שתף קטע נבחר

כשהכאב בשיניים כלל לא קשור לשיניים

כאב שיניים הוא ללא ספק אחד הכאבים המרגיזים והבלתי נסבלים. אבל מה קורה כשהשיניים שלנו תקינות, אבל עדיין אנחנו סובלים מהכאב? רופא שיניים מסביר מאילו סיבות דבר כזה קורה

כאבים "המחקים" כאב דנטלי, התחלה או החמרה של כאב כרוני לאחר פרוצדורות דנטליות פשוטות מאוד הם מצבים אשר גורמים לסבל רב. סבל זה הופך חמור שבעתיים מפני שלכאב נוסף אלמנט אי הוודאות ואלמנט הטיפולים החוזרים ללא הועיל.

 

ניתן לחלק באופן כללי את הכאבים לכאלה שבאופן ודאי החלו לאחר טיפול שיניים ולכאלה שהדבר אינו ודאי. לא תמיד קל להבחין בין השניים.

 

דמיינו לעצמכם כאב מאזור השיניים שהחמיר או השתנה לאחר טיפול שיניים שהיה אמור לעזור - האם במקרה זה - הכאב החל כתוצאה מהטיפול או שמה החל לפני והטיפול לא הועיל. המטופל עצמו מתקשה להבדיל בין שתי האפשרויות ולעיתים עובדה זו גוררת אחריה מרמור, כעס, דיכאון ורצון לבצע טיפולים נוספים שיכולים להוות פוטנציאל לנזק נוסף.

 

לאחר שנשלל באופן ודאי כל מקור אורגני הכולל לדוגמה, מדלקת של מוך השן כתוצאה מסדק קשה לזיהוי, סינוסיטיס או אפילו מחלה ממאירה או אחרת, יש צורך להגיע לאבחנה של סוג הכאב.

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

  

למה כואבת השיניים? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
למה כואבת השיניים?(צילום: shutterstock)

 

כאשר הכאב החל באופן ודאי לאחר טיפול שיניים:

הוא יכול להיות בעל מאפיינים עיצבייים ברורים. לעיתים כתוצאה מנזק נראה, למשל שתל דנטלי שפוגע בעצב גדול כאב זה יהיה בעל מאפיינים ייחודיים - כאב חד צידי, שורף, עז, לא מעיר מהשינה ומתגבר במגע.

 

לעיתים טיפול שיניים - פשוט ביותר ללא כל פגיעה עיצבית משמעותית יכול להוביל לכאב ארוך טווח שמקורו אינו ברור, אך מאפייניו לרוב גם עצביים. מרבית האנשים שיסבלו מהסוג השני הם אנשים אשר מערכת העצבים שלהם רגישה במיוחד בעל סף גירוי נמוך. למשל, חולים במחלות כאב כרוני כדוגמת פיברומיאלגיה או מיגרנה כרונית.

 

מצב שיכול להטעות הוא מצב של כאב ממקור שרירי הלעיסה אשר מחקה כאב דנטלי, לדוגמה פתיחת פה ממושכת במהלך טיפול שיניים ארוך יכולה להוביל לכאב שמתברר ככאב שריר שיכול להמשך גם זמן רב.

בנוסף, לעיתים ישנם מצבים בהם המטופל משייך את תחילת הכאב לטיפולי שיניים, אך סביר כי הקישור הזה קיים עקב רצון טבעי של המטופל למצוא סיבה הגיונית למצב הקשה שנקלע אליו.

 

למשל, מצב של כאב עצבי קשה ביותר, חשמלי - דוקר, התקפי קצר מאוד, שמתעורר פעמים רבות אחרי מגע קל כדוגמת גילוח, דיבור ואפילו נשיקה. מצב זה קרוי תסמונת העצב המשולש (נורלגיה טריגמינלית) ונובע מבעיה נוירולגית בשורש העצב החמישי במוח. כמובן שאף טיפול שיניים לא גרם למצב וגם לא יעזור לפתור אותו.

 

כאב כרוני קשה יותר לזיהוי באזור חלל הפה הוא ואריאציה של מיגרנה, כאב זה יהיה דומה במאפייניו למיגרנה לעיתים ילווה במיגרנה כללית, הוא יהיה בדרך כלל בעל אופי פועם, התקפי של שעות עד ימים, ינדוד בחלל הפה, יתחיל בגיל צעיר ויהיה נפוץ יותר בנשים. כאב זה מטעה מאוד מפני שהוא מאוד דומה במאפייניו לכאב שיניים קשה, דבר שיגרור אחריו טיפולי שיניים מיותרים במטרה להתגבר על הכאב ללא תועלת ואף יגרום להחמרה.

 

רופא השיניים והמטופל עצמו, חייבים להיות מודעים לסוגי כאב "דמויי כאב דנטלי" וזאת על מנת להימנע מטיפולים מיותרים אשר יכולים גם להחמיר את הכאב המקורי ולקבע אותו וכן על מנת להפנות למומחה (למשל מומחה לרפואת הפה העוסק בכאב). כאב כרוני הוא כאב קשה בעל השלכות על כל תחומיי החיים, לאבחנה נכונה יש חשיבות עליונה בהתאמת הטיפול.

 

הכותב, ד"ר ירון חביב DMD, PhD, הינו רופא שיניים 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ממה נובע הכואב?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים