נתונים משופרים לחיסון נגד קורונה של אסטרהזניקה: חברת התרופות הודיעה כי הניסוי שערכה בארה"ב העלה כי החיסון שלה יעיל ב-79%. מדובר בשיפור, שכן הניסוי שנערך בבריטניה העלה יעילות נמוכה יותר, של כ-70% בלבד.
קראו עוד:
המחקר שנערך בארה"ב כלל 30 אלף מתנדבים: 20 אלף מהם קיבלו את החיסון, והשאר קיבלו זריקות דמה. הממצאים יהיו חלק מהמידע שהחברה תעביר לוועדה מייעצת של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לקראת אישור החיסון בארה"ב. החיסון של אסטרהזניקה אושר ביותר מ-50 מדינות, אבל מכיוון שחלק מהפרסומים הצביעו על תוצאות סותרות לגבי יעילותו, מדענים המתינו לתוצאות המחקר האמריקני, בתקווה שהוא יבהיר חלק מהבלבול.
1 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מקבל את החיסון של אסטרהזניקה
(צילום: AFP)
החיסון של אסטרהזניקה עומד במרכזה של מחלוקת זה מספר שבועות. צוותי חוקרים בנורווגיה ובגרמניה מצאו שהוא עלול להוביל לתגובה אוטואימונית הגורמת להיווצרות קרישי דם מוחיים, ולפני ימים אחדים פרסמו מדענים כי ייתכן שהמנגנון של היווצרות קרישי הדם זוהה. כמה מדינות אירופיות השהו בשבוע שעבר את מתן החיסון של אסטרהזניקה לאחר שאובחנו יותר מ-30 מקרי הפרעות קרישה. ברוב המקרים מדובר היה בקריש דם וורידי מוחי, רובם אצל נשים בנות פחות מ-55.
בתום חקירה שערכו סוכנות התרופות האירופית וארגון הבריאות העולמי, נקבע שיתרונותיו של החיסון גוברים על הסיכונים האפשריים, ולפיכך הומלץ להמשיך לתת אותו. בעקבות זאת הודיעו מספר מדינות שהן מחדשות את מבצעי החיסונים שלהן. מדינות אחרות החליטו להמתין.
החברה עצמה פרסמה הודעה שבה ביקשה להפיג את החשש מהשימוש בחיסון שלה. היא מסרה כי בדיקה שנערכה בקרב יותר מ-17 מיליון מתחסנים העלתה כי אין ראיות לסכנה מוגברת של היווצרות קרישי דם. לפי אסטרהזניקה, עד כה דווחו 15 אירועים של פקקת ורידים עמוקה ו-22 מקרים של תסחיף ריאתי בקרב מקבלי החיסון - נתונים דומים לאלה שנרשמו בעקבות חיסונים אחרים נגד קורונה שאושרו לשימוש. דובר החברה הוסיף כי מספר המקרים נמוך מזה הצפוי להירשם באופן טבעי בקרב האוכלוסייה הלא-מחוסנת.