(צילום: אורי דוידוביץ)
פרופ' גמזו חושב נכון, אך נתקל בקשיים פוליטיים: כך אומר הבוקר (ה') בריאיון לאולפן ynet מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין על תפקודו של פרויקטור הקורונה. "מדובר במגפה מאוד בעייתית, מאוד קפריזית, מאוד פוליטית. גמזו לא מקבל את ההחלטות. כל החלטה הופכת לדיונים אינסופיים ומשיכות לימין ולשמאל. אני לא מקנא בו, אבל רוצה מאוד שהוא יצליח".
"ההצלחה של גמזו היא ההצלחה של מדינת ישראל", מוסיף פרופ' רוטרשטיין. "יש לו חבר יועצים מצויין ואנחנו יכולים לרוץ קדימה ולעשות צעדים. אך עד היום רוב הדברים נגמרו בדיבורים. אני טוען שימיו של גמזו ספורים אם הוא לא יזוז מהכיוון של דיבורים לכיוון של מעשים שהציבור יכול לראות. הציבור איבד את האמון במנהיגים שלו ובמנהיגים הרפואיים שלו. אנשים מתחמקים מלבצע בדיקות, ומפחדים מסנקציות חברתיות וכלכליות. חייבים לצאת לפעולה, ולגמזו יש רשימה של פעולות מומלצות. השאלה היא האם יצליח לקיים אותן. בלי אמון הציבור אי אפשר לנצח את הקורונה".
באולפן, דיבר פרופ' רוטשטיין גם על המרוץ העולמי לחיסון נגד קורונה, ובפרט על החיסון הרוסי שלדברי הממשל הרוסי נמצא לפני ייצור המוני וכבר הוזרק לבתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. "אני חושב שהחיסון אמיתי, זה לא בלוף. מדובר בגישה שונה מגישה של חברות אחרות, אך ללא בדיקות מספיקות אנשים יכולים להיפגע מהחיסון. צריך לבדוק את הבטיחות של החיסון ואת האפקטיביות שלו".
"אני רוצה לצנן את ההתלהבות של השבועות האחרונים בנוגע למציאות חיסון", אמר פרופ' רוטשטיין. "חיסון זה דבר מסוכן, ויכול להיות שאחרי עבודה של שנים יתברר כלא יעיל כפי שתכננו. זה עסק לא פשוט שדורש השקעה של הרבה כסף, הוא דורש הרבה זמן והמון מחקרים. אני מנסה להיות אופטימי, ומתפלל כמו כולם שיפתיעו אותנו ונקבל חיסון מוקדם מהצפוי".
2 צפייה בגלריה
התמונה של פרופ' זאב רוטשטיין
התמונה של פרופ' זאב רוטשטיין
פרופ' זאב רוטשטיין
(צילום: שאול גולן)

"אין לי מושג איך נעבור את החורף"

בצל המרוץ לחיסון והמלחמה בנגיף הקורונה, התייחס פרופ' רוטשטיין למשבר הקשה אליו נקלעו בתי החולים בישראל עקב תקצוב לקוי, שהחמיר בגלל מגפת הקורונה והופך מדאיג לאור תחלואת החורף המתקרבת. "אם אנחנו מפסיקים את הפעילות של בתי החולים, מאיפה יבואו ההכנסות? נכנסו למשבר, ולא רק אנחנו. כל בתי החולים בארץ נמצאים במשבר. כעת גם קופות החולים נמצאות במשבר. מישהו לא עושה את העבודה שלו כמו שצריך.
"יש אנשים שתפקידם לדאוג שמערכת הבריאות כולה תתוקצב נכון ולא נצטרך לעמוד כעניים בפתח בתקופה כזאת קשה. הצוותים הרפואיים נופלים מהרגליים ואנחנו בקושי מבצעים את העבודה שלנו. למה משיכת הרגליים הזו? למה צריכים לעבור חודשים עד שמשהו נעשה? אין לי מושג איך נעבור את החורף. אני זקוק לתקציב מסודר ובטוח. ראש הממשלה הכריז על עשרה מיליארד שקל למערכת הבריאות, ואני לא ראיתי את קצה הסכום הזה".
מתמונת המצב החמורה בה נמצאים בתי החולים הממשלתיים, כפי שנידונה בוועדת ביקורת המדינה בשבוע שעבר, עולה כי 19 מיטות בלבד נוספו לבתי החולים מתחילת משבר הקורונה, וכי מיטות "הוסבו" לטובת חולי קורונה על חשבונן של המחלקות הפנימיות, שרבות מתוכן נסגרו במהלך המשבר. חולים רבים ממשיכים לפקוד את בתי החולים הכורעים תחת העומס, והמחסור החמור בתקנים מדאיג עוד יותר, כאמור, בשל החורף המתקרב.
2 צפייה בגלריה
 ההסתדרות הרפואית: סכסכוך עבודה שיחול על כל מערכת הבריאות בישראל
 ההסתדרות הרפואית: סכסכוך עבודה שיחול על כל מערכת הבריאות בישראל
ההסתדרות הרפואית: סכסכוך עבודה שיחול על כל מערכת הבריאות בישראל
(צילום: שלו שלום)
כפי שנכתב במכתב החריף ששיגרו מנהלי בתי החולים לוועדי העובדים הגדולים במערכת הבריאות, נמצאים בתי החולים בגירעון תקציבי של מיליארדים עקב, מה שעשוי לגרום לפיטורי עובדים, בכללם רופאות, רופאים, אחים ואחיות. "המדינה לא עמדה בהתחייבות שלה כלפי מערכת האשפוז", אמר בשבוע שעבר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה בריאיון לאולפן ynet. מזכירות ההסתדרות הרפואית אישרה בתחילת השבוע הכרזה על סכסוך עבודה שיחול על כל מערכת הבריאות הציבורית בישראל. כך, תוך 14 ימים ניתן יהיה לפתוח בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה כללית מצד 28 אלף הרופאים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה.