(צילום: משי בן עמי)
"חדרי ההמתנה של הרופאים בקהילה הם שדות קרב": קרן שכטר-אזולאי, ראש מחוז דרום בקופת החולים מכבי, התראיינה באולפן ynet הבוקר (ב') וסיפרה על הלחץ הגדול בו נמצאים הרופאים בקופות החולים, במיוחד לאור החורף המתקרב.
"אנחנו לפני עונת השפעת, ושם תהיה כבר מערבולת, לא גל", היא אמרה. "יש פחות מ-1,000 חולי קורונה בבתי החולים, אף עשרות אלפי חולי קורונה שמטופלים בידי רופאי קופות החולים. מי שנמצא כרגע בחזית ועומד באתגרים הם הרופאים האלה. יום עבודה של רופא כזה רצוף בחולים שהוא לא יודע אם הם חולי קורונה או לא, וכשיום העבודה הזה מסתיים מתחילות החקירות האפידמיולוגיות ושיחות לכל מרותקי הבית.
"אחד האתגרים הגדולים של פרופ' חזי לוי ושל פרופ' רוני גמזו לקראת החורף הקרוב זה בעצם לפנות מבית החולים את כל מי שלא צריך להיות בבית החולים. לפנות מקום למאושפזים חדשים. 50% מהאנשים שנמצאים כרגע בבתי החולים לא צריכים להיות שם. יש לפנות לאשפוזי בית ולאפשר לבתי החולים לקלוט את תחלואת החורף".
באולפן נשאלה שכטר-אזולאי כיצד יתמודדו בחורף הקרוב עם מיון חולי השפעת העונתית וחולי הקורונה. לכך השיבה כי "צריך להגיד לציבור את האמת. לאף אחד אין פתרון קסם. מה שכן אפשר לעשות זה לא לאפשר לאנשים להמתין בחדר המתנה עם 100 איש נוספים, אנחנו כן מאפשרים ליצור קשר טלפוני ולהשתמש בשיחת וידאו או בטלפון כדי לדבר עם החולה. אנחנו עושים הכל כדי למצוא פתרון, ובחורף הקרוב רק מי שחייב להגיע פיזית יגיע למתקנים שלנו. הוא יקבל בכניסה את כל האבזור להתמגן וימתין באזור בטוח בלי להיחשף לתחלואה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"יש לפנות לאשפוזי בית ולאפשר לבתי החולים לקלוט את תחלואת החורף"
(צילום: AFP)
החזיתות בחורף הקרוב, מספרת שכטר-אזולאי, יתחלקו לשניים: "אתרי החיסונים הם חזית אחת, בה אנחנו נערכים בקופות החולים לאתרים נקיים ומופרדים. אוכלוסיות בסיכון ובעלי מחלות רקע, אנחנו רוצים שיבואו להתחסן לאזור שאין בו סכנה בתיאום תור או בשעות נפרדות.
"החזית השנייה זה לאפשר את שירותי הרפואה לאנשים שזקוקים להם. יש עוד כמה מחלות שהורגות בני אדם. אם מישהו מסתובב חלילה עם גוש בשד או במערכת העיכול ולא מאובחן בזמן, זה יהרוג אותו בשיעורים הרבה יותר גבוהים מקורונה. גם פה הקשר עם הרופא לפני שבכלל יוצאים מהבית, יעשה את ההבדל".
בתוך כך, עדכן אתמול משרד הבריאות כי מספר הנפטרים ממגפת הקורונה עלה ל-600. בבתי החולים מאושפזים 848 חולים, מהם 393 במצב קשה. לפי הנתונים, בישראל עומד אחוז התמותה מקורונה על 0.72%, כלומר 1 מתוך כ-138 נשאי קורונה נפטר. מדובר בנתון נמוך מאוד בהשוואה לממוצע התמותה מקורונה בעולם, שעומד על 3.68%.
הבוקר נרשמה עלייה משמעותית במספר המונשמים. לפי נתוני משרד הבריאות מספרם עומד על 118, הכי הרבה מאז סוף אפריל - שיא גל ההדבקה הראשון, אז אושפזו בבתי החולים ברחבי הארץ 137 חולי קורונה שחוברו למכונות הנשמה.