המקרים לא מדובר בחיידק שהוא חיידק טורף אלא בחיידק רגיל. ההמלצה שלי היא במקרה שהילד נראה לכם יותר חולה מהרגיל, ללכת איתו לרופא".

 

יש חיסון לזה?

"אין חיסון לחיידק הזה. כשיש החלטה של לשכת הבריאות להתפרצות של כזאת תחלואה, יש לפעמים החלטה לתת טיפול מונע באנטיביוטיקה, אבל אין חיסון למחלה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפעוטות מאושפזים בטיפול נמרץ במצב קשה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים