שתף קטע נבחר

טכנולוגיה ישראלית שעוזרת למבוגרים להישאר בריאים ועצמאיים

למרות שלבני גיל השלישי לא תמיד קל להתרגל לטכנולוגיה של היום, הם הפכו לקהל היעד של פיתוחים חדישים רבים. כמה מהם אפילו שייכים לחברות ישראליות

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

השינויים המהירים שהפכו את העולם שלנו לטכנולוגי מאי פעם, עשויים להיראות כמו אתגר לא קטן בעיני מבוגרים רבים. אלה שהסתדרו עם תורים לא ממוחשבים, גדלו ללא אינטרנט והתרגלו לצאת מהבית כדי לבצע גם את המטלות הקטנות ביותר.

 

ועם זאת, כשמדובר בבריאות ובביטחון אישי, נראה שרבים מהפיתוחים המאתגרים הצליחו להפוך לחבריהם הטובים ביותר של בני גיל השלישי. בייחוד אם הם רוצים להמשיך לשמור על סדר היום הפעיל שהתרגלו אליו.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מחקר מצא: מבוגרים נוטים יותר להפיץ "פייק ניוז" 

לא מדברים על זה: להישאר בשליטה כשחולים

הקשר המפתיע בין מוסיקה ופעילות גופנית בגיל השלישי 

 

קשיש  (צילום: shutterstock)
שומרים על קשר עם המשפחה(צילום: shutterstock)
 

להילחם בבדידות ולשמור על קשר עם המשפחה

בדידות היא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שניצבים בפני מבוגרים, שלא תמיד מצליחים לצאת מהבית כמו בעבר ולכן נמנעים מאירועים חברתיים. מאחר שחלקם מתקשים בשימוש בסמארטפון או בגלישה באינטרנט, הם עלולים גם להפסיד את האינטראקציה החברתית שלא מצריכה מפגש פנים אל פנים. זו שמתקיימת בוואטסאפ או בשיחות וידאו בסמארטפון.

 

המערכת החדשנית של חברת Uniper Care הישראלית, מאפשרת לאזרחים ותיקים להמשיך ולשמור על קשר עם בני המשפחה והחברים, באמצעות משלוח תמונות ושיחות ווידאו ישירות מהטלוויזיה שלהם וללא צורך בטלפון חכם. הפתרון שמציעה החברה כולל סטרימר שמתחבר לטלוויזיה, שלט עם מיקרופון ומצלמה, באמצעותם אפשר להשתמש בוואטסאפ בלי שום בעיה.

 

הסטרימר גם מאפשר למשתמשים לצפות בקורסים, שחלקם מתרחשים בשידור חי יחד עם מדריך, ולקחת חלק בקבוצות דיון ועל ידי כך להכיר חברים חדשים.

 

בנוסף, המערכת יכולה לתזכר כל משתמש בנוגע לאירועים, תורים לרופא ונטילת תרופות, על ידי הודעת תזכורת שתופיע על מסך הטלוויזיה שלו.

 

להישאר עם אצבע על הדופק מסביב לשעון

אחד מהפחדים המשמעותיים עמם מתמודדים בני משפחה של מבוגר שחי לבד, הוא שיגלו באיחור או רק בדיעבד על הידרדרות במצבו. רבים מהם חוששים, ובצדק, שיפספסו סימני שינוי לרעה, שגילויו בזמן יכול היה למנוע פגיעות פיזיות שונות.

 

הצורך להישאר עם האצבע על הדופק הוא שהנחה את הפתרון של חברת אסנס הישראלית, שאף זכתה במהלך 2018 בפרס SilverEco & Aging Well, המוענק לחברות שמעודדות חדשנות בקטגוריית שמירה על איכות החיים של מבוגרים.

 

הפתרון של החברה מתמקד בחבילה שמיועדת לסייע לאנשים מבוגרים בזמן מצוקה, גם אם הם אינם מסוגלים להזעיק עזרה באופן טלפוני או על ידי שימוש בכפתור מצוקה.

 

המערכת של אסנס מנטרת את מצבו של כל משתמש באופן קבוע, מנתחת את הנתונים ושולחת התראה לבני משפחה או לגורם רפואי אם היא מזהה שינוי חריג בלוח הזמנים שלו, אם מתרחשת הצפה או שריפה וכדומה. בנוסף, היא גם מאפשרת למשתמש עצמו להזעיק עזרה אם הדבר נחוץ.

 

גם חברת EarlySense הישראלית מתמקדת בזיהוי מקדים שיכול למנוע בעיות, כשבמקרה שלה מדובר בסנסור שמותקן מתחת למזרונו של המשתמש.

 

הסנסור מודד ואוסף נתונים שונים בהם קצב נשימה, תנועה וקצב לב, מנתח אותם ומעביר אותם לגורמים הרלוונטיים. מאחר שאין צורך להעיר את המשתמש, לדאוג למגע ישיר בינו לבין הסנסור או להשתמש בכוח אדם שיאסוף את המדדים, מדובר בפתרון הן עבור מחלקות רפואיות והן עבור משתמשים פרטיים שחיים לבד.

 

לאמן את הגוף ואת הראש

חברות ישראליות נוספות נעזרות בטכנולוגיה כדי לסייע לבני הגיל השלישי לתרגל את הגוף ואת הזיכרון באופן עצמאי או בעזרת אנשי מקצוע. Libra@Home לדוגמה, נעזרת בטכנולוגיה של מציאות מדומה כדי לעזור למטופלים לשקם את היציבות שלהם. הפיתוח של החברה משמש פיזיותרפיסטים כדי להתאים תרגילים במגוון רמות לכל מטופל, במטרה לעזור לו לתרגל שיווי משקל במרפאה ובבית.

 

קיימים גם לא מעט פיתוחים שמתמקדים באימון המוח בגיל השלישי, בהם כמה ישראליים כמו זה של חברת Effectivate. החברה פיתחה תוכנה הכוללת תרגילי אימון לזיכרון בטכניקה מקורית, שמותאמת אישית לכל משתמש.

 

בנוסף, קיימות תוכנות שמאפשרות לקהל המבוגר להמשיך ליהנות מטקסטים באופן עצמאי, גם אם קשה להם לקרוא – עקב בעיות ראייה או מסיבות אחרות. הבולטת שבהן היא עלמה-רידר, תוכנת הקראה בעברית של עלמגו. עלמה-רידר משמשת תלמידי בתי ספר, מבוגרים וכל מי שמתקשה בקריאה, ומאפשרת להפוך קבצי טקסט לקבצי שמע או לראות אותם על מסך התוכנה עצמה.

 

 

המאמר המלא הוא חלק מהבלוג - "מעניין פה", מבית מגדלי הים התיכון

 

פיתוח טכנולוגי שנרתם למען הבריאות: המערכת שמונעת נפילות בקרב מבוגרים 

 

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
להתיידד עם הטכנולוגיה בגיל מבוגר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים