הקיץ כבר כאן ואיתו זמזום היתושים הטורדני והעוקצני. או נכון יותר – זמזום היתושות – כיוון שרק הן עוקצות. הסיבה: כדי להשיג את החלבונים שהנקבה זקוקה להם במטרה לייצר כמה שיותר ביצים, חנן אותה הטבע ביכולת למצוץ לנו את הדם, וזאת היא עושה על ידי עקיצה.
"היתושה בוחרת את מי לעקוץ ואת מי לא על סמך חום גוף ועל סמך ריח גוף", אומר ישראל חלד, יושב ראש "שר"מ פארם" וחבר בוועד המנהל של הסתדרות הרוקחים.
2 צפייה בגלריה
היתושה בוחרת את מי לעקוץ
היתושה בוחרת את מי לעקוץ
היתושה בוחרת את מי לעקוץ
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
זה בדיוק מה שרציתי לבדוק איתך. יש לי חברה שילדיה ישנים באותו החדר, ומיום שנולדו, האחד נעקץ באופן קבוע והשני לא. איך זה יכול להיות? "יש בני אדם שריח הגוף שלהם מושך את היתושות ויש מי שריח הגוף שלהם דוחה את היתושות".
ואנחנו יודעים מה מאפיין כל ריח גוף כזה? "ואם נדע? מה זה יעזור? הרי אי־אפשר להחליף לאדם את ריח הגוף. מה שאפשר לעשות זה לטשטש את ריח הגוף שלנו ולמרוח על העור חומר שיבלבל את היתושה ובעצם ידחה אותה מלעקוץ אותנו".
למה רק אתם נעקצים? צפו:
בריאות - דוקטור אני רק שאלה איתי גל למה היתושים עוקצים דווקא אתכם ל\"ד ד\"ר
(אלי סגל וחגי דקל)
ומה דוחה את היתושות? חלד אומר שאם מחפשים את הפתרון הטבעי המותר לשימוש גם בילדים אז הכי קלאסי ומוכח זה שמן ציטרונלה, המבוסס על צמח בעל ריח לימוני חריף. כמובן שיש חומרים כימיים שמעניקים הגנה גבוהה יותר.
ברגע שהיתושה עוקצת, היא למעשה דוקרת את העור ומחדירה לתוכו חומרים שהגוף מגיב אליהם על ידי שחרור של היסטמין – חומר שמגייס את מנגנון ההגנה של הגוף כדי למתן תגובה אלרגית המעורבת בפעולה דלקתית. כאשר מופרש יותר מדי היסטמין יש גם הרחבה של כלי דם ואדמומיות.
2 צפייה בגלריה
אל תגרדו את מקום העקיצה
אל תגרדו את מקום העקיצה
אל תגרדו את מקום העקיצה
(צילום: shutterstock)
ולמה אסור לגרד אחרי שנעקצים? "כי הגירוד מחמם עוד יותר את המקום, מרחיב את כלי הדם ומעכב את ההחלמה, וגם יכול להחמיר את האלרגיה המקומית שמתפתחת ולגרום לזיהום. ההמלצה היא להתגבר על הדחף לגרד על ידי קירור המקום ומריחה של משחות מרגיעות שמכילות חומרים נוגדי היסטמין. אם העקיצה דרמטית יותר, הרופא ישקול מתן משחה שמכילה קורטיזון, וכאשר יש חשד לזיהום, הרופא יחליט האם יש טעם להעדיף משחה שמכילה גם חומר אנטיביוטי".
מתי עקיצת יתוש מסוכנת? כשהיא קרובה מאוד לעין, ואז יכולה לגרום לעצימה שלה, אומר חלד.
ואגב, כמו במקרים רבים אחרים הדרך היעילה ביותר לנצח את עקיצות היתושים היא למנוע אותן. "מקור היתושים במאגרי מים עומדים. שם הם מתרבים וחיים. ברשויות שעושות הדברה ליד מאגרי מים יש חד־משמעית פחות עקיצות של התושבים", הוא מסביר.