(צילום: אבי חי)

מסתמנת בלימה במספר ההדבקות, אך יש להמשיך לפעול לצמצום מספר הנדבקים: כך אומר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע, בריאיון לאולפן ynet. "אחרי שראינו את הגל השני הולך ומתפשט, בשבועות האחרונים אנחנו לאט לאט התחלנו לראות מגמות של האטה בהתפשטות נגיף הקורונה. כבר למעלה משבועיים אנחנו רואים עצירה סביב 1,800-1,900 נדבקים ביום, וזה אולי מראה שהגענו לבלימה".
משמעות הבלימה, מסביר פרופ' סגל, היא שמקדם ההדבקה בקרב האוכלוסייה עומד על אדם אחד שמדביק אדם אחד נוסף. "אם זה ישאר יציב, אנחנו נישאר על הדבקה של עד 2,000 אנשים ליום. עם זאת, זה לא מספיק טוב. חייבים להמשיך ולהוריד את כמות הנדבקים, גם אם זה לא מעמיד את מערכת הבריאות בפני קריסה מיידית, זה יוצר עליה עומס גדול. חשוב לזכור גם ש-2,000 נדבקים ליום הוא לא מספר שיאפשר לממשלה להסיר את ההגבלות ולפתוח את המשק. לא מדובר במספר שאפשר לנהל אותו".
מערכת החינוך הנמצאת בחופשה והתנהגות הציבור שהבין כי מחלת הקורונה היא מחלה קשה, הם הגורמים לבלימת ההדבקה היחסית הנרשמת בישראל, לדבריו של פרופ' סגל. "הציבור לוקח יותר אחריות, וצריך לזכור שביולי הוטלו הגבלות די חמורות על התקהלויות, ולהגבלות האלה הייתה השפעה על הורדת התחלואה. עם זאת, אם נישאר מספרים כאלה של נדבקים ליום, ייתכן שלא תהיה אפשרות להתנהל כרגיל ב-1 בסמפטמבר ולפתוח חזרה את בתי הספר".
התחזית להמשך, מספר באולפן פרופ' סגל, נשארת אופטימית אך זהירה. "התחזית כרגע היא אופטימית בהנחה שפרופיל הנדבקים שאנחנו מזהים וצופים אכן משקף את המציאות. אנחנו צופים יציבות ואולי אפילו התחלה של ירידה בחולים במצב קשה. אך צריך לקחת צעדים ולזכור שאת השפעת הצעדים האלה רואים רק שבועיים ושלושה אחרי שננקטו.
2 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לשוק הכרמל
מדידת חום בכניסה לשוק הכרמל
מדידת חום בכניסה לשוק הכרמל
(צילום: מוטי קמחי)
"בשלב הזה אנחנו רואים את השפעת הצעדים שננקטו ב-5 וב-13 ביולי, ולכן בשלב הזה אני לא חושב שצריך לקחת צעדים נוספים של החמרה, כדי לראות האם מגמת הבלימה נמשכת. אם מקדם ההדבקה יתחיל לרדת מתחת לאחד זה אומר שנתחיל לראות התכווצות ואולי יהיה אפשר להמשיך את ההתכווצות הזו מבלי להטיל מגבלות נוספות על המשק".

עוד מוקדם לחגוג

למרות המספרים היציבים של הנדבקים, מסביר פרופ' סגל שאין מקום להקל את ההגבלות. "כרגע לא צריך לחגוג במובן של לאפשר לפתוח דברים נוספים לפני שרואים מגמת ירידה אמיתית. לקראת החורף אני חושב שאנחנו חיביים להוריד את המספרים למצב שבו נוכל לשלוט בהם ובמקביל להקים מערכים שמאפשרים חיים לצד המגפה.
"אנחנו מדברים על הקמתם של מערכים כאלה כבר חודשים ארוכים: חקירות אפידמיולוגיות, הגדלת מספר הבדיקות והבנה יותר טובה של מקומות ההדבקה המסוכנים. חייבים להיות עם היד על הדופק, כדי להגיע לחורף עם מספרים נמוכים ועם מערך שיוכל לשמור על המספרים האלה. בחורף עלול להיות הרבה יותר מסובך לנהל את המגפה בגלל שתסמיני השפעת דומים לתסמיני הקורונה, ולכן חשוב להשיג שליטה במגפה לפני החורף".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
(צילום: AFP)
בתוך כך, נכון להבוקר לפי נתוני משרד הבריאות ישנם 26,137 חולי קורונה פעילים בישראל. 752 מתוכם מאושפזים בבתי החולים, 328 במצב קשה ו-96 מונשמים. לפי נתוני הקורונה העדכניים של משרד הבריאות ומרכז המידע והידע למערכה בקורונה, פוענחו בסוף השבוע 7,736 בדיקות בלבד, המספר הנמוך ביותר מאז 20 ביוני. מספר הבדיקות הנמוך השפיע על מספר המאובחנים החדשים שעמד על 625, גם הוא הנמוך ביותר זה למעלה מחודש.