בשיתוף אסם נסטלה
לעיתים, ברגע שמגיעים לעבודה, מכינים קפה ושותים בנחת, נדמה שסופת טורנדו חלפה בחיינו רק הבוקר. מה זה היה ואיך בין קימה לארוחת הבוקר, הצלחנו בכלל להגיע לעבודה? למה הבוקר זו משימה משפחתית סבוכה כל כך? "התארגנות בוקר היא מיומנות חשובה וכישור חיים בסיסי שנרצה שהילדים שלנו ירכשו", אומרת לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, ממכון אדלר, במסגרת סדרת "מבשלים עם ילדים" בפרויקט "מתכון לחיים טובים", המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה.
5 צפייה בגלריה
דגני בוקר לארוחת בוקר
דגני בוקר לארוחת בוקר
איך הילדים שלכם מתנהלים בבוקר?
(צילום: shutterstock)
שטרן מדגישה שאפשר לעשות את זה נכון לו רק נלמד את הילדים מה לעשות: "נתאים לכל ילד, על פי גילו, את המיומנות שמתאימה לו - התלבשות לבד, צחצוח שיניים וכד'. הורים נלחצים מכך, בעיקר כשבימי שיגרה גם הם ממהרים לעבודה. פעמים רבות ההורים מתארגנים במקביל לילדים והלחץ כפול. יש זמן שחייבים לצאת ובאופן טבעי, זה זמן לחוץ".
שטרן מדגישה את הצורך בניהול הבוקר ואומרת: "כהורים, שמנהיגים את המשפחה, צריך להבין שבמסגרת הכשרת הילדים אנחנו מעבירים להם הרבה ערכים: עמידה בזמנים, התמדה וחריצות, התחשבות באחר, גם בעבודה וגם בכיתה או בגן".

5 צפייה בגלריה
לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
(צילום: נועה לוצקי)

לרתום את הילדים למאמץ

"בעיקר בבוקר, אם אתם מסודרים אז קשה מאד עם ילד מרחף. אם מאד חשובה לכם ההיגיינה, קשה להתמודד עם ילד סרבן", מוסיפה שטרן. "ילדים חשים בזה ויודעים מה מפעיל אותנו. בחוויה הילדית הסובייקטיבית זה מסמן לילד שהוא מפעיל את ההורה. זה כמובן 'פספוס' עבור ההורה ועבור הילד. הילד לומד שכך הוא מקבל תשומת לב. הורים צריכים לתת מינימום תשומת לב להתנהגות המפריעה ולתת מקסימום תשומת לב להתנהגות המועילה".
שטרן מציעה לעשות תאום ציפיות מול הילד, אבל לא בבוקר אלא כשכולם רגועים. "השיחה הזו תראה לילד עד כמה הוא מתקדם ועצמאי. צריך לשאול אותו מה יעזור לו כדי לקיים בוקר נעים ולרתום אותו לפעולה שתשפר את התנהגותו בבוקר. לילדים צעירים אפשר לעשות לוח התארגנות בוקר עם מה שהם צריכים לעשות בבוקר וטבלת סנדוויצ'ים שבועית או חודשית. חזקו את ההתנהגות הטובה שלהם והסבירו כמה זה עזר לכם. יש לזכור, שגרה וסדר יום קבוע הם עוגן ושקט לילדים ולמשפחה כולה".
5 צפייה בגלריה
בלגן של בוקר - כל בוקר?
בלגן של בוקר - כל בוקר?
בלגן של בוקר - כל בוקר?
(צילום: shutterstock)
שטרן מדגישה, שבעיקר בתקופות של חוסר ודאות, כמו בזו של הקורונה, חשוב לייצר בבית שיגרה והרגלים קבועים, כמו החלפת פיג'מה בבגדים, כמו ארוחת בוקר וכדומה. "ככל שנשמור את אותם הרגלים יומיים, כך יהיה קל יותר", היא מסכמת.

איך נבחר מה להכין לארוחת הבוקר?

אם ארוחת בוקר היא עוגן, הרי שקריטי להביא אל השולחן את ארוחת הבוקר הטובה ביותר. "ידוע שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום ותפקידה העיקרי הוא לשבור את צום הלילה הממושך. כשמה כן היא – "BREAK FAST, אומרת נעמה פייקש, דיאטנית קלינית באסם נסטלה, חשוב מאוד שארוחה זו תהיה מאוזנת ומורכבת מפחמימות, חלבונים ופירות או ירקות".
5 צפייה בגלריה
העדיפו דגנים מלאים ושלבו פרי ויוגורט
העדיפו דגנים מלאים ושלבו פרי ויוגורט
העדיפו דגנים מלאים ושלבו פרי ויוגורט
(צילום: shutterstock)
"במשבצת הפחמימות, נעדיף את אלו המכילות אחוז גבוה של דגנים מלאים, שכן הם מהווים מקור לסיבים תזונתיים המסייעים לתחושת שובע מהירה וממושכת ואף תורמים לפעילות מערכת העיכול", אומרת פייקש ומוסיפה: "דגני בוקר, המכילים אחוז גבוה של דגנים מלאים, הם פתרון מצוין, זמין ונוח, במיוחד כשהבקרים לחוצים ומלאי משימות וצריך להספיק כל כך הרבה. נוסחה מנצחת לארוחה כזו היא דגני בוקר (עם אחוז גבוה של דגנים מלאים) עם יוגורט או חלב או משקה על בסיס קטניות בשילוב פרי טרי". אם לא מספיקים לאכול ארוחת בוקר, פייקש מציעה לארוז את המרכיבים יחד להמשך הבוקר, ולאכול בעבודה.
5 צפייה בגלריה
נעמה פייקש, דיאטנית קלינית
נעמה פייקש, דיאטנית קלינית
נעמה פייקש, דיאטנית קלינית

דגנים מלאים = תחושת שובע לאורך זמן

"דגנים מלאים מהווים מקור לסיבים תזונתיים, שלהם תפקיד חשוב בהענקת תחושת שובע מהירה הנשארת לאורך זמן. מכיוון שאינם מתפרקים במערכת העיכול הם שוהים בה משך זמן ארוך יותר ונותנים תחושת שובע ממושכת".
פייקש מסבירה שהסיבים התזונתיים בדגנים המלאים מסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומהווים מצע מצוין לגידול אוכלוסיית חיידקי המעי הטובים לנו ובאופן עקיף מסייעים לחיזוק מערכת החיסון. בנוסף, היא מדגישה, שדגן מלא מכיל כמות ויטמינים ומינרלים גבוהה, שמצויה בעיקרה במעטפת הדגן שנשארת שלמה בדגנים המלאים "ולכן נעדיף את צריכת הדגנים המלאים בתפריט המאוזן שלנו", היא מסכמת.
בשיתוף אסם נסטלה
פורסם לראשונה: 08:00, 09.02.21