(צילום: אורי דוידוביץ)
אין מספיק חיסוני שפעת לחורף הקרוב - נדרש תעדוף: כך טוענת ד"ר דורית ניצן, מנהלת החירום של אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ה'). "הימצאות השפעת והקורונה יחד יכולה להיות קשה", היא מספרת. "יש סימנים מעודדים מהחצי הדרומי של כדור הארץ, שהריחוק ויתר הצעדים שנוקטים כנגד הקורונה יעזרו גם למנוע את התפשטות השפעת, אבל גם וירוס השפעת הוא מיוחד והפכפך".
לדבריה של ד"ר ניצן, ארגון הבריאות העולמי וממשלות העולם מתכוננים לגרוע מכל "ועובדים באופן מאסיבי לקראת החורף. אין מספיק חיסונים לשפעת ולכן צריך לעשות תיעדוף של האוכלוסייה. רבות מהמדינות כבר עובדות על תיעדוף שכזה, בעיקר לאוכלוסיות בסיכון משפעת ובסיכון מקורונה. אם המגפות יפגשו להן בחורף - יהיה בלאגן גדול".
עם זאת, מסבירה ד"ר ניצן כי רבות המדינות שמצליחות לנהל שגרת חיים לצד וירוס הקורונה. "אנחנו רואים באופן מאוד ברור שמקומות בהם התקהלויות נמנעות מצליחים לשמור על איזשהו שיווי משקל בין שמירה המחייה והצלת החיים".
"בישראל, כמו בהרבה מקומות בעולם, מתקדמת המגפה ב"קינים", כלומר בנקודות בהן היא מתפשטת ויוצאת מכלל שליטה. בגרמניה זה קרה במפעלי בשר, לדוגמה, בהם תנאי ההעסקה הם צפופים. במקומות אחרים אנחנו רואים שחתונות או אירועים חברתיים גדולים גרמו לכך. תפילות מסגדים או כנסיות, למשל. ברגע שאנחנו מאתרים את הגורם אפשר לעבוד ולגרום להאטה".
גם על החיסון הרוסי שלטענת הממשל הרוסי נמצא קרוב להפצה המונית, נתנה דעתה ד"ר ניצן, והסבירה כי בארגון הבריאות העולמי מודעים לחיסון, אך לא מקל ראש בשלבים שצריך לעבור חיסון כדי שיהיה בטוח לשימוש.
"ההודעה של פוטין מצטרפת להודעות של כמה יצרים בעולם שמתחרים על הדבר הנפלא הזה, והוא להיות הראשונים שיביאו גאולה לכולנו. אנחנו מודעים לחיסון ולמקום בו הוא מיוצר, אך עוד לא ראינו נתונים ממשיים ליעילותו. ארגון הבריאות העולמי מאוד קשה בדרכי בדיקת הבטיחות והאפקטיביות של החיסון.
1 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה בגרמניה
מעבדת קורונה בגרמניה
"להיות הראשונים שיביאו גאולה לכולנו": על המרוץ לחיסון הקורונה
(צילום: EPA)
"אנחנו בודקים את הנתונים של החיסון הרוסי ופותחים במהלך של ניסוי מבוקר. חשוב להזכיר שאנחנו לא מחלקים אישורים. ארגון הבריאות העולמי מסייע למדינות בהחלטה שלהן לאיזה חיסון לרכוש ומה מאפייניו. המטרה שלנו היא לעמוד מאחורי זה שהחיסון יהיה בטוח ואפקטיבי. נמשיך לשמור על העקרונות של בטיחות ויעילות".
בתוך כך, לפני נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר, עלה ב-17 מספר חולי הקורונה שמצב קשה מאז אמש, וכעת הוא עומד על 386. 114 בני אדם מחוברים למכונות הנשמה היום לעומת 110 אמש. מחצות נפטרו עוד שלושה חולים, ומספרם הכולל של החולים שמתו בישראל מפרוץ המגפה עומד כעת על 643.
אתמול אובחנו עוד 1,612 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה. אתמול התקבלו תוצאות של 24,115 בדיקות לאבחון מאומתים חדשים (מספר שלא כולל בדיקות לווידוא החלמה), ומתוכן 6.7% היו חיוביות. מדובר בירידה קטנה לעומת מספר הנדבקים החדשים שלשום, שעמד על 1,804. ביום שלישי בוצעו 26,473 בדיקות לאבחון נשאים חדשים ושיעור התוצאות החיוביות היה 6.8%.
היום, מחצות, אובחנו עוד 245 נשאי קורונה, ומספר החולים הפעילים בישראל - ללא אלו שנפטרו או החלימו - עומד כעת על 23,416. מפרוץ המגפה אובחנו בישראל 88,733 נשאים.