לרוני שלום רב,
אני כותב לך מכתב גלוי זה מתוך דאגה כנה להצלחתך במשימתך כפרויקטור של המגפה. כדי להסיר כל ספק, אני סבור שכמה מן הצעדים שנקטת היו אכן חיוניים ומוצלחים כמו הרחקת הסגר המלא, העברת סמכויות רחבות לצבא, לקופות החולים ולשלטון המקומי, הרחבת וביסוס מערך הבדיקות, וביסוס הדיאלוג עם הקהילה המקצועית.
משבר הקורונה: הסיקור המלא ב-ynet
עם זאת, ישנם עדיין מספר נושאים שלא זכו להגדרה ברורה מצדך ואשר מימושם הכרחי להצלחת המשימה.

1 צפייה בגלריה
תמונה של פרופ' רוני גמזו מציג את התוכנית שלו
תמונה של פרופ' רוני גמזו מציג את התוכנית שלו
פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו
(צילום: לע"מ)

אמון הציבור ומערך ההסברה

חשוב לזכור ולהפנים שלאוכלוסייה אין כיום אמון בהנהגה ובהוראות משרד הבריאות. משימתך לא תצלח ללא שיתוף פעולה ואמון של האוכלוסייה, שאותו אתה חייב לשקם. לצורך זה יש דחיפות עליונה להקים מערך הסברה אחר, שיהיה שקוף ואמין מקצועית ושהוא תנאי הכרחי להחזרת האמון.
את ההסברה יש לתת בידי אנשי מקצוע, שיהיו מומחים ברפואה במחלות זיהומיות ובבריאות הציבור, ולא בידי פוליטיקאים או פרופסורים מכובדים. מידע מבוסס ואמין המוגש לכולם בגובה העיניים ובשפה ברורה (כולל ערבית, רוסית ואמהרית) והפתוח גם לשאלות, הוא המפתח לאמון והוא גם המפתח לבריאות הנפשית של הציבור.

אוכלוסיות המטרה

המגפה ממשיכה להתפשט במידה בלתי שווה, ובעיקר, לא מעט אצל החרדים והערבים. הכישלון באוכלוסיות שם הוא הצירוף של תנאי החיים והמגורים הצפופים בצד אי שמירה של כללי ההתנהגות החיוניים למניעת התפשטות המגפה.
המפתח העיקרי מצוי אצל ההנהגה של שני הציבורים הללו שאיתם יש ליצור דיאלוג בונה. התפילות ההמוניות בבתי הכנסת, הנהירה לקברות הצדיקים באומן, או האירועים החברתיים ההמוניים בחברה הערבית - הם הסכנה ועליהם אסור להתפשר.
הלקח שנלמד בבני ברק ושהוביל בזמנו לשיתוף פעולה עם הציבור החרדי צריך לשמש דוגמה לדרך בה ניתן לפעול. האדמו"רים של חצרות החסידים, מנהיגי הציבור הדתי מזרחי, ומנהיגי הציבור הערבי - הם הכתובת.

הימים הנוראים

אנו בפתח תקופת הימים הנוראים שבהם מתכנסים המוני אדם לבתי כנסת לתפילות. הסכנה הטמונה בהתכנסות הזאת בבתי הכנסת ברורה כשמש. את התפילות ניתן לקיים בצורות שונות-בבית, במניינים ולא בהתכנסות גדולה, וגם בחללים שמחוץ לבתי הכנסת.
יש לפעול מבעוד מועד על מנת לצמצם את הסכנה. יש לעודד את כלל הציבור היהודי בישראל, להימנע מלהצטופף בבתי הכנסת, להגיע למקומות בהם ההתכנסות היא בחללים פתוחים מחוץ לבית הכנסת וכמובן לחבוש מסכות. ושוב, המפתח הוא בידי ההנהגות של הציבור הדתי והחרדי, שאיתם יש להגיע להבנה ושתוף פעולה על מנת שיעבירו את המסר הזה בשפה ברורה ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים לקהלים שלהם.

הנסיעה לאומן

השיח סביב הנסיעה המתוכננת לאומן של רבבות חסידים כמו התרת כניסתם לארץ של אלפי בחורי ישיבה מארה"ב , מעורר רגשות עזים ופוגע באמינות שלך. אסור להתפשר בעניין זה. יש למנוע את העלייה לרגל לאומן ובודאי להכניס לבידוד את כל מי שיחזור משם.

מניעת סגר

אסור לשכוח לרגע את השיקול הכלכלי - הפגיעה הכלכלית לעומת הסכנה הרפואית. יש לעשות הכל כפי שאתה מנסה לעשות, על מנת למנוע סגר שימיט מכה כלכלית נוספת למצוקה שכבר פוגעת במאות אלפים.

שיקום הרפואה הציבורית

אל תזניח את תשומת הלב משיקום תפקודה הרגיל של מערכת הבריאות. השיקום של הרפואה הציבורית הוא תנאי ליכולת שלנו לעמוד במאבק הנוכחי במגפה ובגלים נוספים שלה בחורף הקרוב.
יש לעשות כבר עכשיו לחיזוק הכלכלי והאנושי שלה כדי שתעמוד במעמסה הכבדה שלפניה כעת וגם בעתיד הנראה לעין. אין גם הצדקה להזניח את החולים הכרוניים, את הרפואה המונעת ואת שירותי הבריאות הרגילים.
לבסוף, ואולי החשוב מכל, אל תוותר ואל תיכנע ללחצים הפוליטיים שמופעלים ויופעלו עליך. הצלחתך במאבק במגפה היא ההצלחה של כולנו וצריכה להיות מודרכת על ידי השיקולים המקצועיים בלבד.
פרופ' צבי בנטואיץ הוא ראש המרכז למחלות טרופיות ואיידס באוניברסיטת בן גוריון