שתף קטע נבחר

ביציות: 2 מיליון בלידה - כמה נשארות בגיל 30?

אנחנו נולדות איתן ומאבדות אותן לאורך החיים מסיבות שונות. הקפאתן מאפשרת במידה מסוימת לעצור את הזמן ותרומה שלהן עשויה לסייע לנשים אחרות. כל מה שרציתן לדעת על הביציות שלכן

כמה כמה?

כל אישה נולדת עם 2־1 מיליון ביציות בזקיקים שבשחלות. בניגוד לתאי העור או לתאי הדם שמתחדשים, האישה אינה מסוגלת לייצר ביציות נוספות. בגיל ההתבגרות לאישה יכולות להיות כמיליון ביציות ובגיל 30 יישארו רק כ־300 אלף מהן.

  

קיראו עוד:

הסיבה המובילה שבגללה נשים מקפיאות ביציות: גברים

מחלות נפש וסמים: מי בודק את תורמות הביציות הישראליות?

מדינה בטיפול: מה הפך אותנו למעצמת פוריות?

 

הולכות ופוחתות

נשים מאבדות בכל חודש כאלף ביציות, אף שלרוב הן מבייצות רק כ־400 ביציות לאורך החיים. עם השנים קצב אובדן הביציות יואץ: החל מגיל 35, מאגר הביציות של האישה הולך ומתרוקן במהירות ואיכות הביציות פוחתת בהדרגה עד לשלב שבו נפסק המחזור החודשי והיא נכנסת לגיל המעבר.

 

התהליך המשמעותי הזה מוביל נשים לאבד את יכולתן להרות בגילים 45־40. לעיתים זה יקרה מוקדם יותר, מסיבות גנטיות, בעקבות מחלות כמו אנדומטריוזיס או בשל עישון כבד.

  

מאבדות בכל חודש כאלף ביציות. נשים בגיל הפוריות (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
מאבדות בכל חודש כאלף ביציות. נשים בגיל הפוריות(צילום: shutterstock )

 

בדקו אותן

בין הבדיקות היכולות להצביע על מצב הרזרבה השחלתית ופוריות האישה נמצאת בדיקת דם להורמון AMH. אפשר לבצע את הבדיקה בכל יום במהלך המחזור - והבדיקה אומדת את מספר הביציות שנותרו לאישה בהתבסס על רמת ההורמון האנטי־מולריאני (AMH) המצביעה על כמות הזקיקים המתפתחים בשחלה בזמן נתון.

 

בדיקה נוספת היא בדיקת דם לבירור רמת ההורמונים FSH ואסטרדיול המתבצעת בימים השני עד הרביעי למחזור. FSH הוא ההורמון שמגרה את הזקיקים. תוצאה של FSH מתחת ל־10 מרמזת על רזרבה שחלתית טובה. תוצאה מעל 16 מורה על רזרבה שחלתית ירודה. תוצאה מעל 25 משמעה שהאישה הגיעה לגיל המעבר. עם זאת, כיוון שרמת ה־FSH עשויה להשתנות מבדיקה לבדיקה - התוצאה תקפה רק אם בדיקות חוזרות מורות על רמות FSH גבוהות.

 

גם בדיקת אולטרסאונד מאפשרת בחינה של הרזרבה השחלתית: בכל שחלה מאות אלפי זקיקים ובכל זקיק ביצית אחת. הזקיק הוא המקום המגן על הביצית עד לרגע הביוץ ואז הוא משחרר את הביצית היחידה שהבשילה. אפשר לזהות את מועד הביוץ המדויק אצל כל אישה בעזרת מעקב יומיומי באמצעות אולטרסאונד הבודק את קוטר הזקיק הגדל בהדרגה לקראת המועד.

 

באמצעות בדיקת אולטרסאונד שמבוצעת ביום השלישי עד החמישי למחזור אפשר לספור את מספר הזקיקים הקטנים, שנצפים בתחילת המחזור ומשקפים את הגל הבא של הזקיקים שיגיע לביוץ באותו חודש. כאשר בשתי השחלות נספרים פחות מעשרה זקיקים יש חשד לרזרבה שחלתית נמוכה.

 

לאחרונה הושקה בישראל בדיקה גנטית חדשה בשם פרטילום (Fertilome) המשווקת על ידי חברת אונקוטסט ומסייעת בזיהוי מצב הפריון הודות לאיתור שינויים גנטיים הקשורים לסיכון מוגבר לבעיות פריון. הבדיקה מזהה גנים בדם האישה הקשורים לדילול מוקדם במאגר הביציות בהתבסס על אבחון 49 שינויים גנטיים ב־32 גנים שנמצאו קשורים לבעיות פריון כמו אנדומטריוזיס, הפלות חוזרות, מנופאוזה מוקדמת, תסמונת השחלה הפוליציסטית, גיל מעבר מוקדם, רזרבה שחלתית נמוכה ועוד.

 

הקפאת ביציות (צילום: shutterstock)
הקפאת ביציות. כדאי לעשות את זה לפני גיל 37(צילום: shutterstock)

שמרו (או הקפיאו) אותן

אפשר להקפיא ביציות, רצוי לפני גיל 37. נשים רבות דוחות כיום את גיל הבאת הילדים מסיבות שונות. כן יש זוגות שמחליטים להביא לעולם ילד נוסף בגילים מתקדמים יחסית (35 ומעלה) ועלולים להפתעתם להתקשות בכך. חשוב לדעת כי קיימות בדיקות היכולות לסייע לנשים להעריך את מצב הרזרבה השחלתית שלהן ולהחליט החלטות מושכלות בהתאם.

  

במסגרת הליך הקפאת ביציות נשאבות ביציות האישה מהשחלות ומוקפאות. הביציות נלקחות מהנשים כשהן צעירות ובכך מקדימים את תהליך ההזדקנות הטבעי שלהן. חשוב לציין כי לפני ההליך האישה נדרשת לחתום על טופס הסכמה המדגיש את מודעותה לעובדה כי התהליך אינו מבטיח הריון ודאי או לידה. עם ההחלטה להפשרת הביציות הן מופרות עם זרע בן הזוג או התורם בתהליך של הפריה חוץ־גופית.

 

בדומה לטיפולי פריון, תקבל האישה בתחילה טיפול הורמונלי כדי להגדיל את מספר הזקיקים הבשלים באותו חודש. בתום מעקב זקיקים מדויק שיבחן את כמות הזקיקים וקוטרם ייקבע המועד לקבלת זריקה שתגרום לביוץ ולאחריו יגיע שלב השאיבה ביחידת ההפריה החוץ־גופית. הביציות שיישאבו יעברו תהליך סינון ומתוכן ייבחרו להקפאה הביציות האיכותיות ביותר.

  

החוק בישראל מפריד בין נשים הרוצות להקפיא ביציות בשל רצון לשימור פוריותן בעתיד מסיבות אישיות לבין נשים הרוצות להקפיא ביציות מסיבות רפואיות, כמו נשים הנמצאות לפני ניתוח להסרת שחלות, חולות סרטן, נשים עם סימנים למנופאוזה מוקדמת או נשים עם אנדומטריוזיס. אישה בת 41־30 שמעוניינת בהקפאת ביציות מסיבות אישיות שאינן רפואיות תצטרך לממן בעצמה את תהליך ההקפאה של הביציות.

 

החל משנת 2018 הוכנסה לסל התרופות הישראלי התוויה הנוגעת לנשים בעלות סיכון למנופאוזה מוקדמת ולהפסקת הווסת בגיל צעיר, לנשים עד גיל 41 ללא ילדים, או לנשים עד גיל זה לצורך הולדת ילד ראשון או שני עם בן זוג נוכחי (ללא קשר למספר ילדים מבני זוג קודמים). לאלה תממן המדינה את ההליך.

  ( )
( )

  

  

יש ילדים ארטיק

שיעור הצלחת הקפאת הביציות קשור לגיל שבו הוקפאו הביציות. תיאורטית, כדי להשיג סיכוי של 90 אחוז ללידת חי על אישה בת 30 להקפיא 20 ביציות; אישה בת 35 זקוקה לכ־36 ביציות ואילו אישה בת 40 צריכה להקפיא לפחות 60 ביציות.

  

תרומה

אפשר לתרום ביציות, כדי לאפשר לנשים שמפאת גילן או בעקבות מחלות אינן יכולות להביא לעולם ילדים מביציות שלהן עצמן. על התורמות להיות בנות 35־21, רווקות או גרושות (גם נשים נשואות יכולות לתרום, אך הן יידרשו לעבור ועדה עליונה), בריאות בנפשן ובגופן. תהליך התרומה מתחיל במיון הכולל בדיקות דם, שלושה ראיונות, בדיקות גנטיות נרחבות והערכה פסיכולוגית.

 

אישה שעברה את השלבים האלה עומדת לפני ועדה המורכבת מרופאים, עורך דין, פסיכולוג, רב ועובדת סוציאלית ועם אישורה היא נכנסת לתוכנית שאיבת ביציות. במשך כעשרה ימים היא מתבקשת להגיע בכל בוקר למעקב זקיקים ובדיקות דם ולהזריק תרופות הורמונליות בכל ערב. שאיבת הביציות נמשכת כרבע שעה ונעשית בהרדמה כללית קלה שאחריה משוחררת האישה ליום מנוחה בביתה.

 

בכל שאיבה נשאבות 15־10 ביציות הנתרמות לשתיים־שלוש נשים. כל תורמת ישראלית תקבל עבור תרומת הביציות תגמול בסך 20 אלף שקל. ההליך, האנונימי לחלוטין, מבוצע בשלושה בתי חולים ציבוריים ולאחרונה גם בהרצליה מדיקל סנטר והוא מפוקח בידי משרד הבריאות ונרשם במרשם האוכלוסין כדי למנוע גילוי עריות בעתיד. היתרון בקבלת תרומת ביצית ישראלית נעוץ בהיכרות הצוות הרפואי עם התורמת ובהתאמה הגנטית הגבוהה שאפשר להגיע אליה.

 

באדיבות פרופסור דניאל זיידמן, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ־גופית במרכז הרפואי שיבא וד"ר אלון קדם, רופא פוריות ומנהל בנק הזרע בהרצליה מדיקל סנטר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הקפאת ביציות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים