3 צפייה בגלריה
כפר שאול
כפר שאול
כפר שאול. צפיפות נוראית
העומס על מערכות האשפוז בכלל, ועל המערכות הפסיכיאטריות בפרט, נותן את אותותיו – ובצורה הקשה והמכאיבה ביותר. מעדויות שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, עולה כי בבית החולים הפסיכיאטרי כפר שאול בירושלים, ששייך למשרד הבריאות, המצב נואש ומצוקת האשפוז קשה, בין היתר בגלל הגידול במספר האשפוזים לצד הכורח לסגור חללים במוסד לטובת בידוד. הפתרון: חולים שוכבים זה לצד זה על מזרנים במקום על מיטות רגילות, בצפיפות רבה ובחדר קטן, לעיתים מבלי שבני משפחתם מודעים לתנאי האשפוז שלהם.
"אנחנו רואים מטופלים שישנים בצפיפות נוראית בעקבות מצוקת מיטות", סיפרה סימה עוזרי, מ"מ יו"ר ועד האחים והאחיות בכפר שאול. "כרגע במחלקה של 30 מיטות יש 42 מאושפזים, ובפועל יש רק 26 מיטות. יש מטופלים עם מצבים פסיכוטיים קשים ואין מספיק מיטות. תמיד המחלקה הייתה הרבה מעל לתפוסה, אבל עכשיו זה זוועה. כשאני חוזרת הביתה אני חושבת על החולה שבא לקבל טיפול ונמצא עכשיו על מזרן".
3 צפייה בגלריה
כפר שאול
כפר שאול
כפר שאול. ישנים על מזרן על הרצפה
"לאחרונה", המשיכה וסיפרה עוזרי, "הגיע מטופל פסיכוטי וכל מה שהצליח לכתוב לאחד האחים כאן זה שהוא רוצה מיטה. יש מצוקה בבתי חולים נוספים, אבל אני לא יודעת אם הגיעו למצב של מזרנים. הקורונה הביאה לכך שיש הרבה יותר פניות, הרבה יותר אנשים זועקים לעזרה, וזה יוצר לחץ אצל הצוות שמוצא עצמו חסר אונים. המצב קשה מאוד".
הסתדרות האחים והאחיות שיגרה אתמול מכתב בנושא לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולמנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי, ובעקבות פניית "ידיעות אחרונות" הודיע לוי כי יבקר בהקדם בבית החולים. במכתב כתבה יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן: "15 תשושי נפש מאושפזים ללא מיטות, ללא תקנים של אחים ואחיות, מבלי שיהיה מישהו שיוכל לטפל בהם בצורה הולמת המכבדת בני אדם באשר הם. מזה חודשים רבים אנו מתריעים על העומסים הכבדים בבתי החולים, ובייחוד במרכזים לבריאות הנפש, שם האחים והאחיות פועלים במחסור קשה, שמתבטא לפעמים באלימות פיזית קשה כנגד הצוותים הרפואיים. ואולם לא העלינו בדעתנו כי מערכת הבריאות הציבורית תחצה את כל הגבולות, תאבד את טיפת החמלה האחרונה שעוד נותרה בה ותתעלל ביודעין בחסרי ישע. למערכת בריאות הנוהגת כך בחלשים שבחברה אין זכות קיום מוסרית".
3 צפייה בגלריה
אילנה כהן
אילנה כהן
אילנה כהן. "מתריעים על המצוקה כבר חודשים"
(צילום: אבי מועלם)
בשיחה עם "ידיעות אחרונות" הוסיפה כהן: "לוקחים את החולים הכי קשים ומשכיבים אותם כמו הומלסים. אם היו עושים את זה בבתי חולים כלליים זו הייתה שערורייה, אבל החולים הללו מסכנים ואף אחד בלילה לא רואה אותם. אני חושבת שזה לרדת לנקודה הכי נמוכה שיכולה להיות. כשהסתכלתי על התמונות הללו פשוט הזדעזעתי. קשה להאמין שבשנת 2021 מתייחסים כך לחסרי ישע, לאנשים הכי אומללים שלא סופרים אותם. כל משפחה במדינת ישראל שמאשפזת את אחד מבני המשפחה שלה צריכה לחשוש שהוא מאושפז בתנאים כאלו. זה מראה מזעזע, וזו בושה לכל המערכת שדברים כאלו קורים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אכן קיים עומס רב על מערכת האשפוז הפסיכיאטרית בכלל, ועל האשפוז הפסיכיאטרי באזור ירושלים בפרט. סגירת מחלקות פסיכיאטריות מקבילות לתקופות זמן משמעותיות בשל התפרצות קורונה בתוכן הסיטה עוד מאושפזים למחלקה המתועדת בכתבה. לצד זאת, אנו לא יכולים לקבל מצב בו מאושפזים לא זוכים לתנאי אשפוז הולמים בשל העומסים האמורים, וזאת על אף מאמצי הצוות הרפואי.
"בכוונת מנכ"ל משרד הבריאות לסייר באופן מיידי בבית החולים כפר שאול וללמוד את המקרה לפרטיו, ובהמשך לכך לפעול ביחד עם גורמי המקצוע לוויסות נכון של מטופלים בין מחלקות האשפוז בבתי החולים הפסיכיאטריים ולפתרונות מיידיים נוספים. בשנים האחרונות הושקעו משאבים בתשתיות ובכוח אדם בבתי החולים הפסיכיאטריים, אך אין זה מספיק ובכוונת משרד הבריאות לדרוש תקציבים ותקנים נוספים על מנת לשפר את איכות הטיפול במערכת האשפוז הפסיכיאטרית ובטיפול הניתן בקהילה".
בישראל פועלים עשרה בתי חולים פסיכיאטריים ממשלתיים ושניים נוספים בבעלות קופת חולים כללית. מעבר לכך קיימים בתי חולים פסיכיאטריים פרטיים וכן מחלקות פסיכיאטריות בבתי החולים.