(צילום: אורי דוידוביץ)
על רקע עליית התחלואה במגזר החרדי והערבי - מדוע לא קיימת אכיפה שתוביל לבלימה? 25% מהבדיקות לגילוי נגיף הקורונה בשבוע האחרון ביישוב עין מאהל נמצאו חיוביות, 32% נמצאו חיוביות בעמנואל. עוד ועוד יישובים ערביים וחרדיים לא ממגרים את התחלואה. בריאיון לאולפן ynet הסביר פרופ' רן בליצר, חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות וראש מערך החדשנות בכללית, כי עם ציבור שלא מבצע את ההנחיות ומערכת ממשל שלא אוכפת אותן - בלתי אפשרי להימנע מתחלואה.
"מגמת התחלואה היא לא טובה, יש סוג של יציבות במהלך השבועות האחרונים אבל היא מאוד שברירית ומספר החולים הקשים בבתי החולים כל הזמן מטפס באופן מונוטוני ומאוד מטריד", אומר פרופ' בליצר. "מרווח הבלימה הולך ומתקצר והסיכונים גדלים. הבעיה היא לא שההנחיות הקיימות הן לא מספיק מחמירות, אלא שפשוט מתעלמים מההנחיות הקיימות ולא נעשה מספיק בעניין הזה.
"בפועל היום אחוז קטן אבל משמעותי מהציבור מתעלם מההנחיות ומסכן את כל השאר. בין אם זה מתוך קהות חושים או מתוך הכחשת הסכנה או מתוך התעלמות פושעת, לא משנה. אנשים מקיימים מפגשים רבי משתתפים בכל מיני מסגרות ומסכנים את ההורים שלהם. הבעיה קיימת בכל המגזרים, יש מגזרים שבהם הבעיה יותר גדולה, אבל אני לא מכיר את הנתונים מהשטח בשביל לומר כמה גדולה הבעיה במגזר הערבי או החרדי לעומת המגזר הכללי".
פרופ' בליצר מסביר, כמו מומחים רבים לפניו, שסגר אינו צעד יעיל ונכון. "ברור לי שאי אפשר להמשיך ולהתנהל ככה. סגר וצעדים ברמה הארצית הם אמנם פתרון שהוא קל פוליטית והוא יותר קל לגורמי אכיפה כי הוא חוסך להם את הצורך להתמקד ולהתמודד, אבל הוא לא מידתי והוא לא סביר בעת הזו. ההגיון הבריא אומר שצריך לאכוף ולהדריך ולעשות הסברה יותר טובה, קודם כל באזורים ובאוכלוסיות שבהן קיימת בעיה ורק אחר כך להמשיך להגדיל את זה ולעשות צעדים ארציים מלאים".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"יציבות שברירית בחולי הקורונה": פרופ' רן בליצר
(צילום: AFP)
בריאיון נתן גם דעתו על תוכנית הרמזור המתעכבת של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. "תוכנית הרמזור היא תכנית שנוגעת בהרבה מאוד היבטים. מדובר בתוכנית מורכבת שכל המשרדים וכל בעלי המקצוע צריכים להיות מעורבים בה. אני מסכים שהגיעה העת לעצור את הדיונים הממושכים ולהכריע ולצאת לדרך עם התוכנית הזאת, שהיא אולי לא מושלמת לחלוטין אבל היא הדבר הכי טוב שהצלחנו לייצר.
"עם זאת, תוכנית הרמזור בלי מערך מסודר של הדרכה, הסברה ואכיפה תיכשל, לא בגלל שהיא לא טובה אלא בגלל שהנחיות ללא יישום זה אות מתה והיא לא תמנע מאיתנו את הזחילה המתמדת למקום המסוכן מבחינת התחלואה ולסכנת סגר".

פתיחת שנת הלימודים: "ממליצים לפתוח כסדרה"

1,937 בני אדם אובחנו אתמול עם נגיף הקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר. מדובר בהמשך הנתונים המדאיגים של אתמול, אז אובחנו 1,952 חולים חדשים. לפי הנתונים, 428 בני אדם מאושפזים כעת בבתי החולים במצב קשה ו-124 מהם מונשמים. האם התחלואה מאפשרת פתיחתה של שנת הלימודים והחלת חגי תשרי ללא הגבלות משמעותיות?
"קבינט המומחים שאני עומד בראשו נתן את המלצתו הברורה לתכנית "מגן ישראל" ולדרג של משרד הבריאות, ואמר שצריך לפתוח את שנת הלימודים כסדרה למעט בערים האדומות", מסביר פרופ' בליצר. "המתווה כרגע הוא מתווה שאליו נערכו, הוא סביר אפידמיולוגית, אפשר להוציא אותו לדרך. מותר להכניס היום לפני ההנחיות 20 אנשים לחדר סגור, וחינוך קודם להרבה דברים אחרים ולכן צריך לאפשר את פתיחת מערכת החינוך. יש לזה משמעות הרבה יותר גדולה מאשר כל מיני התכנסויות אחרות שקורות היום, החל במסעדות וכלה באולמות אירועים".
"בעת הזו התקהלות בערים אדומות הוא לא דבר סביר. בתוך כל התקהלות כזו של עשרות אנשים, בכל התקהלות מכל סיבה שהיא, הסיכוי הסטטיסטי שיהיה שם אדם שהוא מדבק הוא גבוה מדי. הגיע הזמן לעבור לקונספט הדיפרנציאלי של הרמזור שהוא נכון אפידמיולוגית, הוא לוקח יותר סיכונים בערים ירוקות מאשר אדומות והדבר הזה הגיוני, גם כלכלית וגם אפידמיולוגית".