תוכנית החלוקה: משרד הבריאות פירסם אתמול כצפוי שצוותי הרפואה יהיו הראשונים לקבל את חיסון הקורונה, במבצע שייפתח ככל הנראה ביום שני בשבוע הבא. כמו כן פורסם מי לא יחוסן בשלב ראשון – בין היתר נשים בהיריון. עדיין לא ידוע מתי כלל האוכלוסייה תתחסן.
צפו בדבריו של ד"ר עופר לוי, יועץ ל-FDA על החיסון:
(צילום: שחר גולדשטיין)
הראשונים לקבל את החיסון יהיו חברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים, ולאחר מכן הצוותים בקופות החולים, במרפאות הפרטיות ובמרפאות השיניים. אחריהם יתחסנו עובדי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, סטודנטים לסיעוד ורפואה שעובדים בבתי החולים, מד"א וארגוני ההצלה. אחר כך יהיו אלה עובדי ודיירי בתי האבות ומבוטחי קופות החולים מגיל 60.
בעדיפות שנייה לקבל את הזריקה נמצאים מי שסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, השמנת־יתר חולנית, מחלת הריאות COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני ומושתלי איברים. המורים, שנמצאים במגע עם תלמידים בבתי הספר, יתחסנו, אבל לא באופן מיידי.
המחלימים לא יתחסנו עוד נקבע כי בשלב זה לא יקבלו חיסון המחלימים מקורונה, נשים בהיריון, נשים מניקות, נשים המתכננות להיכנס להיריון ובעלי תגובות אלרגיות קשות. משרד הבריאות לא השיב לפניית "ידיעות אחרונות" באשר למדיניות המותאמת למי שאינו יכול להתחסן מסיבות רפואיות או משום שהקבוצה אליה הוא משתייך לא יוצגה במחקר של חברת "פייזר", יצרנית החיסונים.
ההערכה היא כי למשתייכים לקבוצות אלו לא יונפק "דרכון ירוק" והם ייאלצו להציג תוצאה שלילית כדי ליהנות משורת ההטבות שמהן ייהנו המתחסנים. כאמור, החלטה סופית בעניין עוד לא גובשה. בקרב הסובלים מאלרגיה נראה כי בשלב זה הם מקבלים את החרגתם בהבנה.
"נוכח העובדה שאין מידע מספק לגבי השפעות החיסון בקרב האוכלוסייה הסובלת מאלרגיה, אני חושבת שאין להתחסן עד אשר הוא יתקבל", אומרת אודליה אלבו, פעילה ציבורית לקידום זכויות ילדים ואנשים עם מוגבלות ויועצת ומרצה בתחום אלרגיות למזון ואנפילקסיס (תגובה אלרגית לא תקינה ומהירה של מערכת החיסון לחומר מסוים).
"אני קוראת למשרד הבריאות להוציא הנחיות לקופות החולים ומוקדי החיסונים למקרים בהם יתרחשו מקרי אנפילקסיס כתוצאה ממתן החיסון". הקרביים יקבלו קדימות בתוך כך, צה"ל צפוי להתחיל לחסן את אנשיו בסוף החודש. המתחסן הראשון יהיה הרמטכ"ל אביב כוכבי, "כדי להוות דוגמה אישית ולעודד את יתר החיילים להתחסן".
מבין המשרתים יתחסנו תחילה אנשי סגלי הרפואה ואחריהם חיילים שנמצאים בקבוצות סיכון. אחר כך יחידות עילית קרביות, לוחמים, תומכי לחימה ומפקדים בכירים. בצבא הוחלט לא לחייב את החיילים להתחסן, אך ככל הנראה המפקדים יעודדו זאת.
מבצע החיסונים בצה"ל ינוהל על ידי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בהובלתו המקצועית של חיל הרפואה. הוא מתואם כמובן עם משרד הבריאות ויתקיים לפי הנחיותיו. את חיילי צה"ל יחסנו אנשי סגל רפואי שיוכשרו למשימה בבית הספר לרפואה צבאית. החיסון יינתן בפיקוח של אחות מוסמכת. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר אתמול: "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו להנגיש את החיסונים לכלל האוכלוסייה. ככל שיגיעו יותר חיסונים ארצה, נרחיב את מעגלי המחוסנים. אני קורא לכולם להתחסן. זו הדרך שבאמצעותה נצליח להתמודד עם המחלה ולחזור לשגרת החיים".