(משי בן עמי)

נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, פרופ' ליאוניד אידלמן, התראיין באולפן ynet הבוקר (ה') והביע דעתו על מינויו של פרויקטור הקורונה החדש, פרופ' רוני גמזו: "פרופ' גמזו מציג עמדה שונה מעמדה של הרבה אנשים במשרד הבריאות. ואני חושב שלעמדה שלו יש מקום והיא צריכה להוכיח את עצמה. אני חושב שהוא ביצועיסט ממדרגה ראשונה והוא יכול לבצע את זה".
תחומי תפקידו של הפרויקטור, מנהל בית החולים איכילוב, טרם הוגדרו באופן סופי, אך דעותיו דווקא ידועות. ברקע העלייה במספר הנדבקים והאופציה הגוברת לסגר כללי, אמר גמזו כי "סגר זה תותח עם הרבה מאוד גלי הדף. את הפטיש הזה, בתורה האפידמיולוגית, נותנים פעם אחת".
בריאיון באולפן ynet בשבוע שעבר, הדגיש גמזו כי למרות הדריכות שמדינת ישראל צריכה להיות בה, אין להיכנס לחרדה: "אנחנו עם שיעור התמותה הנמוך ביותר בעולם", אמר בריאיון, "גם אם יעשו סגר לעשרה ימים ושבועיים, צריך לצאת ממנו. צריך תשתית ומכניזם של קטיעה".
פרופ' אידלמן סבור כי גמזו לא ישאר בתפקיד אם לא ינתנו לו סמכויות: "הוא לא רוצה להיות בובה שעליה יפילו את כל האחריות במקרה של כישלון. ונכון לעכשיו, קיים כישלון של טיפול הממשלה במגפה".
1 צפייה בגלריה
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
סגר נקודתי: "יש לסגור ערים לשבועיים ולטפל נקודתית"
(צילום: AFP)
למרות שבדבריו, פרופ' גמזו מבקש להימנע ככל הניתון מסגר, פרופ' אידלמן סבור כי לא ניתן יהיה להתחמק ממנו וכי היכולת להכריז על סגר נקודתי מוכרחה להיות בין סמכויותיו של הפרויקטור. "אם יודעים שיש עיר מלאה בחולים, יש לסגור את המקום לשבועיים ולטפל נקודתית. יש מוקדי התפרצות רבים במדינת ישראל וזה כל הזמן מתרבה כי משרד הבריאות לא עושה שום דבר עם זה".
פרופ' אידלמן מצדד בדבריו של פרופ' גמזו, שטען בריאיון לאולפן ynet שקיים צורך חמור בכוח אדם לביצוע חקירות אפידמיולוגיות שמטרתן קטיעת שרשראות הדבקה: "מה שצריך לעשות זה למנות יותר אנשים שתפקידם לבדוק איפה חולי הקורונה היו ועם מי היו בקשר. עד היום, במקום חקירה אפידמיולוגית יש רכילות אפידמיולוגית. פרופ' גמזו הוא באמת ביצועיסט שיכול להוציא לפועל את מערך החקירות. השאלה היחידה היא האם יוכל להפעיל את הסמכויות שלו כראוי".
בתוך כך, ממשיך לעלות מספר המאובחנים כחולי קורונה. לפי דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, אובחנו אתמול 2,027 חולים חדשים. במשרד הבריאות סימנו את הסף של 2,000 חולים חדשים ביממה כקו אדום שמעליו ינתן סגר כללי, אך נראה שאין בכוונת הממשלה לפעול כך.
אחוז הבדיקות החיוביות רשם שיא של 8.3%, כלומר אחד מכל 12 נבדקים נמצא חיובי לנגיף. מספר המאושפזים במצב קשה עומד על 273 בני אדם ומספר הנפטרים עומד על 431. נכון לחצות, בירושלים יש 4,904 חולים פעילים, בבני ברק 2,519, בתל אביב 2,059, בביתר עילית 1,145, באשדוד 1,139 בפתח תקווה 919, בבית שמש 894, בחיפה 578, במודיעין עילית 562 ובאלעד 399. בסך הכול יש בישראל 32,602 חולים פעילים.